Prøvekjørt: Ford Mustang Shelby GT350R

Rett inn i Porsche-land

Jo, den er så bra.

Først publisert Sist oppdatert

Jeg får begynne med en unnskyldning. Etter å ha lest saken kommer du til å ønske deg en slik. Men du får ikke kjøpt den om du da ikke spesialbestiller en. Og prisen ville uansett, med norske avgifter, blitt vesentlig høyere enn de rundt 49 000 dollarene en vanlig GT350 koster.

Litt synd, siden denne bilen nærmest er skreddersydd for europeisk kjørestil og veinett.

Bilen vi snakker om er nye Mustang altså GT350, og den herlige storebroren GT350R. De er bygd av Ford Performance-avdelingen, men er likevel så forskjellige at de må ses på som to helt ulike raser. Men begge egner seg utmerket til å sluke unna store strekninger med europeiske svingete veier.

På samme måte som den herlig Chevy Camaro Z/28 snur opp ned på hva man forventer at en muskelbil fra Detroit kan gjøre, sender GT350 – og spesielt GT350R – Mustangen inn i Porsche-land. For denne 5,2-liters åtteren med en "flat plane" flat veivaksel sender turtallet opp til uamerikanske 8250 omdreininger, og produserer samtidig 533 spreke hester.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

UTEN KLIMA:  Komfort er faktisk så lite viktig at den heftigste utgaven, Shelby GT350R, ikke har klimaanlegg engang.
UTEN KLIMA: Komfort er faktisk så lite viktig at den heftigste utgaven, Shelby GT350R, ikke har klimaanlegg engang.

Bedre på nesten alle måter

Men et turtall som sjelden forbindes med amerikanske muskelbiler, er langt fra det viktigste med bilen. Den virkelige stjernen er chassiset. Med en arkitektur som sitter som et skudd, og alt på riktig plass – og da spesielt fjæringen bak – er den bare herlig. Den triller på MagneRide dempere, og har en rekke andre chassis-systemer, en europeisk kjørestil og en selvtillit som gir deg (i R-versjonen) helt overnaturlig veigrep og knivskarp presisjon.

Også standardversjonen av GT350 er svært mye bedre enn en vanlig Mustang med Performance Pack, på nesten alle måter. Girkassa er lettere og mer presis i bruk, styringen er mye bedre, og kjøreegenskapene er smidigere og mer kontante enn tidligere. Men selv dette er ingenting når du sammenligner med den allmektige 350R, som har satt en ny målestokk for amerikanske muskelbiler.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

KJØREFOKUSERT: Her sitter du som støpt.
KJØREFOKUSERT: Her sitter du som støpt.

Best av muskelbilene

Den er ikke bare god – den er storartet. Den har karbonfelger – første serieproduserte bil som har det – og det sparer utrolige 6,8 kilo per hjul. Dermed svinger bilen raskere og sikrere enn før. Rundt disse felgene ligger det Michelin Cup 2 dekk som etter noen runder på en tørr bane blir nesten som slicks i veigrepet. Disse to viktige endringene – pluss noen aerodynamiske triks som gir bilen dobbelt så stort marktrykk som en 911 GT3 – gir den tre sekunder raskere rundetid enn standardbilen, selv når motoren er uendret. Og den lager en lyd som du kunne ha tappet på flasker og solgt dyrt.

Er dette den muskelbilen som oppfører seg best akkurat nå? Vi mener bestemt at svaret er ja. Men vil du ha en inn i landet, må du nok finne deg i å bruke en god del tid og penger.

DOMMEN:

En vanlig GT350 er god, og GT350R er mye bedre. Men den blir nok sjelden vare her hjemme på berget.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

SELVPUSTENDE: De råeste Mustangene har Fords splitter ny selvpustende og spinnville V8-er.
SELVPUSTENDE: De råeste Mustangene har Fords splitter ny selvpustende og spinnville V8-er.

Tekniske data

Motor: 5163 ccm, V8, bakhjulsdrift

HK: 533 hk

Dreiemoment: 582 Nm

0–100 km/: på 3,7 sek,

Duell: Nordisk eleganse eller amerikansk "bad boy"-sjarm?
Pluss ikon
Duell: Nordisk eleganse eller amerikansk

Toppfart: 290 km/t

Forbruk: 1,41 l/mil,

CO2-utslipp: Ikke oppgitt

Vekt: 1655 kg

Pris: Fra 49 000 dollar (V8, ikke R)

SJELDEN: GT350 (bildet) og GT350R blir dessverre sjeldne å se på norske veier.
SJELDEN: GT350 (bildet) og GT350R blir dessverre sjeldne å se på norske veier.