Elbiler 2018

Her er elbilene som kommer i 2018

I 2018 kan nordmenn velge mellom seks nye folkelige elbiler. Prisene starter på 250.000 kroner.

Pluss ikon
SEKS NYE ELBILER I 2018: Det finnes også en del elektriske varebiler på vei, men for folk flest er det disse seks nye elbilene som vil gjelde i 2018.
SEKS NYE ELBILER I 2018: Det finnes også en del elektriske varebiler på vei, men for folk flest er det disse seks nye elbilene som vil gjelde i 2018. Foto: Produsentene (Side3)
Først publisert Sist oppdatert

ELBILER 2018: I motsetning til hva vi kan ha inntrykk av her til lands, tråkker motorgiganter, som Volkswagen, så hardt de kan på elbilbremsen. Det samme gjør BMW.

Det har ikke minst vært tydelig på europeiske motormesser i 2017, elbilrevolusjonen kommer ikke i 2018. Nye konseptmodeller som er avduket sikter gjerne mot lansering rundt 2020.

Fra da av forventer produsentene at det skal være omtrent like billig å produsere en elbil som en dieselbil, og bare litt dyrere enn å produsere en bensinbil.

Innen 2020 håpes det at en forbedret batteristandard kalt NCM-811 skal være ferdig også.

Elbiler som kommer i 2018

Det betyr ikke at alle produsenter sitter på gjerdet.

I dag er det slik at en familie som ønsker seg én fullverdig elbil til hverdags såvel som langtur ikke kommer utenom Tesla Model S eller Model X. I 2018 får forbrukerne langt flere valg.

Her er en kort oversikt over elbilene som kommer på markedet i Norge i 2018. Les om hver av elbilene nedenfor.

ElbilDatoPris
Jaguar I-Pace2. halvdel av 2018Fra 600.000 kr
Audi e-Tron Quattro2. halvdel av 2018Fra 650.000 kr (vår antagelse)
Hyundai Kona ElectricJuli 2018Fra 326.000 kr
Kia Niro ElectricNovember 2018Fra under 300.000 kr (vår antagelse)
Nissan Leaf 60 kWh2. halvdel av 2018Fra 300.000 kr (vår antagelse)
Nissan Leaf 40 kWhFebruar 2018Fra 246.000 kr
ElbilDatoPris
Jaguar I-Pace2. halvdel av 2018Fra 600.000 kr
Audi e-Tron Quattro2. halvdel av 2018Fra 650.000 kr (vår antagelse)
Hyundai Kona ElectricJuli 2018Fra 326.000 kr
Kia Niro ElectricNovember 2018Fra under 300.000 kr (vår antagelse)
Nissan Leaf 60 kWh2. halvdel av 2018Fra 300.000 kr (vår antagelse)
Nissan Leaf 40 kWhFebruar 2018Fra 246.000 kr
ElbilDatoPris
Jaguar I-Pace2. halvdel av 2018Fra 600.000 kr
Audi e-Tron Quattro2. halvdel av 2018Fra 650.000 kr (vår antagelse)
Hyundai Kona ElectricJuli 2018Fra 300.000 kr (vår antagelse)
Kia Niro ElectricNovember 2018Fra under 300.000 kr (vår antagelse)
Nissan Leaf 60 kWh2. halvdel av 2018Fra 300.000 kr (vår antagelse)
Nissan Leaf 40 kWhFebruar 2018Fra 246.000 kr

Jaguar I-Pace

Pris: Fra 600.000 kroner. | Rekkevidde: Ca. 480 km (WLTP) | Lansering: Andre halvdel av 2018.

Jaguars første elbil har fått mye skryt for designet, og Jaguar melder om rekordhøy interesse fra nordmenn. Norge er også satsingsområde for I-Pace, og vi har så langt ikke hørt om forsinkelser i produksjonen.

I-Pace lanseres i utstyrsversjonene: S, SE, HSE. Prisnivået stiger fra 599.900 kroner til 746.900 kroner. I tillegg produseres et begrenset antall av spesialutgaven First Edition, som vil koste 829.900 kroner.

Den væskekjølte batteripakken på 90 kWh driver to motorer på 200 hestekrefter hver. Med 400 hestekrefter, firehjulstrekk og et dreiemoment på 700 nm skal I-Pace gjøre unna 0-100 på fire sekunder.

Audi e-Tron Quattro.
Audi e-Tron Quattro. Foto: Kai Pfaffenbach (Reuters)

Jaguar I-Pace er en femseter. Bagasjerommet bak er på 530 liter pluss et mindre bagasjerom foran på 36 liter - til sammen 566 liter før setene legges ned.

FULL OVERSIKT: Jaguar I-Pace: Pris, dato, rekkevidde og plass i bagasjerom

Audi e-Tron Quattro

Pris: Fra 80.000 euro i Tyskland. Kan tilsvare rundt 650.000 kr i Norge | Rekkevidde: Ca. 400 km (EPA) | Lansering: Midten av 2018.

Audis første elbil er en SUV med firehjulstrekk og dermed skreddersydd for det norske markedet. Bilen er utstyrt med tre elmotorer på til sammen 435 hk som henter kraften fra en batteripakke på 95 kWh. Audi sier at effekten forbigående kan økes til 504 hk.

0-100 km/t går på 4,6 sekunder. Topphastigheten er 210 km/t.

Det er lett å se at e-Tron Quattro er en Audi, en bredskuldret SUV på 4,9 meter. Bagasjerrommet er på 615 liter, som skulle holde fint til en skiferie på fjellet.

En fiffig detalj med Audi e-Tron Quattro som naboene nok vil misunne er at den er klargjort for trådløs lading, eller det som kalles induksjonslading. Det vil si at du kjører bilen over en magnetplate på gulvet i garasjen, og ladingen starter automatisk.

Hyundai Kona.
Hyundai Kona.

Det vil ta rundt 50 minutter å fullade elbilen ved en hurtigladerstasjon med en effekt på 150 kW. Med effekten som finnes på norske ladestasjoner i dag, bør du regne med noe lengre tid.

FULL OVERSIKT: Audi e-Tron: Pris, rekkevidde, hengerfeste, lading og plass i bagasjerom

Hyundai Kona

Pris: Ikke offentliggjort. Vi antar rundt 300.000 kr | Rekkevidde: 482 km (WLTP). | Lansering: Juli 2018.

Den elektriske utgaven av Hyundai Kona er svært interessant. Markedet skriker etter familiebiler med dugelig rekkevidde som ikke koster en årslønn, og Kona ser ut til å kunne fylle det tomrommet.

Kun den største av batteripakkene på henholdsvis 40 og 64 kWh blir tilgjengelig i Norge. Den skal gi en rekkevidde på rundt 482 km (WLTP).

Motoreffekten på long-range-utgaven er på 150 kW (204 hk). Forbruket skal være på 14,3 kWh/100 km. Den får kun forhjulstrekk.

En mulig utfordring for elektriske Kona som fullverdig familiebil, er at størrelsen er relativt beskjeden. Den drøyt fire meter lange bilen er en femseter, men bagasjeplassen er på 373 liter.

Slik ser produksjonsmodellen av Kia Niro Electric ut.
Slik ser produksjonsmodellen av Kia Niro Electric ut. Foto: (Kia)

Selskapet forventer å få rundt 2500 biler til Norge i 2018.

FULL OVERSIKT: Hyundai Kona Electric: Pris, dato, rekkevidde, hengerfeste og plass i bagasjerom

Kia Niro Electric

Pris: Ikke offentliggjort. Vi antar en startpris fra i underkant av 300.000 kr | Rekkevidde: 300 km og 450 km (WLTP) avhengig av batteripakke | Lansering: November 2018.

En konseptmodell av elbilversjonen av Kia Niro ble vist fram på CES-messen i Las Vegas i januar 2018, og produksjonsmodellen ble avduket i Korea 7. juni 2018 (bildet over).

Kia Niro Electric kommer i to modeller. Elbilen med en batteripakke på 64 kWh får en rekkevidde på 450 km (WLTP). Modellen med 39,2 kWh-batteri får en rekkevidde på 300 km.

Med enda lavere pris og like god rekkevidde som Hyundai Kona, kan Kia Niro fort bli en elbil-prisbombe i Norge og en solid konkurrent til den svært etterspurte Tesla Model 3 - som ikke kommer til Norge før i 2019.

Motoren på den største modellen skal yte 204 hestekrefter (150 kW). Den minste modellen har 135 hk.

Nissan Leaf.
Nissan Leaf. Foto: Nissan

Niro Electric forventes på veien i slutten av 2018.

FULL OVERSIKT: Kia Niro Electric: Pris, dato, rekkevidde, hengerfeste og plass i bagasjerom

Nissan Leaf

Pris: 245.900 kr | Rekkevidde: Rundt 240 km (EPA) | Lansering: Februar 2018.

2018-modellen av Nissan Leaf er allerede i salg, og har vært på veiene i Norge siden februar.

Bilen har forhjulstrekk. Under panseret sitter en motor på 150 hk (110 kW) som får energi fra en batteripakke 40 kWh.

I løpet av 2018 kommer det også en modell med større batteripakke på 60 kWh. Du kan da regne med en realistisk rekkevidde på rundt 350 km per lading. Og en noe høyere pris.

Tesla Model 3.
Tesla Model 3. Foto: Tesla

Nye Nissan Leaf er en femseter med et bagasjerom på 435 liter.

0-100 km/t går på 7 sekunder og toppfarten er 150 km/t.

(Tesla Model 3)

Pris: Startpris på 35.000 dollar. Vi antar en normalpris på rundt 500.000 kr | Rekkevidde: Fra 350 km til 500 km (EPA) | Lansering: Utsatt til 2019.

Det er vel få elbiler det knytter seg større forventninger til enn Teslas «billig-elbil» Model 3. Den billigste modellen er ennå ikke i produksjon, så langt er det «long range»-modellen som skrus sammen på fabrikken.

Det vil si en reell rekkevidde på rundt 500 km per lading. Prisen blir også høyere, i USA rundt 45.000 dollar.

Tesla har hatt problemer med produksjonslinjen, men melder om at det har tatt seg opp. Tesla i Norge bekrefter overfor Side3 at internasjonale leveringer begynner i andre halvdel av 2018. Vi forventer at det også betyr Norge, som er et viktig marked for Tesla.

Tesla oppgir ikke ytelse etter hvor store batteripakkene er, men det antas at standardutgaven har et batteri på rundt 50 kWh mens utgaven med lang rekkevidde har et batteri på 75 kWh.

De første modellene har kun bakhjulstrekk. Produksjonen av Model 3 med firehjulstrekk skal starte opp i 2018.

0-100 km/t går på 5,5 sekunder, så Model 3 blir ikke noen sinke i trafikken. Bilen har plass til fem personer og bagasjerommet er på 450 liter.