Toyota Mirai

Toyota har ikke gitt opp hydrogen

Eksplosjon og tilbakeslag til tross, Toyota har ikke gitt opp hydrogenbilen, og nye Mirai parkerer forgjengeren så det holder.

Pluss ikon
<b>HYDROGENBIL:</b> Nye Toyota Mirai ser betydelig bedre ut enn dagens versjon.
HYDROGENBIL: Nye Toyota Mirai ser betydelig bedre ut enn dagens versjon. Foto: Toyota
Først publisert Sist oppdatert

Det finnes kun to hydrogenbiler på det norske markedet, Hyundai Nexo og Toyota Mirai. Ved utgangen av september var salgstallet 29 biler til sammen.

LES OGSÅ: (+) Norge betalte for PR for luksushotell

Mirai ble lansert i 2014, har en rekkevidde på 500 kilometer og utslipp bestående ene og alene av rent vann. Siden lanseringen har rundt 10 000 enheter blitt solgt. Men det er en merkelig utseende bil. Klumpete og rar.

Det samme kan ikke sies om nye Mirai som er ventet neste år.

En nesten fem meter lang, strømlinjeformet sedan som ser ganske så lekker ut. Nye Mirai planlegges lansert i 2020, i første omgang i Japan, Nord-Amerika og Europa.

LES OGSÅ: Dette er ladehybridene som kommer i 2020

Rekkevidde på 650 km

Slik virker en brenselcelle

Brenselcellen omdanner hydrogen og oksygen (fra lufta) til elektrisk strøm, vann og varme. Hydrogen gir fra seg elektroner (e-) og blir til protoner (H+) på anoden. Protonene vandrer gjennom membranen, mens elektronene strømmer gjennom bilens elektromotor til katoden. Der slår elektronene seg sammen med protonene og ett oksygenatom og danner vann.

Effektivitet er fortsatt et avgjørende område, og Toyota har en målsetning om 30 prosent økt rekkevidde gjennom forbedringer av brenselcelle-systemet og bruk av større hydrogentanker.

Vi snakker da om en mulig rekkevidde på 650 kilometer. Det er mer enn de fleste elbiler. Hyundais hydrogenbil Nexo koster 585 900 kroner og har en rekkevidde på 600 kilometer.

<b>INGEN HYDROGENSTASJONER:</b> Etter eksplosjonen på hydrogenstasjonen UnoX i Sandvika utenfor Oslo i sommer, har hydrogenbilene i Norge ingen steder å fylle.
INGEN HYDROGENSTASJONER: Etter eksplosjonen på hydrogenstasjonen UnoX i Sandvika utenfor Oslo i sommer, har hydrogenbilene i Norge ingen steder å fylle. Foto: Skjermbilde fra UnoX

Ingen hydrogenstasjoner

Vel og bra, men infrastrukturen er begrenset. Det finnes kun noen få steder å fylle hydrogen og satsingen og teknologien fikk et skudd for baugen etter hydrogenlekkasje og eksplosjon på en Uno-X-stasjon i Sandvika i juni år.

Ingen av de stengte hydrogenstasjonene har åpnet igjen etter eksplosjonen, så hydrogenbileiere har per i dag ingen steder å fylle drivstoff.

Men ekspertene er ikke i tvil om fremtiden til hydrogen som drivstoff:

– Vi kommer til å se en betydelig økning i bruken av hydrogen- og brenselcelleteknologi fremover, sier hydrogenforsker Kyrre Sundseth
i SINTEF til nettstedet Gemini.no som utgis av SINTEF og NTNU.

<b>RAR: </b>Vi Menn Bil testet den første versjonen av Toyota Mirai i 2017.
RAR: Vi Menn Bil testet den første versjonen av Toyota Mirai i 2017. Foto: Toyota

En naturlig del av miksen

Han mener brenselceller ikke lenger er en umoden teknologi.

– Toyota reduserte kostnaden for brenselceller med 95 prosent mellom 2008 og 2014. Kostnadene for brenselceller er stadig på vei ned, men videre reduksjon avhenger sterkt av masseproduksjon. Med dagens produksjonsvolum på noen tusen per år er brenselceller fremdeles dyrere enn forbrenningsmotorer, uttaler Sundseth.

– Den norske infrastrukturen for hydrogenbiler er imidlertid svært begrenset – i dag er det kun mulig å fylle hydrogen i Oslo-området, i Bergen og i Trondheim, men dette vil endre seg etter som det vil bli tøffere krav til 0-utslipp, sier Sundseth som ikke er i tvil om at hydrogen kommer til å bli en svært viktig del av energimiksen i årene fremover for å nå de ambisiøse klimamålene.

<b>2020: </b>Nye Mirai planlegges lansert i 2020, i første omgang i Japan, Nord-Amerika og Europa.
2020: Nye Mirai planlegges lansert i 2020, i første omgang i Japan, Nord-Amerika og Europa. Foto: Toyota

Kombinerer løsninger

Dessuten kan vi komme til å oppleve flere biler som kombinerer
ikke-fossile løsninger.

– Mercedes har allerede demonstrert en slik ladbar hybrid-hydrogen­bil, GLC F-Cell Plug-In. Den har en elektrisk rekkevidde på 50 km, og kjører cirka 500 kilometer til på hydrogen. Alle hydrogenbiler er faktisk hybrider, fordi de har en liten batteripakke som lades ved oppbremsing. Strømmen fra batteriet benyttes til akselerasjon og dermed sparer man drivstoff, altså hydrogen, sier Steffen Møller-Holst til Gemini.no. Møller-Holster markedsdirektør for hydrogenteknologi i SINTEF.

LES OGSÅ: Vi har prøvekjørt hydrogenbilen Hyundai Nexo