premium bobil

Mercedes-Benz for bobilister

Mercedes-Benz byr på mer enn Fiat, også når det gjelder bobiler.

Pluss ikon
<b>GJEVT BESØK:</b> Hymer B ML 790 på kort besøk i Norge. Norske Hymer-forhandlere har stor tro på modellen.
GJEVT BESØK: Hymer B ML 790 på kort besøk i Norge. Norske Hymer-forhandlere har stor tro på modellen. Foto: Geir Svardal
Sist oppdatert

Hymer er Norges mest kjøpte bobilmerke. Tyskerne ønsker å posisjonere seg som et opplagt alternativ i premiumklassen, og til det får Hymer godt utbytte av samarbeidet de startet med Mercedes-Benz i 2016. Det er selvsagt ingen tvil om at en bobil på chassis fra Mercedes-Benz er mer premium enn ditto fra Fiat, og selvsagt også dyrere.

Men, så kjøper også nordmenn større og dyrere bobiler om vi sammenligner oss med resten av Europa.

LES OGSÅ: Norske kunder får teste Bentleys luksushybrid først

Oppvarmet dobbeltgulv

Nylig ble to helt nye Hymer-modeller på Mercedes-Benz Sprinter-chassis og Hymers eget SLC-chassis (som blant annet innbefatter batterier og vanntanker i oppvarmet dobbeltgulv), presentert hos Kroken-forhandleren Oslo Caravan: B ML (Masterline) 780 og 790 (henholdsvis enkeltsenger og midtstilt dobbeltseng).

Oppglødde Kroken-forhandlere surret rundt de tyskregistrerte bobilene som unger i godisbutikken, og så vidt vi kunne registrere ble det siklet mest i den romslige 790-versjonen.

<b>NYSGJERRIGE:</b> Hymer B ML 780 i lokalene til Kroken Caravan Oslo. Forhandlere fra hele Norge var inviterte for å se på den og B ML 790.
NYSGJERRIGE: Hymer B ML 780 i lokalene til Kroken Caravan Oslo. Forhandlere fra hele Norge var inviterte for å se på den og B ML 790. Foto: Geir Svardal

Flott design

Iveren var lett å forstå. Hymers bobiler har ofte en relativt konservativ design, men B ML 780 og 790 utmerker seg med harmoniske linjer vi synes er friskere enn normalt fra den kanten.

Påkostet interiør

Særlig den dynamiske fronten med knekken på sidene er lekker, sammen med frontruta som glir rundt og integreres med sidevinduene, takket være usynlige A-stolper.

LES OGSÅ: (+) Dette er Norges dyreste utedo

Interiøret er påkostet, og kjøkkenet har for eksempel to bluss og en induksjonsplate, samt et kjøleskap som kan åpnes fra begge sider. Dusj og toalettrom er plassert på hver side av inngangen til sengene.

Dobbeltgulvet har flust med lagerplass, og alt er oppvarmet og isolert. Garasjen sluker det meste, og har også egen dusj for utendørs bruk.

Her er en video med B ML 790, fra seansen hos Oslo Caravan.

Spesialmotor for bobiler

Sprinter-chassiset har en rekke kjøreassistansefunksjoner vi er vant til å se i nyere personbiler (blant annet sidevindsassistanse, aktiv bremseassistanse og cruisekontroll med aktiv avstandsassistent).

Standardmotoriseringen består av en 2,2-liters motor som yter 143 hk, i kombinasjon med en sekstrinns manuell girkasse. Men de fleste kommer sikkert til å velge opsjonen 177 hk med nitrinns automatkasse.

Verdt å merke seg, er at det sistnevnte motoralternativet kun retter seg mot bobilmarkedet, og ikke er tilgjengelig for varebiler. Vi har så vidt testet 790-versjonen med denne, og lot oss imponere av en imponerende akselerasjon til bobil å være.

LES OGSÅ: Dildo, kondom og glidemiddel: Flaue ting kjøper vi på nett

Dette koster bobilen

<b>PREMIUM:</b> Også i bobilverdenen er det en forskjell på å sette seg bak rattet i en Mercedes-Benz og en Fiat.
PREMIUM: Også i bobilverdenen er det en forskjell på å sette seg bak rattet i en Mercedes-Benz og en Fiat. Foto: Geir Svardal
<b>UTVIDER SAMARBEID:</b> Hymer kjører videre sammen med Mercedes-Benz
UTVIDER SAMARBEID: Hymer kjører videre sammen med Mercedes-Benz Foto: Geir Svardal

Basisprisen for B ML 780 og 790 er, ifølge salgssjef Mads Erik Larsen hos Solid Import, cirka 1,4 millioner kroner.

– Men de fleste vil nok velge 177-hesters motoren og nitrinns automatkasse, samt mer utstyr, og da blir prisen fort rundt 1,7 millioner.

Ducato-dominans

Kjøper du en bobil, er det overveiende sannsynlig at den er bygget på et Ducato-chassis fra Fiat Professional, gjerne med en 2,3-liters turbodiesel. 3 av 4 bobiler i Europa er nemlig halvt italienske. Fiat har i mange år vært lydhøre overfor bobilprodusentene, og tilpasset chassis til en bransje som ønsker optimale forhold når de bygger boenheter.

<b>MEST BRUKT:</b> Fiats Ducato-chassis er klart det mest brukte i europeisk bobilproduksjon. FOTO: Fiat Professional
MEST BRUKT: Fiats Ducato-chassis er klart det mest brukte i europeisk bobilproduksjon. FOTO: Fiat Professional Foto: Fiat Professional

Fokuset på bobiler medfører rimeligvis også andre fordeler for bobileierne, som at det i Europa finnes over 6500 Fiat Professional-verksteder, hvorav 1800 er såkalte Assistance-sentre med spesialkompetanse på bobil. Får du problemer, kan du ringe et bobilrelatert servicenummer og forhåpentligvis få hjelp.

At det tyske bobilmagasinet Promobils lesere i tolv år på rad har kåret Fiat Ducato til beste bobilbase, er derfor ikke nødvendigvis så voldsomt imponerende. Konkurransen om bobilmarkedet er begrenset, for å si det sånn. Chassis-aktørene få.

Bobiler fra Ford, Peugeot og Citröen

Ford er delvis på banen; Transit brukes en del som bobilchassis. Og på Fiats Sevel-fabrikk produseres også Ducatos søsken-chassis Citroën Jumper og Peugeot Boxer for bobiler. Disse har egne motorer og girkasser, men er ellers kopier av Ducato.

AdBlue

<b>ADBLUE:</b> Også Fiat Ducato går snart over til AdBlue-systemet for å møte tøffere miljøkrav.

En blanding av vann og urea. Brukes til å redusere utslipp av NOx i kjøretøy med SCR-teknologi (Selectiv Catalytic Reduction – utslipp av NOx reduseres ved hjelp av en katalysator). Omdanner skadelig NOx fra dieseleksos til ufarlig nitrogen og damp.

På store bobiler og linere finner vi gjerne Iveco-chassis. Premiumbiler eller wannabe premiumbiler har også oftest Ducato-chassis, men i det siste har vi også sett noen modeller på chassis fra Man og Mercedes-Benz.

Tøffe utslippskrav

Fiat må som andre bilprodusenter håndtere en ny og mer realistisk testmetode for utslipp (WLTP), og har utfordringer i forhold til tøffe miljøkrav fra EU.

Ducato for bobiler benytter pr. i dag ikke SCR/Adblue-teknologi for å redusere NOx-utslipp, men noe som kalles LPEGR (Low Pressure Exhaust Gas Recirculation). For så vidt en byggeteknisk gunstig løsning, all den tid det ikke behøves plass for en egen tank (som regel rundt tyve liter) med AdBlue-væske.

LES OGSÅ: Europas 12 flotteste togturer

Ulempen er at løsningen ikke vil være god nok for kravene som er gjeldende for biler etter 2021. Uten AdBlue-teknologi vil ikke kjøretøy ha mulighet til å bli typegodkjent. Derfor vil Fiats nye Ducato-chassis, på plass i 2020, ha AdBlue-teknologi.

Hymer B ML 780/790

Chassis: Mercedes-Benz Sprinter
Motor: 2,2 liter, 143 hk eller 177 hk
Girkasse: 6-trinns manuell eller 9-trinns automat
Lengde/bredde/høyde: 789 cm/235 cm/295 cm
Egenvekt: 3480 kg
Lastevekt: 950 kg
Registrerte sitteplasser: 4
Lengde senger: 199 cm
Kjøleskap: 155 liter, dør åpnes begge veier
Oppvarming: Alde varmtvann
Friskvannstank: 180 liter
Gråvannstank: 150 liter
Batterier: Litium
Veiledende pris: 1,4 millioner kroner

Dessuten vil det nye chassiset by på en større grad av for eksempel førerassistanse-teknologi enn dagens Ducato, og en bedre automatkasse vil være på plass, som erstatter for dagens manuelle girkasse med gir-robot.

Forvent også at dette vil innebære en betydelig prisstigning på bobiler på Ducato-chassis, slik at prisforskjellen mellom bobiler på Fiat og Mercedes-Benz muligens vil bli mindre enn i dag.

Denne saken ble første gang publisert 09/05 2019, og sist oppdatert 10/05 2019.

Les også