Test: Toyota Verso 1,6 D4-D Executive 2014

Første Toyota med BMW-motor

I rekken av flerbruksbiler uten den helt store suksess, stikker Toyota Verso seg fram med fine salgstall fra den ble lansert i 2009. Nå er den bedre enn noensinne.

Først publisert Sist oppdatert

Uten at vi forstår hvorfor, har flerbruksbiler - såkalte MPV-er - aldri tatt helt av her i Norge. De høyreiste og veldig praktiske bilene passer perfekt for aktive familier med stort plassbehov. Derfor er det litt merkelig at veldig mange velger SUV eller stasjonsvogn i stedet.

Siden 2009 har drøyt 2000 nordmenn kjøpt Verso. 318 av disse ble solgt i fjor. I år håper Toyota å selge 150, til tross for at de stiller med helt ny motor under panseret - BMW-motor.

Kjøreegenskaper: 5

Foruten sportsbilen GT86 er ikke Toyota bilmerket folk flest forbinder med sportslighet og artige kjøreegenskaper. De lager trygge og lettkjørte biler som er forutsigbare i pressede situasjoner og som ofte har god fjæringskomfort. Akkurat slik er Verso.

På typisk Toyota-vis gir den en veldig trygghetsfølelse på veien. I glatte partier er den forutsigbar og understyrer svakt om farten er for stor. Styringen er presis og kjørefølelsen er dessuten god.

Motor: 5

Fram til nå har minste dieselmotor i Verso vært en toliter med 124 hestekrefter. En motor Toyota selv hevder gir toliterens kraft til prisen av konkurrentenes 1,6-litersdieseler.

Våre målinger har vist at det nødvendigvis ikke stemmer. Toliteren er priset i samme område som konkurrentenes 1,6-dieseler, men gir ikke bedre ytelser. Dette så vi tydelig da vi testet Avensis med denne motoren tidligere i år.

Men nå er endelig en 1,6-diesel på plass i Verso. Og skal vi tippe, vil vi tro denne motoren blir å se i en rekke Toyotamodeller i tiden som kommer, uten at Toyota Norge vil si noe om det i skrivende stund.

Motoren er ikke et Toyotaprodukt. Den er hentet fra BMWs hyller, og gjør ikke uventet en meget god jobb. 1,6-dieselen yter 112 hestekrefter og solide 270 Newtonmeter allerede fra 1500 omdreininger, og skal nøye seg kun 0,45 l/mil ved blandet kjøring, ifølge Toyota.

Motoren er fleksibel, men ikke blant de aller beste på støy og gange. Men du vil aldri plages av støy innvendig, for Verso er godt støydempet både mot motor-, dekk- og vindstøy.

ANNO 2009: Interiøret er nesten likt som det var i 2009 og er langt fra spennende. Materialkvaliteten er langt fra det beste vi har sett, men interøret virker god sammenskrudd og gir god kvalitetsfølelse.
ANNO 2009: Interiøret er nesten likt som det var i 2009 og er langt fra spennende. Materialkvaliteten er langt fra det beste vi har sett, men interøret virker god sammenskrudd og gir god kvalitetsfølelse. Foto: FOTO: Petter Handeland

Ytelser: 3

Testdata:

  • 0-100 km/t, sek.: 12,5
  • 60-100 km/t, 3. gir: 7,1
  • 60-100 km/t, 4. gir: 9,3
  • 60-100 km/t, 5. gir: 13,2
  • 60-100 km/t, 6. gir: 17,3
  • 80-120 km/t, 3. gir: 9,2
  • 80-120 km/t, 4. gir: 10,6
  • 80-120 km/t, 5. gir: 13,5
  • 80-120 km/t, 6. gir: 18,9
  • Støy tomgang, dBA: 47,3
  • Støy 50 km/t, dBA: 62,3
  • Støy 80 km/t, dBA: 66,1
  • Støy 100 km/t, dBA: 67,8

Når vi sammenligner akselerasjonstallene til Verso med andre sjuseters-flerbruksbiler med 1,6-diesel, biler som Ford S-Max, Opel Zafira, Mazda 5 og VW Touran, ser vi at ytelsene er gjennomsnittlige i mellomakselerasjon og dårligere enn snittet fra 0-100 km/t.

Mellomakselerasjon fra 60-100 og 80-120 km/t veier tyngre enn 0-100-sprinten, da 60-100 og 80-120 km/t er typiske forbikjøringsintervaller.

Vi merker tidlig at ytelsene i Verso i stor grad påvirkes av girvalget. Høy egenvekt og nokså høy girutveksling gir dårlig akselerasjon i høye gir på lavt turtall, hvor Verso må se seg frakjørt av de fleste konkurrentene med tilsvarende motorkraft. Det merkes dessuten godt i motbakker, der vi stadig må gire ned for å holde farten oppe.

Eksteriør: 3

Naboen setter neppe kaffen i halsen om du kommer trillende gjennom nabolaget med en nye Verso. Varebilpreget er vanskelig å kamuflere, og Verso er på langt nær den bilen som har fått de største kosmetiske inngrepene siden den ble lansert i 2009. Fronten er ny, men resten av bilen, og spesielt hekken, er veldig lik 2009-modellen.

Designet er trygt, men kjedelig. Både Ford, Opel, Mazda og Citroën har løst dette bedre i S-Max, Zafira, 5 og C4 Picasso.

Interiør: 5

FLEKSIBEL: Setekonfigurasjonen er enkel og velfungerende. Som bildet viser er benplassen ved tredje seterad svært begrenset, men den blir bedre om den midtre raden flyttes fram. Likevel egnes den helst for barn.
FLEKSIBEL: Setekonfigurasjonen er enkel og velfungerende. Som bildet viser er benplassen ved tredje seterad svært begrenset, men den blir bedre om den midtre raden flyttes fram. Likevel egnes den helst for barn. Foto: FOTO: Petter Handeland

Heldigvis veier interiøret til opp. Ikke fordi det ser fantastisk ut, men fordi det er praktisk og gir, til tross for en del hardplast, god kvalitetsfølelse.

Tekniske data:

  • Motor, cm3: 1598
  • Effekt, hk ved o/min: 112
  • Dreiemoment, Nm ved o/min: 270/1500
  • Egenvekt, kg: 1595
  • Tilhengervekt, kg: 1300/450
  • Lengde/bredde/høyde, cm: 446/179/163
  • Bagasjerom, liter: 155-440-1696
  • Standard dekkdimensjon: 205/60R16
  • Forbruk, EU-mix l/mil: 0,45
  • CO2-utslipp, g/km: 119
  • 0-100 km/t, fabrikk, sek.: 12,7
  • Toppfart, km/t: 180
  • Pris fra, kr: 357 100
  • Pris testbil, kr: 366 100

I en familiebil som Verso er den innvendige plassen og setekonfigurasjonen uansett det viktigste. Verso kan med enkle grep gjøres om fra en toseter med gedigen bagasjeromsplass til en sjuseter med plass til nesten hele fotballaget.

Vi snakker om lilleputtlaget, for som sjuseter er benplassen bakerst veldig begrenset. Den midtre seteraden kan dog skyves litt fram for å bedre benplassen bakerst, men det går naturlig nok på bekostning av benplassen på midten.

Seteløsningen er enkel og velfungerende. Systemet kalles Easy Flat-setesystem, og som navnet antyder, kan setene felles ned og danne et tilnærmet flatt gulv. Fint om du skal frakte store gjenstander som sykler eller flatpakkede møbler.

At plassforholdene ikke er like gode som i nevnte konkurrenter, har sin forklaring. Verso er på langt nær like stor som S-Max og Zafira. De ytre målene er som VW Touran og Kia Carens, der plassforholdene innvendig er veldig like som i Verso. Den består med andre ord plasstesten.

Komfort: 5

Komforten i Verso er god. Som nevnt er fjæringen smidig og gir god fjæringskomfort, samtidig som kupeen er godt støydempet.

Som fører sitter du godt og med god ergonomi. Verso har dybdejustering av rattet, men skulle vi gjerne hatt rattet enda et par centimeter nærmere.

Den lange girutvekslingen gjør at man må gire oftere ned enn nødvendig. Det trekker langturkomforten litt ned.

Sikkerhet: 5

Verso ble kollisjonstestet av Euro NCAP tilbake i 2010 med godt resultat og sto fram som en meget sikker bil. Den ble belønnet med fem av fem mulige stjerner i testen.

IKKE SKUFFET: Skuffen under gulvet egner seg godt til poser med matvarer. Bagasjeromsvolumet er på solide 484 liter som femseter.
IKKE SKUFFET: Skuffen under gulvet egner seg godt til poser med matvarer. Bagasjeromsvolumet er på solide 484 liter som femseter. Foto: FOTO: Petter Handeland

Verso har sju kollisjonsputer, blokkeringsfrie bremser og stabilitetskontroll som standard, men vi stusser over at ikke Toyota kommer på banen med moderne sikkerhetsutstyr som blindsonevarsler, filholder, radarbasert cruisekontroll, nødbremsfunksjon osv., noe de fleste andre bilprodusentene tilbyr i dag. Ikke koster det stort heller. I Mazda 3 får du en komplett sikkerhetspakke for 9900 kroner.

Informasjonssjef Espen Olsen i Toyota Norge forteller at de har vurdert dette på modeller hvor slikt utstyr er tilgjengelig, men at de grunnet lav interesse fra kundene har valgt og ikke å tilby dette til Verso.

Pris/utstyr: 5

Velger du toppmodellen Executive får du en godt utstyrt bil, sett bort fra mangelen på aktivt sikkerhetsutstyr. Testbilen var nettopp en Executive, med seter i delskinn, nøkkelfri adgang og start, cruisekontroll og Toyota Touch & Go Plus med både navigasjon og blåtann telefoni.

Rattbetjening og klimaanlegg er kjekt å ha, mens tonede ruter fra b-stolpen og bakover og solskjerming som trekkes opp fra dørsiden på bakdørene hever passasjerkomforten. Testbilen hadde panorama glasstak og metallic lakk i tillegg (9000 kroner).

Med 1,6-liters bensinmotor starter prisen på Verso på 295 600 kroner. Testbilen, med diesel og høyeste utstyrsnivå, kostet 347 200 kroner + leveringsomkostninger på 9900 kroner og ekstrautstyr til 9000 kroner. Totalt 366 100 kroner.

Toyota har et enestående kvalitetsrykte og holder seg godt i pris. Du skulle dermed være sikret mot store økonomisk blemmer dersom du velger Verso som din nye bil.

Forbruk: 6

Om ikke Verso med BMW-diesel nødvendigvis går som en kule, skal den ha ros for å gå billig. Hele testperioden gjennom ligger forbruket under 0,6 l/mil, og i vår faste testrunde på 20 mil i variert terreng, triller vi i mål med et snittforbruk på kun 0,50 l/mil. Et meget godt resultat og best i sin klasse.

Forbruket står for øvrig godt i stil med det Toyota selv oppgir, nemlig 0,45 l/mil.

GI OG TA: Den midtre seteraden kan flyttes fram ved behov eller felles ned og danne et flatt gulv med plass til en voksensykkel.
GI OG TA: Den midtre seteraden kan flyttes fram ved behov eller felles ned og danne et flatt gulv med plass til en voksensykkel. Foto: FOTO: Petter Handeland

Konklusjon: 4

Hovedkarakteren er ikke et gjennomsnitt av delkarakterene, men et uttrykk for hvordan bilen totalt sett er i forhold til konkurrentene på det tidspunktet da testen ble gjennomført. Her kan du lese hvordan vi setter karakterer.

Toyota Verso er en praktisk familiebil med plass til opptil seks passasjerer. Et streit og ærlig arbeidsjern med god komfort og praktiske løsninger.

Den nye motoren er et løft, spesielt når vi ser til forbruket. Ytelsene er derimot ikke noe å skrive hjem om, men så koster den også en god del mindre enn den gjorde med toliteren.

Vi håper Toyota får på plass moderne sikkerhetsutstyr i Verso ganske snart, for det er kanskje den største mangelen i en totalt sett god bil.

Les også:

Den kostet den nye eieren 234 millioner kroner

Denne tøffingen gjør noe med deg

Nå kommer deres første ladbare hybrid