Toyota Yaris Cross
Familien vokser
Yaris-familien vokser og Toyota fester et ytterligere grep om dem som liker mindre bil.
Toyota Yaris er blant Norges topp tre mest populær småbiler, og dersom du tar bort konkurrentene med kun helt elektrisk drivlinje, troner Yaris på salgstoppen blant de små bilene. 2900 ble registrert i fjor, ifølge Opplysningskontoret for veitrafikken.
Nå får Yaris selskap av Yaris Cross - en slektning som blir både 24 centimeter lengre og nesten 10 centimeter høyere. Bakkeklaringen øker med tre centimeter, og Cross-versjonen blitt bitte litt bredere enn vanlige Yaris. Cross-versjonen blir en tøff konkurrent i det såkalte B-SUV-segmentet der vi finner modeller som VW T-Cross, Ford Puma, Renault Captur, Peugeot 2008 og Opel Mokka.
Toyota var lenge alene om å satse på selvladende hybrid, og Yaris Hybrid kom allerede i 2012. Siden den gang har mer enn en halv million blitt solgt i Europa, ifølge Toyota.
Yaris Cross kommer med fjerde generasjon hybridteknologi fra Toyota. Det dreier seg om en ny 1,5-liters, tresylindret bensinmotor med 80 hestekrefter. Hybridsystemet yter totalt 116 hestekrefter og håndteres av en trinnløs girkasse. Systemet et utviklet fra de større 2,0- og 2,5-liters drivverkene som er brukt i nye modeller i senere tid, som Corolla, C-HR, RAV4 og Camry.
Yaris Cross kan fås med firehjulstrekk som Toyota kaller i-AWD. Det er et elektrisk system som sparer vekt sammenlignet med mekaniske systemer. Bilen er forhjulsdrevet det meste av tiden, med firehjulstrekket slår elektroniske inn ved behov, for eksempel på glatt føre. i-AWD-systemet sender også krefter til bakakslingen idet du kjører av gårde eller akselererer.
Toyota Yaris Cross kommer til Norge første neste år, og skal bygges ved på Toyota Motor Manufacturing France-fabrikken (TMMF-Onnaing) nær Valenciennes i Frankrike. Selskapet forventer å bygge 150 000 biler i året.
Denne saken ble første gang publisert 13/05 2020, og sist oppdatert 14/05 2020.