- En gledens dag for Vestfold

Samferdselsministeren gir grønt lys for utbygging av E 18 mellom Gulli og Langåker.

Foto: (Østlands-Posten)
Publisert

Samferdselsminister Magnhild Meltveit Kleppa kalte grytidlig fredag morgen sammen til en hastepressekonferanse i Tønsberg, og presenterte det hun selv kalte «en gledens dag for Vestfold» for presse og lokale veimyndigheter. Det skriver Østlands-Posten.

Fire timer før hun skulle legge fram proposisjonen i Stortinget, kunne hun fortelle at Regjeringen nå går inn for start på bygging av firefelts E18 mellom Gulli og Langåker med start sommeren neste år.

2,5 mil med firefelts

- Dette er en gledens dag for Vestfold. Dette blir en 25,5 kilometer strekning som kommer til å bety svært mye for trafikken gjennom Vestfold, sa samferdselsministeren.

- Nå skal det bli slutt på køene, antallet ulykker skal minskes, og vi vil også få 10 kilometer gang- og sykkelvei langs Gamle Ravei, sa hun.

Veistrekningen skal stå ferdig i 2014, men Meltveit Kleppa kunne ikke være like klar når det gjelder strekningen Bommestad Sky.

- Jeg forstår at man er utålmodige når det gjelder den strekningen, men her kan vi ikke si noe klart om når det blir oppstart, sa samferdselsministere på spørsmål fra Østlands-Posten.

- Denne strekningen blir nå den største flaskehalsen på E18, men lokale avklaringer har gjort at vi ikke har kommet i mål her ennå. Det er imidlertid ingen ting som tilsier at det blir forsinkelser i starten her, og det jobbes intenst med å komme videre i prosjekteringen, sa hun til avisa.

Bompenger

Noen konkrete årstall for når veistrekningen kan stå klar ville hun ikke gi, men antydet at strekningen kan stå klar i 2015 eller 2016.

- Vi holder så høy framdrift som mulig, og håper det kommer avklaringer lokalt og i Miljøverndepartementet så snart som mulig, sa Magnhild Meltveit Kleppa til ØP.

Den nye strekningen mellom Langåker og Gulli er kostnadsberegnet til 2,6 milliarder kroner. 750 millioner av dette kommer fra Staten, mens resten skal finansieres gjennom bompenger.

Les flere nyheter fra Østlands-Posten.

Denne saken ble første gang publisert 17/12 2010.

Les også