Bil og motor
Her har muskel-bilene stått i 42 år!
Ble satt bort i 1973 – har stått siden.
Vi slutter aldri å undre oss over hva som dukker opp i låver, lader og skjul rundt omkring i den store vide verden.
Nylig dukket disse bilene opp på en låve i Kansas City, Missouri, USA.
De aller mest bilkyndige har kanskje allerede registret at det er to Pontiac GTO i ulike årsmodeller det er snakk om på bildet over. Det er i seg selv ikke akkurat noe dårlig låvefunn!
Pontiac GTO:Dette er bilkjøp for viderekomne
3 x Pontiac GTO!
Men det finnes enda en bil innenfor låveveggene. Nok en Pontiac GTO.
Som vi ser av bildene, har bilene stått her lenge. Veldig lenge. Helt siden 1973 om vi skal tro ryktene. Ut fra støvlaget på bilene er det i grunn liten grunn til å tvile på dette.
Historien sier at en GM-ingeniør samlet sammen disse bilene og stablet dem bort i 1973. Visstnok som følge av oljekrisen, da man fryktet at det kunne være over og ut for de store bensinslukerne. Da var det sikkert mulig å snappe om biler som dette til en veldig rimelig penge også.
Har stått i 42 år
Hva den videre planen med de etterhvert ganske sjeldne bilene var, vites ikke. Men skjebnen har nå engang villet det slik at de ble stående på låven i intet mindre enn 42 år!
Pontiac GTO er er en ettertraktet bil for bilentusiaster verden over i dag, så det å finne en låve med tre stykker - slik som her - er mildt sagt ikke hverdagskost.
Pontiac Trans Am: Sto i butikken i 32 år før den ble solgt
1964, 1966 og 1968 modell
Bilene som ble funnet er for det første en 1964-modell, som er den første årsmodellen. Da som en "tilbehørspakke" til Pontiac Tempest.
Dessuten en 1966-modell som av mange vurderes som den vakreste GTOen, med doble hovedlykter over hverandre og en tydelig, nesten litt erotisk hoftesving over bakhjulet. Den nyeste er en 1968-modell som er første årsmodell av andre generasjon av modellen.
Pontiac GTO er ikke bare kjent for å være særdeles vakre biler. Dette er også, etter manges mening, den første, ekte muskelbilen.
Dette med ytelser var en viktig del av hele GTO-konspetet. Så også i markedsføringen – og det funket og fikk skikkelig fart på Pontiac-salget selv om en annen tøff konkurrent kom på markedet samtidig. Vi snakker om Ford Mustang, selv om den på mange måter fulgte et annet konsept.
GTO høstet altså lovord om ytelser, design og prestasjoner, men måtte også tåle kritikk for ullen og upresis styring og at bremsene på de første modellene ikke helt var dimensjonert for bilens høye ytelser.
Ford Mustang:Denne bilen skapte de reneste opptøyer
Selges
Nå er det i utgangspunktet bare én av disse bilene på låven som er til salgs – nemlig 1964-modellen.
Du finner hele annonsen og alle bildene på ebay her:
Bilen har hverken motor eller girkasse, men den skal til gjengjeld være så godt som rustfri og eller relativt frisk i karosseriet.
Motoren var opprinnelig en 389 kubikktomer Tri Power (6,4-liter) - og er en legendarisk Pontiac-motor. Denne motoren går ofte under tilnavnet The Trophy - grunnet de mange førsteplassene i racing.
Den har også et sinnrikt treforgasser-system. Noe som kan virke ulogisk på en V8-er. Men ved normal kjøring er det kun én forgasser som er i funksjon.
Når man trår på skikkelig, kommer to til, og sørger for at motoren får mer drivstoff og luft.
1968 Pontiac: Sangstjernen bestilte 32 ekstra tilbehør
Mangler vitale deler
Girkassen er, eller skal vi si var, som seg hør og bør i en muskelbil en firetrinns manuell.
At bilen er populær, sine mangler til tross, er det liten tvil om. Etter kun kort tid har 24 meldt sin interesse og prisen er nå oppe i 3.850 dollar (Ca. 30.000 kroner).
Så det er all grunn til å tro at vi om ikke altfor lenge snart får se muskelbil-klassikeren på veien igjen.
Denne artikkelen ble levert av Broom.no. Les også:
Snipp snapp snute – så var disse bilmerkene borte ...
Ser du hva disse har til felles?