Prøvekjørt: BMW X6 M

Herre, for ei kjerre

Du får ikke drøyere SUV enn dette i Norge.

Først publisert Sist oppdatert

Hvis du vil være den drøyeste fyren utenfor Lodgen i Hemsedal, skal du kjøpe denne, den råeste versjonen av BMW X6, faktisk noe av det råeste du får av høyreiste biler med firehjulsdrift.

Den må være en av de mest utskjelte bilene på veien. Men likevel vil det nok finnes én av hundre som elsker den, og det er kanskje denne fyren du ønsker å imponere. Og er det slik, vil du ha denne bilen, uansett hva jeg sier.

Udiskutabel råskap

Motoren har unektelig appell med mindre du hater store forbrenningsmotorer. En tungt revidert 4,4-liters V8 med alt som «M» kan finne på av turbo og trimming, med 575 hester og morderisk moment, koblet til massivt veigrep, noe også de spesialkonstruerte Michelin-dekkene bidrar til (dimensjon  285/40 R20 104Y foran og 325/35 R20 108Y bak)  Dette sparker deg fremover uansett hvor du måtte være. Dersom du er et ekte M-menneske, ville du kanskje ønske deg en mer karismatisk lyd, men ytelsen er udiskutabelt rå og kraftig.

Tonnene føles

Vanvittig nok sendte BMW meg til en bilbane for å teste X6M. Den har mange greier som får den til å funke i så fremmede omgivelser: Aktiv antikrenging som holder den plan i svinger, differensialer med momentstyring, adaptive dempere og digre Brembo-bremser.

Men den føles likevel som de 2,3 tonnene den er. Altså føler du ikke særlig mye, siden all massen isolerer deg fra det som skjer. Du kjenner også vekten når du går inn i svinger for raskt og får understyring. Bremsene får kjørt seg skikkelig.

Men går du pent inn i en sving, imponerer den digre SAC-en (Sports Activity Coupé må vite).

Nytelsessyk

Mer imponerende er det at disse baneegenskapene ikke helt har ødelagt X6M på vanlig vei. Den har mye dekkstøy og er ganske stiv, men ikke utålelig i de mykeste chassisinnstillingene.

Det enorme trøkket porsjoneres ut med uklanderlig høflighet – om du da ikke forlanger noe annet og gir jernet. For øvrig har denne bilen alt som en nytelsessyk eier av en luksus-SUV måtte ønske. Hvis det blir for trangt bak, kjøper du den mekanisk identiske X5M.

Men er dette en sportsbil?

Men, det er et stort men. Her er det uansett mange selvmotsigelser: Vil du ha en sportsbil, bygger du den ikke av en 2,3-tonns SUV.

Jeg kan bare tenke meg én grunn til at du skal ha den: For å frakte en skikkelig banebil til en skikkelig bane. Og dersom du moser den i første sving, kan du rusle tilbake, hekte av hengeren, og ta noen runder med X6 M stedet.

SKREDDERSYDD: Michelin-dekkene er spesiallaget for X6 M. FOTO: BMW
SKREDDERSYDD: Michelin-dekkene er spesiallaget for X6 M. FOTO: BMW

Tekniske data BMW X6 M

Motor: 4395 ccm, V8, xDrive (firehjulsdrift)

HK: 575

Dreiemoment: 750 Nm

0–100 km/t: 4,2 sek

Toppfart: 280 km/t

Oppgitt forbruk: 1,11 l/mil

Oppgitt CO2-utslipp: 258 g/km

Vekt: 2340 kg

Pris: 2 210 800 kroner (Kilde: OFV)

DOMMEN:

Røft utseende, men lite følelse. Vil du ha en stor og rask firehjulstrekker, kjøper du en Audi RS7 Sportback eller en Mercedes CLS AMG Shooting Brake.

KONKURRENT:

Duell: Nordisk eleganse eller amerikansk "bad boy"-sjarm?
Pluss ikon
Duell: Nordisk eleganse eller amerikansk

Mercedes GLE 63 AMG S Coupe med 5,5-liters V8 biturbo som yter 585 hk og 760 Nm