Rammer sportsbilene
EU-direktiv legger demper på sportsbilene
Nå blir det mindre bulder og brak fra de råeste sportsbilene.
De sterkeste sportsbilene fra de tyske bilprodusentene har ikke bare kraftige ytelser i form av hestekrefter og dreiemoment. Ofte har lydbildet også vært kraftig i form av bulder og brak fra eksosanleggene. Men nå må de dempe seg.
BMW X3 M Competition som Vi Menn har prøvekjørt er utstyrt med M Sport eksossystem. For en BMW M-bil innebærer det normalt at det brummer godt fra eksossystemet og gjerne med en dose ekstra bulder og brak når man kjører bilen i de mest sportslige innstillingene. Men i X3 M er lydbildet noe spakere enn ventet. Noe skyldes bensinpartikkelfilteret som demper lyden i eksosanlegget, men mye skyldes en EU-regulering som innebærer nye desibelgrenser. De nye kravene trer i kraft fra 1. juli 2020 for typegodkjenning av kjøretøy. USA har ikke slike regler og det vil derfor være forskjeller på lydbildet mellom en BMW X3 M for det europeiske markedet sammenlignet med det amerikanske.
– Særegen motorlyd- og eksoslyd har vært både DNA og image for de mest sportslige bilene i mange år. Hva som er lyd og hva som er støy skal jeg være forsiktig med å uttale meg om – men et endret og mer dempet lydbilde på de mest motorsterke bilene gjør at de også får en noe annerledes karakter, uttaler Marius Tegneby, kommunikasjonsdirektør i BMW Group Norge.
Komplisert regelverk
Lyd er kort fortalt trykkbølger som setter trommehinnen i bevegelse. Vi bruker som regel dBA-skalaen for å måle lyd. Den er tilpasset mennesker med vanlig hørsel og legger mest vekt på tonehøydene vi hører best, ifølge Norsk forening mot støy. 0 dBA er den svakeste lyden et menneske kan høre. 140 dBA er smertegrensen, ifølge Statens vegvesen. En moderne støvsuger ligger gjerne mellom 64 dBA og 72 dBA.
I EU-direktivet for desibelgrenser gjeldende fra 1. juli i år må alle personbiler ligge på en skala mellom 70 og 78 dBA avhengig av blant annet vekt og motorkraft. Det er et innviklet regelverk og målemetodene for lyd er kompliserte. I 2024 trer enda strengere regler for desibelgrenser for typegodkjenning i kraft.
– Med stadig nye direktiver må både bilbransjen og bilkundene forberede seg på en ny tid. Skjæringspunktet mellom miljøhensyn, sikkerhet og kjøreopplevelse endres stadig. All utvikling er derfor ikke nødvendigvis styrt av bilprodusentene selv – på godt og vondt vil noen si, sier Tegneby.
Det er liten tvil om at EU-direktivet er en hodepine for bilprodusentene.
– Vi bruker i snitt fire år på å utvikle en ny motor og drivlinje. Nye regler annethvert år er dermed åpenbart en stor utfordring for oss. Vi har nå tre mann som utelukkende jobber med tilpassing av lyd i henhold til lovverket, uttaler Fabian Zink som er drivlinjeansvarlig for nye Porsche 911 og 718 til Vi Menn.
Kun for kupeen
Mange bilprodusenter bruker høyttaleranlegget i bilen til å forsyne sjåføren med kunstig motor- og eksoslyd. Dette er lyd som utelukkende høres i kupeen. Men produsentene av heftigere sportsbiler bruker gjerne kamre og spjeld i eksosanlegget til å skape barsk lyd som slettes ikke bare høres innvendig. RS-bilene til Audi og Mercedes-AMG sine modeller er kjent for fynd og klem i eksosanlegget. Ifølge kommunikasjonsdirektør i Mercedes-Benz Norge, Audun Hermansen, har Mercedes-AMG løst desibelkravene fra EU med det produsenten kaller AMG Real Sound. Systemet forsterker den ekte lyden man hører eksternt via mikrofoner og inn i kupeen via høyttalerne.
– Det viktig å understreke at dette ikke er falsk lyd, men ekte AMG, forsterket. Opplevelsen for føreren er mer eller mindre den samme som før, sier Hermansen.
For lyd er en viktig del av kjøreopplevelsen i en sportsbil.
– For BMW er det viktig å finne balansen mellom lyd- og kjøreopplevelse i alle bilmodeller. Derfor jobber våre ingeniører og lydteknikere både med lydopplevelsen til kommende BMW M-modeller så vel som våre neste elektriske modeller, sier Tegneby i BMW Norge Group.