Arctic Trucks
Har satt dype spor
Islandske Arctic Trucks har satt dype spor etter seg i offroad-verdenen.
August 1999. Ved Kleivstua konferansehotell overfor Sundvollen i Buskerud omkranser en gruppe norske motorjournalister en gestikulerende islending.
Örn Thomsen er utdannet kokk. På Island har han krydret hverdagen med terrengkjøring og totalrestaurering av egen Toyota Land Cruiser. På Island får han også kontakt med norske terrengkjøringsentusiaster. Og skjønner at det er en betydelig interesse for slikt også i furet værbitt.
Så bestemmer Thomsen og kona seg for å utvandre til Norge. Til Geilo. Hans ekstremt ombygde Land Cruiser følger med på lasset, og vekker stor oppmerksomhet over alt hvor den ruller.
Arctic Trucks
På Island finnes et selskap ved navn Arctic Trucks. De er spesialister på ombygninger av Toyota-modeller som egner seg for terrengkjøring. Her snakker vi firehjulstrekkere av det hvasse slaget.
Thomsen ser fort at det antageligvis er et marked for denne typen ombygginger også i Norge. Han kontakter Arctic Trucks. Og et par år senere står han altså på Kleivstua og gestikulerer, omkranset av de nevnte journalistene.
Ved gruppen ruver et utvalg utbygde Toyota-modeller på enorme hjul. Thomsen tapper mesteparten av luften ut av et dekk, bretter opp skjorteermet og lar bilen kjøre over armen hans.
Poenget er å demonstrere hvor skånsomme dekk med lite luft er mot underlaget, noe som på snø forbedrer flyteevnen ekstremt, og om sommeren reduserer skadene på vegetasjonen. Noe som er viktig der man har lov å kjøre i utmark. Som på Island.
Journalistene er imponert. Drar hjem og setter seg ved PC-ene. Vi Menn Bil er også til stede. Og er mildt sagt begeistret over hva vi har fått se.
Med prosjektbil på Island
Det vi umiddelbart så, var potensialet Arctic Trucks' ombygginger hadde for å bli gromt magasinstoff for den bilinteresserte.
På høsten, samme år som vi møtte Thomsen på Kleivstua, bestemte vi oss for å bygge om en Toyota Hilux hos Arctic Trucks. Å følge ombyggingen - forvandlingen fra å være en vanlig Hilux dobbeltkabiner pickup til å bli gatas feteste blikkfang - var en viktig del av prosjektet.
Den ble høyere, bredere, tøffere. Mye tøffere!
En krompakke ga pickupen et eksteriørmessig løft. Bredere skjermer ble limt på. Fram- og bakakselen fikk luftstyrt sperre, siden vi hadde planer om å kjøre andre steder enn i Bogstadveien. Og - ikke minst - understellet ble forsterket, karosseriet ble hevet og 35-tommers hjul montert.
Skal takle elveforseringer
Til slutt installerte lydmester Petter Berg hos Peko Bil et Panasonic-anlegg som kunne få trær til å danse.
Året etter at prosjektet fikk grønt lys var bilen klar. Og fikk sin ilddåp. Selvsagt på Island.
"Beistet", som bilen ble døpt, hadde for anledningen fått 35-tommers hjul. Voldsomt? Ikke sammenliknet med hjulene på de to bilene islendingene selv stilte opp med - en Hilux med 38-tommers hjul og en Land Cruiser med 44-tommere.
Toppen av isbreen Langjökull var målet. Midlene var altså biler bygget om til å takle is, snø og elveforseringer.
På bilene var det spade, snøanker, GPS, jekk, vinsj, tau, lommelykter, radiosamband, ekstra drivstoff, ekstra deler, ekstra hjul og trykkluft. For å nevne noe. En tur med bil på isbre krever litt mer enn stormkjøkken og godt humør!
Takler fjell, myr, snø og is
Og Vi Menn Bils prosjektbil fikk virkelig kjørt seg på vei opp mot bretoppen. En 2,4-liters turbodieselmotor med 90 hk og et dreiemoment på 218 Nm viste seg faktisk å være i minste laget.
I minste laget med sperre bare på bakakselen, var det også. Først gikk det greit med lavgir og 4WD. Så måtte den elektroniske sperren på bakakselen kobles inn. Til slutt sto Vi Menn Bils bil likevel dønn fast.
Da var det at islendingene dro frem trumfkortet. Og tappet hjulene for mesteparten av lufta. Med bare tre pund i dekkene, rullet det fremover igjen, og det ganske ubesværet.
Da toppen ble nådd, ventet paradis. Hvite vidder overalt; tut og kjør i 60 km/t, hele 270 kilometer til ende, før gutta tok kvelden på en turisthytte.
Noen måneder etter Island tok vi med oss "Beistet" til en etappe i den 22 dager lange Sweden Offroad Tour. Der beviste Arctic Trucks at deres ombygging takler fjell og myr likeså bra som snø og is.
Kjendisstatus
Daglig leder Örn Thomsen i Arctic Trucks hevder i dag at Vi Menn Bils reportasjer ga dem en pangstart på det norske markedet. Og bedre skulle det bli. Ikke minst skulle et britisk bilprogram med verdensomspennende nedslagsfelt sette fokus på bilene fra Arctic Trucks. Top Gear.
I mai 2007 nådde Jeremy Clarkson og James May den magnetiske Nordpolen i en modifisert Hilux. De gruset kollega Richard Hammond, som slet seg ut på en hundeslede og faktisk aldri nådde frem.
Med 36 minusgrader, lite søvn, isbjørner og følelsen av å kjempe seg frem i et uendelig isøde, ble dette en tre dager lang og strabasiøs tur for ikke akkurat vintervante kjendiser.
Selv om Clarkson i ettertid hevdet at det aller verste var å måtte dele telt med May.
Filmopptakene resulterte i en av de mest minneverdige episodene fra BBCs bilprogram: Polar Special.
Ny verdensrekord
Og det er mer. Milepælene har stått i kø. Grønland er erobret med biler fra Arctic Trucks. Og i desember 2010 kjørte to biler fra Arctic Trucks fra Novo til Sydpolen. De tilbakela 2308 kilometer på 4,5 døgn. Ny verdensrekord - godkjent av Guinness!
For kuriositetens skyld kan vi jo nevne at Roald Amundsen og hundesledene brukte 53 dager på en drøy 1300 kilometer lang strekning mot Sydpolen.
Disse milepælene er viktige. For selv om det ikke er et fåtall ekstreme ekspedisjoner Arctic Trucks lever av, så gir de uvurderlig PR. Og de demonstrerer til fulle at selskapet kan dette med å modifisere biler til å takle ekstreme utfordringer i noen av klodens tøffeste områder.
1100 biler i Norge
I 1999 hadde Arctic Trucks et nyåpnet verksted i Drammen. Der romsterte et fåtall mennesker som klarte seg med to utstyrsreoler.
Når vi besøker Arctic Trucks i dag, har mye endret seg. Selskapet som lever av å forstørre og forsterke biler, har selv gått gjennom den samme forvandlingen. Med et unntak fra finanskrise-året 2008.
- Det er jo slik at vår omsetning følger bilomsetningen generelt. Vi ble nødt til å si opp åtte under krisen. Det var ille, men nødvendig, forteller Örn Thomsen.
Likevel var det småtterier i forhold til hva moderselskapet på Island opplevde. Der gikk de fra rundt 440 ombygginger det ene året, til åtte det neste.
Om Arctic Trucks
På 1970-tallet begynte islendinger å eksperimentere med store dekk og lave luftrykk når de kjørte på snø og is. Resultatene var oppsiktsvekkende. Først i det neste tiåret, da løsningene var blitt flere og mer avanserte, ble dette organisert. Små selskaper som tilbød modifiseringer poppet frem. På Island er Toyota like populære som Christer Sjögren på Dansbandsveckan i Malung. Og Toyota-importøren så med stigende bekymring på alle Land Cruiserne, Hiluxene og 4Runnerne som ble bygget om. De bestemte seg for å ta tyren ved hornene, og etablerte datterselskapet " Toyota Aukahlutir" (Toyota Tilbehør). Islandske Toyota-kunder sto snart bokstavelig talt i kø for å få gjort sine kjøretøy mer Islandsvennlige. I 1997 ble navnet endret til "Arctic Trucks". I 2005 skilte selskapet lag med Toyota, og står nå på egne ben. Datterselskap er etablert på Island, i Norge (i 1999) og i Dubai. Franchais-selskap er etablert i Russland, Sør-Afrika, Brasil, Finland, og det samarbeides også med CFAO Automotive, som er representert i fjorten afrikanske land.
Nå går alt så meget bedre. Ikke minst i Norge. Arctic Trucks har gått nye veier, og funnet flere bein å stå på, selv om ombygginger av Toyota fortsatt er og vil være selve grunnmuren.
Flere bilmerker
Flere bilmerker vil kunne få sin Arctic Trucks-rustning. Fortrinnsvis RSA-merkene Isuzu og Jeep, samt VW. Næringslivet - for eksempel håndverkere og skogsarbeidere - er en betydelig kundegruppe. Privatmarkedet har doblet seg det siste året. Og Forsvaret er blitt en stor og viktig kunde.
Det svinger i varmere strøk, også. Nylig signerte Arctic Trucks Emirates en avtale med en Toyota-forhandler i De Forente Arabiske Emirater, om en lett ombygging av rundt 400 biler de neste tolv månedene.
Men fortsatt er Norge den største og mest omfattende delen av selskapet. I løpet av kort tid vil rundt 50 mennesker være ansatt i Arctic Trucks Norge. Og Thomsen vil bli forundret om omsetningen ikke bikker 200 millioner i år.
De to reolene er blitt til titalls, og det skrus og mekkes på to verksteder - ett for sivile kjøretøy, ett for militære.
- Vi har bygget om rundt 1100 biler i Norge. De første årene lå snittprisen på oppdragene på mellom 95 000 og 110 000 kroner. I dag ligger den på mellom 180 000 og 210 000 kroner, opplyser Thomsen. Fjorårets dyreste ombygging for en privatperson kostet drøye 400 000 kroner.
Pansrede kjøretøy
For et drøyt år siden inngikk Arctic Trucks en fireårig rammeavtale med det norske og svenske Forsvaret, visstnok verdt rundt en milliard kroner. I skrivende stund er det kommet bestillinger på 80 kjøretøy. Mange av dem skal være pansrede. Bilene skal ikke bare få utrustning fra Arctic Trucks; de skal også få rustning.
I Drammen er en egen avstengt verkstedhall dedikert Forsvarets biler. Å pansre en bil er ikke akkurat gjort i en fei.
- Det kan ta mellom 500 og 700 timer, og kan sammenlignes med å bygge en enebolig, hevder Thomsen.
Pansring er en ting. Mange biler som skal leveres de militære, må gjennom omfattende elektronisk baserte endringer. Det handler om sikkerhet. Om muligheten til å unnslippe i en skarp og potensielt livstruende situasjon.
Arctic Trucks skal ikke bare bygge om bilene fra Toyota. De skal også supplere Forsvaret med utstyr, lære opp sjåfører og gi opplæring innen mekanikk. Samt ha ansvar for vedlikehold og reparasjoner.
Sannelig har mye skjedd siden Örn Thomsen i 1999 la armen på bakken ved Kleivstua, og kommanderte sjåføren på en titanisk Toyota til å "aka handlegg".
Les også:
Test deg selv: Hva kan du om SUV-er?
Nordmenn digger denne biltypen
Dette blir verdens dyreste kompakt-SUV