Sikt bilrute:

- Erstatningen kan komme opp i millionbeløp

Slurv med sikten kan ruinere deg.

SIKT: Slurver du med sikten og blir skyld i en ulykke, kan resultatet bli en gjeldssituasjon det kan ta lang tid å komme ut av. FOTO: Defa
SIKT: Slurver du med sikten og blir skyld i en ulykke, kan resultatet bli en gjeldssituasjon det kan ta lang tid å komme ut av. FOTO: Defa
Først publisert Sist oppdatert
KLAR MELDING: Her får du svaret på hvorfor, om du skulle lure.
KLAR MELDING: Her får du svaret på hvorfor, om du skulle lure.

Utrykningspolitiet slo nylig fast på mikrobloggnettstedet Twitter at det er lurt å børste av hele bilen før du kjører:

«Husk å skrape vinduene», melder Twitter-brukeren @Utrykningspol til sine 36.000 følgere.

Bak denne enkle oppfordringen skjuler det seg mer alvor.

For forsikringsvilkårene og lovverket er klare: Blir du funnet skyldig i grov uaktsom kjøring (som dårlig skrapte ruter), må du selv betale deler av regningen, eller i de groveste tilfellene hele regningen for de skadene du har forårsaket.

- Ved alvorlig personskade kan erstatningen komme opp i millionbeløp, sier fagsjef motorvogn Tor Hefre i Gjensidige Forsikring.

- I de verste og groveste tilfellene, der det er fastslått markant grov uaktsomhet som ulykkesårsak, vil forsikringsselskapene avkorte kaskodekningen med 100 prosent, og det kan bli aktuelt å kreve full regress for utlegg under ansvarsdekningen. Det er imidlertid veldig sjelden vi går så langt. Normalt handler det om en prosentvis avkortning på mellom 10 og 50 prosent i disse tilfellene, sier Hefre.

Forbeholdet om avkortning og regress går frem av forsikringsvilkårene, med henvisning til Forsikringsavtalelovens paragraf 4-9 for avkortning, mens regressretten er hjemlet i Bilansvarslovens, paragraf 12.a.

Solid avkortning

- Vi snakker her om to forhold, kasko til dekning av skader på egen bil, og bilansvarsforsikringen til dekning av bilførers ansvar. Det kan virke som om ikke alle er klar over at slurv med sikt kan resultere i en kraftig avkortning av erstatningen, sier Hefre.

Kjører man i blinde, gjør man dette for egen regning og risiko. I verste fall, om man forårsaker alvorlig personskade på grunn av fastslått grov uaktsomhet, kan altså regningen bli skyhøy.

For de fleste av oss ville et regresskrav på kanskje flere hundre tusen påvirke økonomien betydelig.

Selv om forsikringsselskapene tar hensyn til den enkeltes betalingsevne, og inngår nedbetalingsordninger som kan strekke seg over år for at disse skal være håndterlige, anbefaler Hefre på det sterkeste at bilistene tar seg tid til å rengjøre rutene for is og snø før kjøringen starter.

 

Og her kommer alternativet

For dem som sliter verst med tidsklemma og har tilgang på en stikkontakt, finnes det mange gode alternativer for å løse siktproblemet uten å bruke ekstra tid.

APP: Ved hjelp av en app mener Defa at du kan spare deg selv for mye problemer med nedsnødd bil. SKJERMDUMP: Terje Haugen
APP: Ved hjelp av en app mener Defa at du kan spare deg selv for mye problemer med nedsnødd bil. SKJERMDUMP: Terje Haugen

Et av dem er elektrisk motor- og kupévarmer. Med et slikt system kommer man ut til rene ruter og en forvarmet kupé, noe som i tillegg gjør starten på kjøreturen betydelig triveligere - ifølge Defa.

Duell: Nordisk eleganse eller amerikansk "bad boy"-sjarm?
Pluss ikon
Duell: Nordisk eleganse eller amerikansk

- Vi ser at flere og flere oppdager fordelene et moderne bilvarmesystem med kupévifte kan gi. Ikke bare slipper man å bekymre seg for rengjøringen av rutene, man kan også kjøre direkte etter start av forvarmet motor. Det siste betyr både redusert drivstofforbruk og mindre utslipp av skadelige avgasser, sier salgssjef Arne Torvbråten hos bedriften Defa, som lager slike system.

Han forteller videre at mange velger å inkludere automatisk batterilading i bilvarmesystemet, noe som sikrer friskt og arbeidsvillig batteri til enhver tid. Moderne biler får flere og flere strømbrukere.

Samtidig er den norske gjennomsnittsturen bare noen kilometer lang, og slett ikke lang nok til at bilen oppnår skikkelig driftstemperatur. I en varmkjøringsfase bruker folk gjerne ekstra mye ”krutt” fra klimaanlegget, oppvarming av speil og bakrute, varmeseter og – hos stadig flere – oppvarmet ratt og baksete.

– Alt dette krever strøm, og det er ikke uten grunn at flatt batteri er en av de viktigste utrykningsårsakene for bilbergere vinters tid, fastslår salgssjefen videre.

Han legger til at et elektrisk bilvarmesystem er en rimelig investering, uansett om man velger kun motorvarmer eller ”full pakke” med kupevarmer, batterilader og systemet «DEFA WarmUp Link». DEFA WarmUp Link-appen gjør det mulig å betjene bilvarmesystemet fra smarttelefon – Android eller iPhone (iOS).

– Dette betyr i praksis at det ikke spiller noen rolle om bilen står i Oslo og man selv er i Tromsø, Hamburg eller på Kanariøyene, for den saks skyld. Man kan uansett bestille forvarming av bilen fra smarttelefonen, og sette seg inn i en varm og komfortabel kupé når man har landet, sier Torvbråten.