Nye BMW X5
Her er nye BMW X5
Nye BMW X5 er her, men uten de "norske" drivlinjene.
De seneste to årene har BMW solgt cirka 2500 X5 i Norge. Det er langt høyere enn årene før og skyldes de prisgunstige plug in-versjonene xDrive40e. Men når det gjelder nye X5 ser det ikke ut til å være snakk om noen ladbare versjoner.
Derimot er den 3,6 cm lengre enn dagens versjon og er hele 4,92 meter lang. Akselavstanden har økt til 296 cm. Det betyr mer plass, særlig i bagasjerommet som tar 845/1860 liter mot 650/1870 i dagens versjon.Nå blir det også plass til en tredje seterad (ekstrautstyr).
Understellet skal være forbedret og X5 kan nå fås med laserlys og 22-tommers felger. Bakkeklaringen er på 214 mm og X5 skal kunne vade 50 cm. X5 xDrive30d kan trekke henger opptil 2,7 tonn
Ved lansering blir X5 i Europa tilgjengelig som xDrive40i (340 hk/450 Nm), xDrive30d (265 hk/620 Nm) og M50d (400 hk/760 Nm).
Motorene er rekkeseksere som leveres med 8-trinns Steptronic automatgirkasse som standard
X5 kommer også med Dynamic Damper Control som standard. De elektronisk styrte demperne skjerper kjøredynamikken i bilen samtidig som demperkomforten økes. Om ønskelig kan X% også leveres med et adaptivt M Sport understell med luftfjæring på bakakselen, eller med full luftfjæring på begge akslene. Bilen kan da heves og senkes i et spenn på 80 mm gjennom fem ulike nivåer.
De største endringene har skjedd innvendig der førermiljøet er blitt noen hakk mer luksuriøst. iDrive-layouten er fornyet. Instrumentene er borte og erstattet av BMWs versjon av virtual cockpit. Vi snakker her om to høyoppløste skjermer på 12,3-tommer hver.
I tillegg finner vi ting som tredjegenerasjons head up-display, koppholder med varme/kjøl og trådløs lading.
Priser
(Frapris, eks. levering)
X5 40i xDrive; 1.056.100,-
X5 30d xDrive: 979.900,-
X5 M50d xDrive: 1.286.800,-
Denne saken ble første gang publisert 06/06 2018.