Prøvekjørt: Fiat 500X

Liten familiebil med mye karisma

Spørsmål & svar om Fiat 500X

Først publisert Sist oppdatert

Hva er denne vesle pluggen?

Fiat 500X. Til tross for navnet er den ikke basert på Fiats bitte lille bil, men på Jeep Renegade. Det betyr at denne retro-femseteren kan leveres med et stort antall drivlinjer og med ekte terrengegenskaper.

Hvem kjøper en bil som dette?

Si det, du. Ingen som kjøper en trendy og kompakt SUV, ønsker egentlig å kjøre i terrenget. Turbodieselen på 2,0 liter murrer når den jobber sammen med en nitrinns(!) automatkasse, og med 18-tommers felger er den veldig stram. Den ekstra plastkledningen forsterker de minst fine aspektene i designen. Og den koster en god del i forhold til størrelsen.

Så de billigere versjonene vinner?

Ja. Fiat regner med at den mer anonyme 1,6-liters manuelle dieselen med forhjulsdrift vil selge best, men vi velger en 1,4-liters bensin med samme kasse i stedet. Den har futten du trenger, og med 140 hk er den kjapp nok.

Høres bra ut…

Det går litt over stokk og stein. I Sport-modus høres motoren flott ut, men styringen får for mye tyngde. (Den har også innstillinger for Auto og Offroad, med ulike parametre for styring, gass og ESP.) Siden man har gjort et forsøk på å etterligne de kvikke egenskapene til Mini Countryman, blir den ganske stiv. Men det går greit med 17-tommers felger. Prøver du med 18-tommere, vil dobbeltsynet du får, gjøre at du ikke vil sette pris på retro-kupeen.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

BLANDET: Retrodesign, gammelmodig GPS og bra med plass. FOTO: Produsent
BLANDET: Retrodesign, gammelmodig GPS og bra med plass. FOTO: Produsent

Så den er pen inni?

Fiat har gjort en mye bedre jobb med å legge dashbordet til 500 inn her enn de gjorde med Fiat 500L. Det karosserifargede dashbordet er omgitt av kvalitetsmaterialer, men den gamle GPS-en med peke­skjerm virker billig. Setene er typisk Fiat: Fine å se på, men uten støtte.

Hva vil familien klage på?

Ikke mye. De er plass til høye folk bak, gode lagringsplasser i kupeen, samt et 350-liters bagasjerom. Sikten er ikke veldig bra, på grunn av tykke takbjelker.

Er den bedre enn en Nissan Qashqai?

Den har absolutt mer karakter, men 500X er ikke så komfortabel som de viktigste rivalene. Det er mye mer «form før funksjon enn hos for eksempel en Skoda Yeti. Men den er likandes, og om du velger de rette spesifikasjonene, kan du få deg en karismatisk familiebil.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

DOMMEN:

INNSTILLINGER: Fiat 500X Cross Plus har kjøreinnstillingene Auto, Sport og Traction med ulike parametre for styring, gass og ESP. Velger du versjonen 500X Lounge har den Auto, Sport og All-Weather. FOTO: Produsent
INNSTILLINGER: Fiat 500X Cross Plus har kjøreinnstillingene Auto, Sport og Traction med ulike parametre for styring, gass og ESP. Velger du versjonen 500X Lounge har den Auto, Sport og All-Weather. FOTO: Produsent

Best i de billige versjonene, og med moderat hjulstørrelse.

Duell: Nordisk eleganse eller amerikansk "bad boy"-sjarm?
Pluss ikon
Duell: Nordisk eleganse eller amerikansk

Tekniske data:

Motor: 1398 ccm, 4-syl

Hk: 140

Dreiemoment: 230 Nm

Forbruk: 0,68 l/mil

Utslipp: 139 g CO₂/km

0–100 km/t: 9,8 sek

Toppfart: 190 km/t

Vekt: 1320 kg

Priser:

1,6 diesel MultiJet med 120 hk, manuelt gir og 2WD: 299 900 kroner (+ 20 000 for automatgir)

1,4 bensin MultiAir med 140 hk, manuelt gir og 2WD: 329 900 kroner (+ 20 000 for automatgir)

2,0 diesel MultiJet med 140 hk, automatgir og 4WD: 419 900 kroner

1,4 bensin MultiAir med 170 hk, automatgir og 4WD: 439 900 kroner