FORD PUMA

Nå kommer den som SUV i stedet

Puma har gått fra å være en liten coupé til å bli en liten SUV.

Pluss ikon
2019: Ford Puma, 2019-utgave.
2019: Ford Puma, 2019-utgave. Foto: Ford
Først publisert Sist oppdatert

Ford Puma var navnet på en liten coupé designet av Ian Callum, mannen som senere har vært sjefdesigner i Jaguar med ansvar for blant annet Jaguar I-Pace. Ford Puma ble lansert i 1997 og ble produsert frem til 2002 uten å gjøre noe stort inntrykk i Norge.

1997: Ford Puma fra 1997.
1997: Ford Puma fra 1997. Foto: Ford

Nå har Ford børstet støvet av Puma-navnet og satt på det på en ny modell med langt større salgspotensial enn forgjengeren. For nye Puma er som splitter nye Kia XCeed en kompakt og SUV-aktig bil, og med et meget raust bagasjerom. Det er på 456 liter, like stort som i Volvo XC40 og Mitsubishi Outlander PHEV. 80 liter av plassen er under bagasjeromsgulvet, noe som gjør det svært dypt. Er du en hyppig gjest hos Plantasjen så kan det kanskje kjekt å vite at du for eksempel kan frakte planter som er opptil 115 cm høye i oppreist posisjon. Du kan også få plass til to golfbager på høykant. Med syntetisk trekk og dreneringsplugg er oppbevaringsrommet under gulvet lett å rengjøre med vann, og således godt egnet til å frakte skittent sportstøy, støvler og liknende.

Puma er bygget på basen til 4,2 meter lange Fiesta, men er 14,5 centimeter lengre

Nye Ford Kuga kommer som ladbar hybrid tidlig neste år. Dessverre ser det ikke ut til at en slik drivlinje blir å finne i Puma. Derimot kommer den som "litt hybrid". Motoren er en tresylindret 1.0-liters EcoBoost-bensinmotor som får elektrisk assistanse. En integrert startmotor/generator gjenvinner og lagrer energi som vanligvis går tapt under bremsing og retardasjon og lader det 48 volts luftavkjølte batteriet. Systemet bruker lagret energi til å gi bilen ekstra dreiemoment, og skal også gi lavere forbruk, ifølge Ford. Total ytelse er 155 hester og de håndteres av en sekstrinns manuell girkasse. Det vil også komme en 125-hesters Ecoboost-bensinvariant med syvtrinns automatgir.

FIESTA: Puma er basert på Fiesta-base, men er 14,5 centimeter lengre.
FIESTA: Puma er basert på Fiesta-base, men er 14,5 centimeter lengre. Foto: Ford

Ved hjelp av hele 12 sensorer og to kameraer plassert rundt bilen kommer nye Ford Puma med en rekke førerassistanseteknologier, og den kan sågar fås med korsryggs massasje i forsetene og et B&O lydsystem med hele 10 høyttalere, inklusive en subwoofer, som leverer 575 watt.

- Dette er en ny modell som vi tror vil treffe svært bra blant de stadig flere nordmennene som ønsker seg en SUV eller crossover. Den er ekstremt praktisk, svært romslig og fleksibel, samtidig som den har et moderne og iøynefallende design. Hybridteknologien reduserer utslippene og gjør den mer drivstoffgjerrig, uttaler Per Gunnar Berg administrerende direktør i Ford Motor Norge.

Salget starter til høsten med de første leveringene tidlig i 2020. Den godt utstyrte Puma Titanium med 125 hester mild hybrid og en 6-trinns manuell girkasse har startpris på 275 800 kr. Prisene på Puma ST-Line starter på 310 300 kroner.