Flere elbiler får nå mye lenger rekkevidde
Gode nyheter til den som har rekkeviddeangst.

Så langt har Tesla tronet relativt alene på toppen over bilprodusenter som leverer elbiler som har en rekkevidde som gjør at du faktisk kan ta deg en tur på hytta på vinteren, uten å stoppe flere ganger for å lade batteriene.
Men nå er en rekke andre produsenter i ferd med å minke forspranget, selv om det fortsatt vil være et godt stykke igjen til Teslas 500 kilometer.
Les også: Oslo taper 146 millioner på elbiler - nå kan prisene i bomringen øke
I disse dager er Nissan i ferd med å lansere en oppgradert versjon av Leaf som får batterikapasiteten utvidet fra 24 til 30 kWh, noe de hevder vil utvide rekkevidden fra 200 til 250 kilometer.

Flere følger etter
I løpet av de siste ukene er det også blitt klart at flere produsenter følger etter.
BMWs Ian Robertson bekrefter nå ifølge Automotive News at BMW i3 fra i sommer vil få rekekvidden sin utvidet med omtrent 50 prosent, uten at batteriet skal bli noe større. Det betyr i så fall at bilens rekkevidde vil utvides med 50-70 kilometer, fra dagens - på papiret - 160 kilometer.
Dette vil i så fall gi bilen en rekkevidde på rundt 240 kilometer - på papiret, mens en med en langt mer realistisk amerikansk testsyklus regner man med at bilen reelt sett vil få en rekkevidde på 192 kilometer.
Les også: Test: BMW i3 Plug-in-hybrid
VW har også indikert at deres e-Golf vil få sin rekkevidde utvidet med 30 prosent, uten at de ønsker å gå i detaljer.
Det betyr i så fall at e-Golf, Leaf og i3 vil får mer eller mindre identisk rekkevidde i løpet av året.
Kan Opel ta innersvingen på konkurrentene?
Opel har ikke hatt det helt enkelt i Norge de siste årene, men det er godt mulig at selskapet kan ha en skikkelig vinner klar i løpet av året.
Chevrolet har vist frem sin nye elbil Bolt EV i USA, og skal starte salget etter sommeren.

Bilen har ifølge Chevrolet en rekkevidde på "over" 200 miles - 320 kilometer.
Ingenting er bekreftet ennå, men Chevrolet og Opel eies begge av GM, og selskapene har historie for å lansere modeller som er praktisk talt identiske. Mye ligger derfor til rette for at Opel kan starte å selge bilen under sitt merkenavn.
Opel selv vil ikke si noe annet enn at en elbil er en av svært mange nye modeller som de skal lansere de kommende fire årene.