Hermes Speedster
Inspirert av en bilklassiker
Denne fantastisk lekre runabout-modellen er inspirert av en klassisk sportsbil. Kan du gjette hvilken?
Det beste sporet finner du nok i hekken, dashbordet og frontruta. Og i luftinntakene over motorrommet. Hvis du tenker Porsche, er du på rett vei.
Porsche fra 50-tallet
Vi snakker nemlig 50-tallet, Porsche 356 og Speedster-versjonen av denne. Ytterligere inspirasjon har Seven Seas Yachts som står bak prosjektet funnet i de klassiske runabout-båtene fra 20- og 30-tallet. Der er nok Chris-Craft det mest kjente merket for oss nordmenn.
Linjene er myke og runde, et helt bevisst valg for å gi Hermes Speedster sitt retroaktige design. Men selv om båten oser klassisk stil både utvendig og innvending, sier Seven Seas Yachts at dette på alle andre måter skal være en moderne og praktisk kreasjon.
Kan leveres med varmeapparat
Her kan du raskt trekke opp kalesjen og Hermes Speedster kan også utstyres med varme- og defrosteranlegg. Det er med andre ord ikke bare Middelhavet man har tenkt på.
LES OGSÅ: Lurer du på hvor Kiel-ferga MS "Prinsesse Ragnhild" ble av?
Dessuten har verftet tatt spesielt hensyn til vinkelen båten går gjennom vannet. Den skal holde seg mellom 2 til 2,8 grader. I praksis betyr det at du har en nærmest sømløs overgang til planingshastighet, uten at baugen går i været.
En skarp utforming av forskipet på 72 grader og slank form med bare 1,8 meter bredde skal sørge for at båten kutter bølger effektivt med komfortabel gange som resultat.
Også interiøret bærer preg av klassisk eleganse og Porsche-inspirasjon.
Det store tre-ekede rattet, de vakre rundinstrumentene og forkrommede knappene setter stilen. En moderne kartplotter midt oppe i dette har det lokale stilpolitiet lagt ned et absolutt forbud mot.
LES OGSÅ: Fem fine familiebåter som ikke sprenger familebudsjettet
Plassmessig er den 6,75 meter lange båten ikke noe vidunder, her er det linjene som styrer. Men fem personer har nok utmerket komfort på turen.
Spennende drivlinjer
Hermes Speedster overrasker positivt når det kommer til drivlinjen. Det enkleste hadde kanskje vært å legge inn en innenbordsmotor med aksel eller hekkaggregat. Men det ville ikke Seven Seas Yachts vite noe av.
I stedet er runabouten rigget med en Rotax-motor på 155 hk som driver et vannjetaggregat. Ikke bare sørger det for svært god manøvrerbarhet, men også at båten kun stikker 0,27 meter dypt.
Med vekt på snaut 700 kilo gir det Hermes Speedster en toppfart på 40 knop og dermed står godt til det dynamiske utseendet.
Men verftet synes ikke det er tilstrekkelig framoverlent og tilbyr også Hermes Speedster med helelektrisk drivlinje. Den lyder naturlig nok navnet Hermes Speedster E og har en elmotor på 100 kW (136 hk).
LES OGSÅ: Det tok 6000 timer for å bygge dette fartsmonsteret
Også den omsetter kreftene via et vannjetaggregat og gir en toppfart på 31 knop. Batteripakken er på 30 kW og selv om ikke verftet sier noe om opprinnelsen, minner oppsettet mye om det Torqeedo gjør med batteripakken fra BMW i3 94Ah. Det betyr kanskje at den nye 42 kW-pakker fra i3 også vil bli tilgjengelig på båt etterhvert.
Og hvis elbåtene fortsetter å bli i nærheten av like lekre som Hermes Speedster E, kan det tenkes at noen og enhver lar seg friste av elektrifisert båtliv.
TEKNISKE DATA: Hermes Speedster og Speedster E
Lengde, m: 6,75/6,75
Bredde, m: 1,8/1,8
Dypgang, m: 0,27/0,26
Vekt tom, kg: 684/750
Motor: Rotax/El
Effekt, hk: 155/136
Toppfart, knop: 40/31