Brabus Rocket 900 "Desert Gold”-utgave

Hadde 630 hk. Det har den ikke lenger

"Bling"-utgave av spesiallaget Mercedes.

Først publisert Sist oppdatert

Dubai Motor Show er ikke som andre bilutstillinger. For når Toyota Land Cruiser V8 og Nissan Patrol  er som folkevogner å regne i sheikh Mohammed bin Rashid al-Maktoums "neverland", blir bilutstillingene deretter. En ypperlig representant for utstillingen er denne gullfargede Brabus Rocket 900, basert på Mercedes S65 AMG. Det blinger i gullfarge både innvendig og utvendig, og fargen står i sterk kontrast till de aerodynamiske elementene som er i svart karbon.

Som med den mer nøytralt lakkerte Brabus Rocket 900 har den tyske tuningspesialisten Brabus økt sylindervolumet fra 5,5 liter originalt til 6,3 lite, noe som gir mer slagkraft. De to AMG-turboene er erstattet med Brabus' egne turboladere med større kompressorenhet og større turbin. Innsug og rør er gullbelagte. Det gir lavere temperatur på ladeluften, noe som er gunstig for ytelsene.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

GYLLENT: Gullfarger, inne som ute. FOTO: Brabus
GYLLENT: Gullfarger, inne som ute. FOTO: Brabus

Måtte redusere kreftene

Brabus Rocket 900 "Desert Gold” Edition yter som navnet antyder 900 hk, og det allerede ved 5500 omdreininger. Dreiemomentet er på massive 1500 Nm ved 4200 omdreininger, men er elektronisk begrenset til 1200 Nm for at ikke girkasse og veivaksel skal bli slitt i fillebiter. Brabus-en skal greie 0-100 km/t på 3,7 sekunder, 0-200 på 9,1 sekunder og toppfarten er oppgitt til 350 km/t.

Forbruket er oppgitt til 1,19 l/mil ved blandet kjøring, 1,7 l/mil ved bykjøring. CO2-utslippet skal være på 279 g/km. Som seg hør og bør er den utstyrt med gullpyntede 21-tommers smidde felger. (Brabus Monoblock F "Platinium  Edition” ). Felgene er kledd med 255/35 ZR21 foran og 295/30 ZR 21 bak.