Forbrukerrådet refser norske bilkjøpere

- Det er altfor dårlig.

Publisert

Det syndes stort når nordmenn handler bruktbil. Mange kjøper usett fra nett.

Og kun to av tre bruker kontrakt når de kjøper bil, ifølge en undersøkelse gjort av Forbrukerrådet.

De får hvert år tusenvis av spørsmål fra folk som har kjøpt bruktbil fra forhandler eller privatperson, og som føler de har kjøpt katta i sekken.

– Kjøper problemer
Fungerende leder Mathieu Veulemans i Forbruker Europa minner om at det er forbrukerkjøpsloven som gjelder hvis du kjøper av forhandler, og kjøpsloven som gjelder hvis du kjøper av en annen privatperson.

– Kjøpsloven gir begrensete rettigheter i forhold til forbrukerkjøpsloven, slik at du må passe bedre på når du kjøper av privatperson. Sjekk bilen grundig. Det syndes det ofte mot. Vi ser altfor mange som kjøper bil usett fra nettet, sier Veulemans.

Å kjøpe bruktbil kan være en god forretning. Det sies at det koster 50.000 kroner å kjøre ut av butikken med en ny bil, ifølge Veulemans.

– Mange velger derfor å kjøpe brukt, men dessverre er det lett å kjøpe problemer også. Det viser tall fra Forbrukerrådet, hvor bilkjøp har vært på klagetoppen i en årrekke. Bilreparasjoner er dyrt, og det er også ergerlig med en bil som står, sier han.

Skriftlig kontrakt
Mange av klagene til Forbrukerrådet oppstår som følge av en dårlig kontrakt. Kjøper og selger er uenig om hva som er avtalt, og dette fører til et høyt konfliktnivå, viser tallene fra undersøkelsen.

– Kun to av tre bruker kontrakt når de kjøper bil. Det er altfor dårlig. Har man en skriftlig avtale, er det mye lettere å bevise hva som er avtalt. På flere nettsider, også hos Forbrukerrådet, kan man gratis laste ned kontrakt for bilkjøp. Får man med alle viktige opplysninger om bilen i kontrakten før den signeres, vil både kjøper og selger slippe unødvendig «kollisjon», opplyser Veulemans.

Forbrukerrådet understreker at det ikke er angrerett mellom private. En avgjørelse fra Høyesterett sier også at når det gjelder bilkjøp, må man se på netthandel som annonsering, slik at forbrukeren ikke kan vise til angrerettloven, selv om selger er profesjonell.

– Mangler man kunnskaper om bil, og ikke har noen til å hjelpe seg, kan man få utført en salgstest hos et bilverksted. Norges Automobilforbund kan tilby en slik salgstest over hele landet. Den vil vi anbefale, og den kan være en lønnsom investering, sier lederen i Forbruker Europa.

Kjøpsloven
Det finnes andre hull i veien enn for eksempel motorhavari. Heftelser følger bilen, og ikke eieren, og mange har opplevd å kjøpe gjeld, opplyser Forbrukerrådet.

– Det er liten hjelp om selger har gitt feil opplysninger, når namsmannen tar bilen din. I Brønnøysundregisteret kan man sjekke eventuelle heftelser. Kjøper man av en svindler, sitter man som oftest igjen uten bil og penger, advarer Veulemans.

Forbruker Europa minner også om at norsk kjøpslov gjelder dersom nordmenn velger å kjøpe bil fra utlandet, via firmaer som driver med import av bruktbiler for videresalg.

– Kjøpsloven gjelder enten du kjøper av en privatperson eller av en næringsdrivende. Siden bilene er tilpasset lokale forhold, skal selger alltid opplyse at bilen er importert – ellers vil det være en mangel. Det viser praksis fra Forbrukertvistutvalget, sier Mathieu Veulemans. (ANB)