Ford Ranger Thunder

Lokker med spesialmodell

Ford børster støv av Thunder-merkenavnet.

Pluss ikon
<b>TORDEN:</b> Ford har børstet støv av Thunder-merkevaren.
TORDEN: Ford har børstet støv av Thunder-merkevaren.
Publisert

Ford er størst på nyttekjøretøy i Europa, og av bilprodusentens andel i markedet for nyttekjøretøy utgjør pickupen Ford Ranger den største delen. Så langt i år er Ford Ranger dessuten Norges mest solgte pickup, og har passert Toyota Hilux som var fjorårets mest solgte pickup. I Norge kan Ranger fås i versjonene XLT, Limited, Wildtrak og Raptor. Fra sensommeren kommer den også i en Thunder-versjon som prismessig legger seg mellom Wildtrak og toppmodellen Raptor. Thunder-navnet har vært knyttet til Ranger tidligere både i 2003 og 2009.

Ford Ranger ble fornyet i fjor. Den viktigste forbedringen kom i form av en ny toliters diesel med to turboer, 213 hestekrefter og et dreiemoment på 500 Nm. Det er litt mer enn forgjengeren med 3,2-liters diesel. Den nye motoren kan i tillegg kombineres med en 10-trinns automatgirkasse som også brukes i F-150 pickup og nye Mustang. Generelt bidrar den nye drivlinjen til en sterkere og mer komfortabel Ranger med mindre støy og vibrasjon.

Thunder bygger videre på den godt utstyrte Wildtrak-modellen og kommer standard med 10-trinnskassa og det aller meste som Ford kan tilby av komfort- og sikkerhetsutstyr. Offroad-pakke med elektronisk differensiallås på bakakselen er standard, det samme er et svart rulledeksel over planet. I tillegg masserer den kjøpelysten til de som liker tøffe stylingdetaljer.

Thunder har en svart og særegen grill med røde detaljer. Røde detaljer er det også på den svarte bøyla bak førerhuset. Som grillen er også sidespeil, støtfanger og dørhåndtak i Ebony Black. Eksklusive 18-tommers aluminiumsfelger og Thunder-emblemer med 3D effekt, kan Ford også friste med. Innvendig finner vi sorte skinnseter med rød Thunder-logo, samt røde kontrastsømmer på dashbord, skinnratt, seter, dører, girspak og håndbrems.

Ranger Thunder produseres i Sør-Afrika som de andre Ranger-versjonene, og er ventet til Norge på sensommeren. Totalt skal 4500 eksemplarer av Thunder leveres i Europa. I Norge er den priset til 565 000 kroner, som er 25 000 kroner mer enn Wildtrak som dobbeltkabin.

<b>MYE UTSTYR:</b> Sorte skinnseter og røde detaljer.
MYE UTSTYR: Sorte skinnseter og røde detaljer.
<b>DOBBELTKABIN:</b> Thunder fås kun som Double Cab. Total nyttelast er rett over ett tonn og den kan dra tilhengere inntil 3,5 tonn. 
DOBBELTKABIN: Thunder fås kun som Double Cab. Total nyttelast er rett over ett tonn og den kan dra tilhengere inntil 3,5 tonn. 
<b>GRILL:</b> Særegen grill i Ebony Black og røde detaljer.
GRILL: Særegen grill i Ebony Black og røde detaljer.
<b>3D:</b> Thunder-emblem med 3D-effekt. 
3D: Thunder-emblem med 3D-effekt. 
<b>STANDARD:</b> Svart rulledeksel og skillevegg på planet er standard. 
STANDARD: Svart rulledeksel og skillevegg på planet er standard. 

TEKNISKE DATA FORD RANGER THUNDER

<b>SPESIALMODELL:</b> Lakken på Thunder-versjonen er i såkalt Sea Grey.

Motor, cm³: 1996

Gir: 10-trinns automat

Effekt, hk o/min: 213/3750

Dreiemoment, Nm ved o/min: 500 ved 1750–2000

Egenvekt, kg: 2374

Tilhengervekt, kg: 3500/750

Nyttelast, kg: 1024

Lengde/bredde/høyde, cm: 536/186/184

Akselavstand, cm: 322

Bakkeklaring, cm: 23,7

Vadedybde, cm: 80

Standard dekkdimensjon: 265/65 18

Forbruk, WLTP l/mil: 0,92

CO₂-utslipp, g/km: 228

0–100 km/t, fabrikk, sek: 10,9

Toppfart, km/t: 175

Lasteplan:

Lenge, cm: 155

Bredde, cm: 156

Bredde, cm (mellom hjulbuene): 114

Dybde, cm: 51

Ankringspunkter lasteplan: 6

Uttak, lasteplan: Ett 12V

Uttak kupé: Tre stk. 12V, ett 230V, to USB

Pris, fra: 565 000

Denne saken ble første gang publisert 19/05 2020.

Les også