Stilleknapp
Ford Mustang kommer med nabovennlig innstilling
Det buldrer godt fra eksosen, men dersom du vil ta hensyn til naboene, så har den nå fått en egen «stilleknapp».
Bilikonet Ford Mustang har fått et ansiktsløft. Utvendig er endringene kosmetiske, men for første gang kommer V8-versjonen Mustang GT med muligheten til å dempe lyden fra den buldrende eksosen.
Det skjer ved hjelp av et elektronisk styrt spjeld i eksosen, som åpnes og lukkes. For her er det ikke snakk om kunstig eksoslyd gjennom høyttalerne.
Arbeidet med å gjøre bilene mer drivstoff- og utslippsgjerrige har medført at den naturlige lyden av motoren/eksosen ofte er svært spinkel. Bilprodusentenes svar på dette er å kompensere med datagenerert lyd gjennom høyttalere. Slik som i den 2,3-liters Ecoboost-versjonen av nye Mustang. Ford kaller det Active Noise Control. Men i V8-eren i Mustang GT er lyden ekte vare. Dessuten har den fått fire enderør i stedet for to, og enda flere hestekrefter.
Sterkere GT
Ford Mustang ble introdusert i 1964, og versjonene som ble produsert frem til 1974 har sikret Ford Mustang evige status som ikon. Men med oljekrise og 70-tall forsvant imidlertid Mustang bak glemselens slør. Modellen besto, men versjonene var forglemmelig inntil Mustang reiste seg fra asken som fugl føniks i 2005. Da ble linjene fra 60-tallet hentet frem igjen, og siden har retrodesignen blitt videreforedlet.
Den nye Mustangen har fått et ansiktsløft med ny front, med luftinntak på panseret og nye hoved- og tåkelys. V8-eren er videreutviklet og leverer nå 450 hk mot 421 tidligere. 2,3 Ecoboost-motoren er tatt ned noen hester for å tilfredsstille den nye utslippsstandarden WLTP, men dreiemomentet er økt.
En av de viktigste endringene på Mustangen er at understellet er strammet opp for å oppnå at bilen blir en enda mer presis kjøreopplevelse. Skal du kjøre Mustang bør du sterkt vurdere å legge ekstra 20 000 kroner på bordet for dempere fra MagneRide, som den vanlig Mustangen har arvet fra den mer ekstreme GT 350 Shelby. Ved hjelp av magnetisme reguleres stivheten i dempingen av bilen, noe som gjør den ligger stødigere på veien.
Mustangen er ikke bare blitt raskere og stødigere på veien, den er også blitt sikrere takket være flere førerassistansesystemer som fotgjengeroppdagelse, adaptiv cruisekontroll, avstandsvarsling og føreroppmerksomhetsovervåkning. Bilen har også et aktivt system som hjelper deg tilbake om du uforvarende er på vei over i et annet kjørefelt.
Skår i gleden
Dessverre blir Mustangen svært kostbar i Norge. Rimeligste versjon med sekstrinns manuell girkasse koster fra 789 000 kroner. Til sammenligning koster den 394 500 kroner i Sverige: I Norge har V8-eren en startpris på 1 127 000 kroner, som er godt over dobbelt så mye som i nabolandet der startprisen er 506 500 svenske kroner.
Verdens mest solgte
Ifølge Ford ble det solgt totalt 125 809 Ford Mustanger til hele 146 land i løpet av fjoråret. Tallene er basert på registreringstall fra IHS Markit. Det gjør Mustangen til verdens mest solgte sportsbil for tredje år på rad.
Bare i USA ble det registrert 81 866 nye Mustanger i 2017. Det betyr at nesten to av tre registrerte salg skjedde i USA.
Ford solgte også hele 13 000 Mustanger i Europa i fjor. Ifølge selskapets statistikk ble blant annet Porsche 911 forbigått i 13 europeiske markeder som for eksempel Storbritannia og Spania.
De fem største markedene for Mustang i Europa var Tyskland (5742 solgte), Storbritannia (2211), Frankrike (942), Belgia (900) og Sverige (512.) I Norge ble det ifølge Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV) solgt 21 nye Ford Mustang i fjor. I alt er det solgt mer enn 35 000 Mustang i Europa siden den kom i 2015. I Norge er det solgt i alt 100 Ford Mustang i den samme perioden.
De første versjonene av den nye Mustangen er ventet til Norge i mai.