BMW 7-serie
Her er BMWs nye toppmodell
Nye BMW 7-serie kommer til Norge til høsten. Senere kommer en ladbar versjon.
Nye BMW 7-serie kommer blant annet som ladbar hybrid.
- Med nye BMW 740e introduserer BMW sin plug-in-teknologi i luksussegmentet. Dette blir en meget spennende modell i det norske markedet som vi forventer oss mye av når den kommer i 2016, sier Emmanuel Bret, administrerende direktør i BMW Group Norge.
740e er drevet av en firesylindret bensinmotor og en elektrisk motor, som sammen genererer en totalleffekt på 326 hk.
Så lenge det er liv i den elektriske motoren er drivstofforbruket oppgitt til 0,21 liter per mil. CO2-utslipp er foreløpig beregnet til 49 gram per kilometer, ifølge BMW.
Med BMW eDrive-teknologien kan du kjøre helelektrisk, i hastigheter opp til 120 km/t og med en rekkevidde på opptil 40 kilometer.
Bagasjerommet i BMW 740e, BMW 740Le og BMW 740Le xDrive er ifølge BMW klasseledende med 420 liter. Ved å senke dekselet i den bakre delen av bagasjerommet og åpne siderommene, oppnår du ytterligere lagringsplass.
Alle motorer for øvrig er oppdatert med siste generasjon BMW TwinTurbo-teknologi. Firehjulsdriftsystemet xDrive er tilgjengelig på flere av modellvariantene.
(Artikkelen fortsetter under bildet)
Erfart gjennom BMW i8
Nye BMW 7-serie skal være opptil 130 kilo lettere enn utgående modell takket være bruk av karbon. Dagens 7-serie veier rundt 2,5 tonn.
Materialet som BMW benytter er såkalt CFRP - karbonforsterket plast. Her arver 7-serien kunnskap og teknologi som allerede er benyttet i BMW i3 og BMW i8. Bruken av karbon forsterker styrken i karosseriet og gjør det mer vridningsstivt.
BMW 7-serie blir også den første luksusbilen som kan leveres med laserlys, som BMW i8. Full-LED hovedlys er standard, men laserlys med BMW Selective Beam kan bestilles som tilvalg med en ysrekkevidde på opptil 600 meter.
Bedre kjørekomfort
Utgående 7-serie har Integral Active Steering, som er et firehjulsstyringssystem. Dette systemet er nå ytterligere forbedret. BMW var ikke alene om dette systemet da forrige 7-serie ble lansert i 2009, men det er fortsatt ikke mange bilmodeller som kan skryte av denne funksjonen.
Systemet benytter en elektromotor på bakakselen som styrer stagene som gir hjulutslag bak. Bakhjulene styrer i samme retning som forhjulene når farten er høy - og i motsatt retning når farten er lav.
Les også våre tester av konkurrentene:
(Artikkelen fortsetter under bildet)
Avansert stabilitetskontroll
Komforten forbedres ytterligere med luftfjæring som automatisk justerer bakkeklaringen. Luftfjæring er en del av standardutstyret, sammen med Dynamic Damper Controll som fortløpende styrer oljetrykket i demperne alt etter hvilket hjul som trenger mest grep. Bevegelsen i karosseriet måles mot bevegelsen i hjulopphenget slik at støtdemperne tilpasser seg underlaget kontinuerlig.
7-serie kommer også med Dynamic Drive Roll, som er en stabilitetskontroll med elektromekanisk styrte stabilisatorstag.
Du eller bilen bestemmer
Som i andre BMW-er, gjerne som ekstrautstyr, kan du velge mellom forskjellige kjøreinnstillinger (Driving Experience Control), som EcoPro, Comfort og Sport (Sport+).
Men man er ikke BMWs flaggskip uten å by på noe de andre modellene (foreløpig) ikke har.
7-seriens kjørekontroll har i tillegg innstillinger Adaptiv, der bilen "leser" underlaget og sjåførens kjørestil, og tilpasser oppsettet deretter.
(Artikkelen fortsetter under bildet)
Parkerer med fjernkontroll
7-serie skal være den første serieproduserte bil som kan parkeres ved hjelp av fjernkontroll.
Det gjør det mulig å parkere den store bilen på trange steder, der avstanden til bilene ved siden av er liten. Det kan antakelig være en kjekk funksjon i megabyene der kampen om parkeringsplassene er intens.
Ved å bruke den nyutviklede BMW Display Key, kan sjåføren kommandere bilen til å parkere helt av seg selv.
Forstår håndbevegelser
Også på innsiden skjer det ting. 7-serie introduseres med neste generasjon iDrive. Det innebærer berøringsskjerm for første gang i BMW. Dessuten skal iDrive-systemet forstå håndbevegelsesr. Både VW og BMW slike systemer på CES-messen tidligere i år.
Det betyr at du skal for eksempel kunne avvise innkomne telefonsamtaler eller justere volumet ved å bevege hånden foran iDrive-skjermen. En 3D-innstilt sensor skal lese og forstå håndbevegelseskommandoene.
Helt nye BMW 7-serie lanseres i Norge 24. oktober 2015. Priser forventes klare i september.