Faraday Future FF 91:
Elbilen bruker samme laserteknologi som politiet
Tesla-konkurrenten har samme teknologi som benyttes for å oppdage ubåter.
FF 91 (nine one) er navnet på denne 5,3 meter lange elbilen som har en akselavstand på 3,2 meter. Bilen oppgis å ha 1050 hk og skal greie 0-100 km/t på under 2,4 sekunder. Det er raskere enn Teslas kraftigste modell og tar en skritt videre på veien mot selvkjørende biler. Den har 13 radarer med ulik rekkevidde, 12 ultrasonic-sensorer som bruker lydbølger, samt 10 kameraer. I tillegg har bilen en uttrekkbar laser på panseret.
3D-laser
Ifølge produsenten Faraday Future er FF 91 den første serieproduserte bilen som tar i bruk 3D Lidar-laser. Lidar (light detection and ranging) er en radar der radiobølgene er erstattet av laserlys.
Lidar-teknologien ble ifølge Gemini.no opprinnelig utviklet av det amerikanske forsvaret for å oppdage fremmede ubåter, og benyttes i dag av blant andre Utrykningspolitiet. Er du tatt i laserkontroll, har du stiftet bekjentskap med lidar. Lidar-laseren i FF 91 er imidlertid mer avansert og lager kort fortalt et tredimensjonalt bilde av miljøet som bilens hjerne kan orientere etter.
(Artikkelen fortsetter under bildet)
Hurtiglading
FF 91 er utstyrt med et 130 kWt-batteri fra LG og rekkevidden på en lading er estimert til 700 km, basert på den kritiserte europeisk kjøresyklusen (NEDC). Produsenten hevder batteriene kan lades på rekordtid.
Ved hurtiglading skal potensialet ligge på om lag 800 km i timen. Ved vanlig 240V skal den greie fra 50 prosent og opp til maks kapasitet på 4,5 timer.
Ifølge produsenten blir 91 den første bilen som virkelig er nøkkelløs grunnet teknologi som ansiktsgjenkjenning. Når bilen kommer er usikkert, det er allerede mulig å gjøre reservasjoner, men bare i USA, Canada og Kina.
Denne saken ble første gang publisert 28/01 2017, og sist oppdatert 03/05 2017.