Test: Lexus CT 200h F-Sport 2014

Har alt, unntatt harmoni

Lexus CT 200h F Sport kjører like bra som en GTI-bil, men har ikke motor som matcher.

Først publisert Sist oppdatert

img Del på Facebook



Lexus CT 200h er blitt tre år gammel, og da er tida inne for en såkalt midtlivsoppgradering. Fabrikken har pusset og polert på mangt og mye gjennom store deler av bilen - noe er godt synlig, andre ting ser du ikke.

CT 200h er det som på markedsføringsspråk gjerne kalles en premium-kompaktbil. Av størrelse er den omtrent som en Toyota Auris, men i «premium» ligger det at den sikter seg mer inn mot kunder som også kan tenkes å se på eksempelvis Mercedes A-klasse, BMW 1-serie, Audi A3 eller kanskje Volvo V40.

Som før kommer CT 200h med kun én drivlinje, altså hybridsystemet som i all hovedsak er det samme som det i Toyota Prius og Auris Hybrid (Lexus er Toyotas luksusmerke).

Testbilen er en CT 200h F-Sport. Det betyr at detaljer både ved utseende og egenskaper er trukket i sportslig retning.

Kjøreegenskaper: 5

Den midtlivsoppgraderte CT 200h har fått stivere karosseri og oppgraderinger i chassiset. F Sport-modellen har sitt eget og mer sportslige fjæringsoppsett, og i tillegg har den et spesielt stabiliseringsstag med innebygd demper.

I sum gir dette er en bil med svært gode veiegenskaper.

På mange måter ter den seg like sportslig som en GTI-bil, selv om den ikke er fullt ut GTI-stram i fjæringen. På førsteklasses vis parerer den kontant, men likevel følsomt, ujevnheter i veibanen. Dekkene er alltid godt plantet i bakken, og veigrepet er meget bra.

Vektfordelingen, med batteripakke plassert lavt et stykke bak i bilen, bidrar til flotte svingferdigheter. Bilen dreier med gjennom krappe kurver, men uten at hekken blir overdrevent løs.

NYTT: Lexus CT 200h har fått ny front - den store grillen er lånt fra storebror IS. Også under skallet er det endringer å finne. FOTO: Martin Jansen
NYTT: Lexus CT 200h har fått ny front - den store grillen er lånt fra storebror IS. Også under skallet er det endringer å finne. FOTO: Martin Jansen

Motor: 3

TEKNISKE DATA Lexus CT 200h

  • Motor, cm³: 1798
  • Effekt, hk: 136
  • Dreiemoment, Nm ved o/min: 300/4000
  • Egenvekt, kg: 1485
  • Tilhengervekt, kg: 0
  • Lengde/bredde/høyde, cm: 435/177/144
  • Bagasjerom, liter: 275-985
  • Standard dekkdimensjon: 215/45 R17
  • Forbruk, EU-miks l/mil: 0,41
  • CO2-utslipp, g/km: 94
  • 0-100 km/t, fabrikk, sek: 10,3
  • Toppfart, km/t: 180
  • Pris fra, kr: 273 800
  • Pris testbil, kr: 399 500

I kontrast til de inspirerende kjøreegenskapene står et motorsystem som først og fremst er rettet inn mot økonomisk kjøring.

Bensinmotoren på 1,8 liter og elmotoren yter til sammen 136 hk og 300 Nm dreiemoment. De to motorene virker sammen på karakteristisk vis. Med trinnløs automat er bilen myk og lettkjørt ved bedagelig kjøring.

Når du ønsker mer kraft, svarer systemet med å ruse bensinmotoren mye - uten at det oppleves som om du får noe skikkelig svar. Dette har vi skildret i tidligere tester av Toyota Auris Hybrid, men i CT 200h F Sport er harmonibruddet mellom de sportslige kjøreegenskapene og det myke motorsystemet enda mer merkbart.

Det finnes biler med røtter i kompaktklassen med langt morsommere hybridsystemer. VW Jetta Hybrid er langt mer «på», selv om heller ikke dette hybridsystemet oppleves som ferdig modnet (forbruksgevinsten var lav i vår test).

Ytelser: 3

Det er ikke bare følelsesmessig vi får lite svar når vi gir gass. Akselerasjonsmålingene våre bekrefter at Lexus CT 200h henger etter biler vi mener den kan sammenlignes med.

Ved full gass i sportsmodus bruker CT 200h 6,5 sekunder fra 60 til 100 km/t og 8,6 sekunder fra 80 til 120 km/t.

Sammenligner vi med Jettaen nevnt over, så ha den 4,4 og 5,5 sekunder som tilsvarende tall. Det er en forskjell du vil merke godt ved hver eneste berøring av gasspedalen.

Også når vi sammenligner med dieseldrevne biler i samme pris- og ytelsesområde, kommer Lexusen til kort. For eksempel bruker Audi A3 Sportback 2,0 TDI 4,9 sekunder fra 60-100 km/t og 6,1 sekunder fra 80 til 120 km/t.

Eksteriør: 5

TØFF OG MYK: Lexus CT 200h ser rask og sportslig ut, og den har veldig gode kjøreegenskaper, men ytelsene fra hybridmotorsystemet følger ikke opp. FOTO: Martin Jansen
TØFF OG MYK: Lexus CT 200h ser rask og sportslig ut, og den har veldig gode kjøreegenskaper, men ytelsene fra hybridmotorsystemet følger ikke opp. FOTO: Martin Jansen

Det mest iøynefallende ved midtlivsoppgraderingen er at CT 200h har fått mye barskere front. Den store grillen har den «arvet» fra storebror IS. Den er bred nederst, og det bidrar til visuelt å trekke tyngdepunktet ned.

TESTDATA Lexus CT 200h

  • 60-100 km/t, kickdown: 6,5
  • 80-120 km/t, kickdown: 8,6
  • Støy 50 km/t, dBA: 62,4
  • Støy 80 km/t, dBA: 67,6
  • Støy 100 km/t, dBA: 70,1
  • Testforbruk, l/mil: 0,47

Over bakluka har F Sport-versjonen en spoiler, og tåkelys og baklykter har svarte rammer. F Sport-serien har også egne, barske felger.

Til sammen gir dette en Lexus vi synes er lekker å se på - lav, kompakt og sportslig. Og betydelig tøffere enn forgjengeren.

Interiør: 4

Også interiøret er i enkelte detaljer pusset opp i den midtlivsoppgraderte Lexus CT 200h. I vår F Sport med tilleggsutstyr kalt «pakke 3» (mer om den seinere) er det ekte statusbilfølelse i interiøret.

Skinnet i setene er påkostet, monteringspresisjonen framstår som høy, skjermen over midtkonsollen er modernisert, og F Sport-pynt som metallpedaler gir en sportslig piff.

Men CT 200h er trang. I baksetet er det knapt med plass for en voksen mann av gjennomsnittsstørrelse, og i tillegg er bakdørene små.

Batteripakken stjeler av bagasjeplassen, og 275 liter under hattehylla er i dag smått, også for en jålete kompaktbil. Audi A3 Sportback har til sammenligning oppgitt volum på over 100 liter mer.

Komfort: 5

Til å ha et relativt stramt og sportslig understell oppfører CT 200h F Sport seg riktig så smidig over kanter og humper. Du får tilbakemeldinger, men rystes ikke.

LUKSUS: Da den kom, var Lexus CT 200h med på å definere hvordan en premiumkompaktbil skulle være. Etter midtlivsoppgraderingen er luksusfølelsen i interiøret blitt enda bedre. FOTO: Martin Jansen
LUKSUS: Da den kom, var Lexus CT 200h med på å definere hvordan en premiumkompaktbil skulle være. Etter midtlivsoppgraderingen er luksusfølelsen i interiøret blitt enda bedre. FOTO: Martin Jansen

Hjulvalget, med 17-tommers felg og dekk i 215/45-dimensjon, virker som et fornuftig balansepunkt mellom sport og komfort.

Vi sitter godt i førersetet, som har alle nødvendige reguleringsmuligheter. Om vi skal pirke, kunne vi gjerne ha tenkt oss muligheten til å dra rattet litt mer ut.

Et lite ankepunkt er støy. Over 70 desibel i 100 km/t med myke vinterdekk er etter vår mening i meste laget.

Sikkerhet: 4

Lexus CT 200h ble kollisjonstestet av sikkerhetsorganisasjonen EuroNCAP da bilen var ny i 2011. I denne testen fikk den fem av fem stjerner, som også er normalen for nye biler fra de store produsentene.

På detaljnivå fikk den gode 94 prosent for beskyttelse av voksne, 84 prosent for barn, 55 prosent for fotgjengere og 86 prosent for assistentsystemer.

En ekstra sikkerhetspakke med kollisjonsvernsystemet Pre-crash og adaptiv cruisekontroll tilbys bare til utstyrsversjonen Executive. Ting som filskiftvarsling og blindsonevarsling tilbys ikke. Nettopp slike ting er blitt mer og mer vanlig i de mer påkostede kompaktbilene de siste par-tre årene, så her henger Lexus etter.

Pris/utstyr: 4

Lexus CT 200h selges i fire utstyrsversjoner, der Comfort Eco er billigst (fra 273.800 kroner uten leveringskostnader) og Executive (fra 369.800 kroner) koster mest. F Sport koster fra 342.900 kroner.

I tillegg fås flere pakker med ekstrautstyr til alle utstyrsserier unntatt den billigste. Vår testbil har «F Sport pakke 3», som gir soltak, stereo med 13 høyttalere, elektrisk justerbare seter med minne, perforert skinn i setene og automatisk nedblendbare sidespeil.

TRANGT: Bakseteplassebn er snau etter moderne kompaktbilstandard. Også selve innstigningen er trang. FOTO: Martin Jansen
TRANGT: Bakseteplassebn er snau etter moderne kompaktbilstandard. Også selve innstigningen er trang. FOTO: Martin Jansen

I praksis har testbilen så godt som alt man kan ønske seg i en påkostet kompaktbil, til en pris fem hundrelapper fra 400.000 kroner.

Vi klager slett ikke på utstyrsmengden, men 400.000 kroner virker litt stivt når ytelser, og til dels også plass, tas med i regnskapet.

Forbruk: 6

Lexus CT 200h F Sport har et oppgitt forbruk på 0,41 l/mil ved blandet kjøring, og et tilhørende CO2-utslipp på 94 g/km.

I vår faste forbrukstest over 20 mil, som vi kjører så likt som mulig med alle våre testbiler, holder CT 200h seg nær dette. Vi ender med et forbruk på 0,47 l/mil.

Det er et av de beste forbruksresultatene vi har registrert for en bensindrevet bil. I kompaktklassen er bare Auris Hybrid stv., som har samme motorsystem, noen få dråper bedre (0,46 l/mil).

Vi ser dessuten at forbruket holder seg svært lavt ved nærkjøring. Da kommer de energisparende elementene ved hybridsystemet enda mer til sin rett, og forbruket ligger her mellom 0,5 og 0,6 l/mil.

Den gjerrigste bilen vi har testet, uansett bilklasse, er Honda Civic 1,6 i-DTEC. Den greide seg med 0,38 l/mil i testløypa.

Konklusjon: 4

Hovedkarakteren er ikke et gjennomsnitt av delkarakterene, men et uttrykk for hvordan bilen totalt sett er i forhold til konkurrentene på det tidspunktet da testen ble gjennomført. Her kan du lese hvordan vi setter karakterer.

Da Lexus CT 200h var ny i 2011, ga vi den terningkast 5. Etter midtlivsoppgraderingen, som har gjort bilen bedre, gir vi F Sport-utgaven terningkast 4. Det er to grunner til den tilsynelatende logiske bristen:

For det første har CT 200h fått en rekke nye konkurrenter - premiumkompaktbilene er blitt en etablert nisje med høyt nivå.

STJELER PLASS: Batteripakken til hybridsystemet tar litt av plassen i bagasjerommet. Bare 275 liter bagasjevolum er over 100 liter mindre enn for eksempel Audi A3 Sportback. FOTO: Martin Jansen
STJELER PLASS: Batteripakken til hybridsystemet tar litt av plassen i bagasjerommet. Bare 275 liter bagasjevolum er over 100 liter mindre enn for eksempel Audi A3 Sportback. FOTO: Martin Jansen

For det andre savner vi bedre harmoni mellom F Sport-utgavens kjøreegenskaper og ytelser. Det blir som å kombinere lycradress med treski, om vi tillater oss å overdrive ganske friskt.

Ved siden av kjøreegenskapene og en luksuriøs følelse er lavt forbruk CT 200h F Sports beste sider.

img Del på Facebook



Les også:

Sjekk om bilen din er omfattet av de nye dekkreglene

De beste bruktbilene i kompaktklassen

Test deg selv: Hva kan du om biler?