Test: Ford S-Max 2,0 TDCi 180 hk AWD aut., 2015

Drømmebil for barnefamilier

Sjuseteren Ford S-Max med firehjulsdrift og automatgir.

FORM OG FUNKSJON: Grunnformen til den nye Ford S-Max er temmelig lik forgjengerens. Likevel er det ikke forvekslingsfare mellom ny og gammel.
FORM OG FUNKSJON: Grunnformen til den nye Ford S-Max er temmelig lik forgjengerens. Likevel er det ikke forvekslingsfare mellom ny og gammel. Foto: Ford
Først publisert Sist oppdatert

Den nye Ford S-Max er her, og den byr på ting forgjengeren ikke hadde. Det beste sett med norske øyne er firehjulsdrift. Nordmenn vil gjerne ha det.

Den forrige generasjonen Ford S-Max solgte bra for sin bilklasse i Norge. S-Max hadde nemlig langt på vei funnet sin egen lille nisje. Mens de fleste sjuseterne i Norge har kompaktklassebiler som teknisk opphav, var S-Max bygd på samme plattform som mellomklassebilen Mondeo.

Det ga den plassforhold få kunne konkurrere med. Dessuten fantes den i versjoner som var betydelig rimeligere enn konkurrenten som lå nærmest i størrelse, VW Sharan. (S-Max har rett nok ikke Sharans praktiske skyvedører.)

Den nye S-Maxen er splitter ny fra front til hekk, men både i grunnform og funksjon er den nye S-Max temmelig lik den gamle. Det tror vi passer norske barnefamilier godt.

Testet versjon er en av de mest påkostede S-Maxene, med firehjulsdrift, automatgir, sterk dieselmotor og masse moderne utstyr.

KOMFORT: Ford S-Max er en prima langtursbil. Komfortnivået er høyt, og den har masse plass til passasjerer og bagasje.
KOMFORT: Ford S-Max er en prima langtursbil. Komfortnivået er høyt, og den har masse plass til passasjerer og bagasje. Foto: Ford

Kjøreegenskaper: 5

Da vi testet den nye Ford Mondeo forrige vinter, slo vi fast at den nærmet seg storbilene i kjørefølelse. Det gjelder i enda større grad for S-Max.

TEKNISKE DATA Ford S-Max 2,0 TDCi 180 hk AWD aut. 7s

  • Motor, cm³: 1997
  • Effekt, hk ved o/min: 180/3500
  • Dreiemoment, Nm ved o/min: 400/2000
  • Egenvekt, kg: 1809
  • Tilhengervekt, kg: 2000/750
  • Lengde/bredde/høyde, cm: 480/192/163
  • Bagasjerom, liter: 285-2200
  • Standard dekkdimensjon: 235/55 R18
  • Forbruk, EU-mix l/mil: 0,58
  • CO₂-utslipp, g/km: 149
  • 0-100 km/t, fabrikk, sek.: 10,5
  • Toppfart, km/t: 206
  • Pris fra, kr: 498 000 (487 800 med 5 seter)
  • Pris testbil, kr: 590 500

Og det er ikke rart. I testbilens versjon veier den over 1,8 tonn. Den mangler bare noen få centimeter på å være 2 meter bred, og lengden har økt med 4 cm til 480 cm.

Dette er en bil det er lett å kjøre langt i. Du sitter høyere enn i en stasjonsvogn, nesten like høyt som i en SUV. Ro og trygg stabilitet er ord som beskriver kjørefølelsen, og det gjelder også i kjøreøvelsene vi foretar på lukket bane. S-Max tar seg gjennom øvelsene med lange, rolige bevegelser.

Firehjulsdriften er av den typen som kobler inn bakhjulene når bilens sensorer registrerer hjulspinn. Dessuten har S-Max alltid drift på alle fire hjul ved igangsetting. I testperioden var det fortsatt bar asfalt, men ved provokasjon oppleves det som om firehjulsdriften er aktiv – bakhjulene får umiddelbart kraft.

Testbilen har adaptive dempere med innstillingene komfort, normal og sport. For å endre innstillingen kreves komisk mange tastetrykk på ratt-tastene. Her kan du ikke kjapt bytte modus om du ønsker å stramme opp bilen før noen svinger, og da er noe av vitsen borte.

Motor: 5

Testbilen har tolitersdiesel med 180 hk og 400 Nm dreiemoment, og en dobbeltclutchautomat med seks trinn.

AWD: Firehjulsdriften skapes i den lille "boksen" bakerst. I den ligger clutchplater som presses sammen ved igangsetting og når bilens sensorer kjenner antydning til hjulspinn, og da får bakhjulene framdriftskraft. Ved vanlig kjøring på tørr asfalt er det forhjulene som driver Ford S-Max AWD.
AWD: Firehjulsdriften skapes i den lille "boksen" bakerst. I den ligger clutchplater som presses sammen ved igangsetting og når bilens sensorer kjenner antydning til hjulspinn, og da får bakhjulene framdriftskraft. Ved vanlig kjøring på tørr asfalt er det forhjulene som driver Ford S-Max AWD. Foto: Ford

Denne pakken passer godt til bilen. Det er lite motorstøy i kupeen. Automatkassen har fornuftig utveksling og sørger for å holde motoren i et turtallsområde der motoren har krefter nok uten å måtte jage turtall.

Ytelser: 4

Motoren oppleves som sterk, men den gjør ikke bilen spesielt rask. Også denne effektversjonen av Fords tolitersdiesel slukner litt på høyt turtall, og det taper den litt på når vi måler maksytelsene.

Uten at vi synes at det er noe stort minus i en «familiebuss». Viktigere er det at den har krefter nok til at den kjører uten at motoren maser. Det bidrar til S-Maxens avslappede kjørestil.

TESTDATA Ford S-Max 2,0 TDCi 180 hk AWD aut. 7s

0-100 km/t, sek.: 10,8

60-100 km/t, kickdown: 6,1

80-120 km/t, kickdown: 8,0

Støy tomgang, dBA: 41,8

Støy 50 km/t, dBA: 61,0

Støy 80 km/t, dBA: 65,1

Støy 100 km/t, dBA: 67,8

Testforbruk, l/mil: 0,63

S-Max bruker 6,1 sekund på forbikjøringsakselerasjonen fra 60 til 100 km/t, mens 80-120 km/t tar 8 sekunder blank. 0-100 km/t måler vi til 10,8 sekunder, noe som samsvarer bra med fabrikkens oppgitte 10,5 sekunder.

VAREBIL: De sju setene kan felles flatt ned ved å trykke på taster i bagasjerommet (fra utstyrsnivå Titanium). Enklere blir det ikke.
VAREBIL: De sju setene kan felles flatt ned ved å trykke på taster i bagasjerommet (fra utstyrsnivå Titanium). Enklere blir det ikke. Foto: Ford

Eksteriør: 5

Som sagt er grunnformen temmelig lik forgjengerens, men det er ingen forvekslingsfare.

I fronten har den nye S-Maxen fått Fords nye familiefjes med den Aston Martin-aktige grillen. Alle bildesignere har for tida en viss sportslighet i linjene som mål. Det er tilført med moteriktig skarpe linjer i sidene, med vinduslinjer som stiger mer og med en takbue som faller litt mer mot hekken enn på forgjengeren. Til slutt er det hele pyntet med lykter som både foran og bak har skarpe vinkler.

Resultatet er en i våre øyne elegant flerbruksbil.

Interiør: 5

Ford S-Max har akkurat det som skal være kronargumentet for å velge en flerbruksbil i stedet for en SUV eller ei stasjonsvogn: God plass og praktiske seteløsninger.

Den innvendige bredden er gedigen. De færreste biler rommer tre barneseter i bredden like enkelt som S-Max (Isofix i alle tre seter). Beinplassen på rad to er svært sjenerøs. Hvert av setene i rad to kan skyves 15 cm i lengderetningen. Slik kan du avgjøre om du vil ha maksimal bagasjeplass eller maksimal beinplass – eller gi litt ekstra plass til dem som skal sitte i rad tre.

Den høye vinduslinja betyr at barn som ikke sitter i høye barneseter må strekke hals for å se godt ut. Det er prisen å betale for penere utvendig design.

De to setene i tredje rad er best egnet til barn, men har plass også til voksne, fortrinnsvis på kortere turer.

HALVHØY: Sitteposisjonen er nærmere SUV enn stasjonsvogn i Ford S-Max. På dashbordskjermen er funksjonene man bruker oftest samlet.
HALVHØY: Sitteposisjonen er nærmere SUV enn stasjonsvogn i Ford S-Max. På dashbordskjermen er funksjonene man bruker oftest samlet. Foto: Ford

Betjeningen av setene er enklere enn på forgjengeren. Fra utstyrsgrad Titanium kan setene foldes ned ved å trykke på knapper i bagasjerommet. Setene må reises manuelt, men det er bare å ta tak i ryggen og løfte den på plass.

Den nye seteløsningen i rad tre har ført til at Ford har måttet ofre litt av høyden i bagasjerommet, men fortsatt er det rikelig med bagasjeplass med fem seter i bruk. Med alle sju seter i bruk har det gjenværende bagasjerommet volum omtrent som i en småbil.

Sjusetere er mer utsatt for lyder fra interiøret enn de fleste andre biltyper. Det merkes også i testbilen, men bare i lav fart på ujevn vei.

S-Max har samme instrumentering som den nye Mondeo, der det du bruker oftest finnes på en stor skjerm på dashbordet. Skjermen har litt små trykkfelter når den skal betjenes i fart.

Innstillinger man bruker sjeldnere, er lagt til taster på rattet. Her må man ofte trykke ganske mange ganger for å finne det man skal endre på.

Komfort: 6

Ford S-Max har et velavstemt understell med høyt komfortnivå. Det beste er en smidighet over skarpe ujevnheter som er sjelden i en tid da «alle» skal lage biler som føles sportslige. Selv i demperinnstillingen «sport» er fjæringskomforten mer enn godkjent.

Legg til godt dempet hjulstøy (testet med vinterdekk), en stillegående motor – 41,8 desibel på tomgang er veldig lavt for en dieselmotor – og komfortable og riktige girskift, og vi drar mer enn gjerne på langtur med S-Max.

Som allerede beskrevet synes vi brukskomforten knyttet til seteløsningen er blant de aller beste.

Sikkerhet: 5

RYGGEHJELP: Ford S-Max kan fås med et system som registrerer kryssende trafikk bak bilen. Omfattende sikkerhetsutstyrspakker tilbys mot relativt sympatiske prispåslag.
RYGGEHJELP: Ford S-Max kan fås med et system som registrerer kryssende trafikk bak bilen. Omfattende sikkerhetsutstyrspakker tilbys mot relativt sympatiske prispåslag. Foto: Ford

Sikkerhetsorganisasjonen EuroNCAP har kollisjonstestet Ford S-Max og storebroren Galaxy sammen, og begge har fått samme skussmål. Hovedkarakteren er fem av fem mulige stjerner, noe som også er normalen for viktige biler fra de større produsentene.

S-Max får 87 prosent for både voksnes og barns sikkerhet. Fotgjengersikkerhet er vurdert til 79 prosent, mens nivået for sikkerhetsutstyret er satt til 71 prosent.

En viktig anmerkning får S-Max for nakkeslengbeskyttelsen i baksetet, som blir vurdert som svak.

Alt man i dag forventer av sikkerhetsutstyr er på plass. Testbilen, som har ekstra mye utstyr, har i tillegg tilnærmet full «Volvo-pakke» med sikkerhetsutstyr. Vi kaller det Volvo-pakke fordi Ford beholdt Volvos sikkerhetssystemer da de solgte Volvo til kineserne. I årene som har gått deretter har Ford selv oppgradert dette utstyret.

Videoen under viser EuroNCAPs kollisjonstest av Ford Galaxy, som EuroNCAP altså regner som en tilnærmet tvillingbil av S-Max.

https://www.youtube.com/watch?v=8_mA9ZdGW1s

Pris/utstyr: 5

Ford S-Max starter på 361.000 kroner med 120-hesters dieselmotor (alle priser uten leveringskostnader). Med 160-hesters bensinmotor koster den fra 399.000 kroner. Videre tilbys bilen med 2,0 TDCI med 150, 180 og 210 hk.

Rimeligste S-Max med firehjulsdrift har 150 hk, manuelt gir og en pris på 442.800 kroner før ekstrautstyr. Testbilen med 180 hk, AWD og automat koster fra 487.800 kroner med fem seter og 498.000 kroner med sju seter.

Totalpris for den ekstremt godt utstyrte testbilen er tett på 600.000 kroner, men det er lett å skrelle bort utstyr for 50.000 kroner uten at bilen ville virket kjip på noen måte. Ford har relativt gode priser på innholdsrike utstyrspakker.

Dette er altså ingen billig Ford. Til gjengjeld er dette en ganske så formidabel Ford, som fortsatt er klart rimeligere enn den litt større VW Sharan med firehjulsdrift. Med 150 hk, manuelt gir og Highline-utstyr koster Sharan fra 554.500 kroner.

Forbruk: 5

OPPBLÅST: Den innvendige bredden i Ford S-Max er gedigen - de færreste biler rommer tre barneseter i bredden på rad to like enkelt som familie-Forden. Her er alle tilgjengelige kollisjonsputer blåst opp.
OPPBLÅST: Den innvendige bredden i Ford S-Max er gedigen - de færreste biler rommer tre barneseter i bredden på rad to like enkelt som familie-Forden. Her er alle tilgjengelige kollisjonsputer blåst opp. Foto: Ford

Oppgitt forbruk for Ford S-Max 2,0 TDCi 180 hk AWD Powershift er 0,58 l/mil. Testforbruk i vår faste runde på 20 mil blir 0,63 l/mil, et avvik fra normtallet som er mindre enn for de fleste testbiler.

Med tanke på at S-Maxen er stor, veier 1,8 tonn, har firehjulsdrift og automatgir synes vi resultatet er godt. Vi mangler flerbruksbiler med firehjulsdrift å sammenligne med, men SUV-er på noenlunde samme størrelse har i de fleste tilfeller brukt mer drivstoff i testrunden.

Konklusjon: 6

Totalkarakteren er ikke et matematisk gjennomsnitt av delkarakterene, men et uttrykk for hvordan bilen står seg i markedet da testen ble gjennomført. Her ser du hvordan vi setter våre karakterer.

Ford S-Max med firehjulsdrift og automat er alt i alt den beste flerbruksbilen vi har testet. Ford har tatt vare på det beste fra forgjengeren, gjort setebetjeningen enklere og plusset på med moderne komfort- og sikkerhetsutstyr (noe standard-, noe er relativt rimelig ekstrautstyr).

Resultatet er en bil som gjør det like enkelt å frakte halve fotballaget som å dra på langtur med full oppakning. Firehjulsdrift er alltid et pluss i Norge. For instrumentbetjeningen for sjåføren er det imidlertid fortsatt rom for forbedring.