Elbil for 1-2 personer det nye?

De store produsentene har funnet ut hva elbiler egentlig gjør best.

Foto: (Opel)
Publisert

De første elbilene vi så på markedet var strengt tatt ikke biler i det hele tatt, men dødsfeller uten verken fart, rekkevidde - eller særlig vekt.

I løpet av de siste årene har det derimot dukket opp en del alternativer, og Nissan ser blant annet ut til å levere den første i nærheten av fullverdige el-familiebilen i Leaf.

Lettere å gå for små biler

Men hovedproblemet med elbiler er først og fremst at batteriteknologien er ekstremt dyr, tung og strengt tatt dårlig - og er dermed bilenes virkelige problem. Det virker derfor som om de store bilprodusentene derfor har bestemt seg for å gå litt tilbake til starten, og satse på små elbiler.

Vi har tidligere sett på Renaults påfallende snodige Twizy, som rett og slett er en 1,5-seters elbil for de som liker å skille seg ut.

Tidligere denne uken meldte så VW at de vil vise frem elbilen Nils på bilmessen i Frankfurt, som rett og slett er en énseters pendlerbil, med en rekkevidde som er lavere enn det vi har vært vant til å se de siste årene.

Les også: Si hei til Nils!

Nok en bil i denne kategorien

Og nå avslører Opel de første detaljene om den siste bilen de har planer om å vise frem på den samme bilmessen, en konseptbils om de kaller «The One Euro Car», som på flere måter er påfallende lik Nils.

Ifølge Opel er bilen en toseteres elbil som, i likhet med Nils, skal kunne komme seg opp i 120 kilometer i timen.

Navngivningen på én euro spiller uheldigvis ikke på hvor mye de har planer om å ta seg betalt for bilen, men kostnaden de mener at den skal påløpe ved å kjøre 100 kilometer - som vi antar også er bilens rekkevidde.

Kan kjøres av 16-åringer?

Opel hevder samtidig at dette skal være en perfekt bil for 16-åringer, fordi en enkelt kan begrense bilens topphastighet til 45 kilometer, og dermed formodentlig gjøre den lovlig for den yngre garde. Vi tviler dog på at dette er en mulighet i Norge.

Ope hevder at «toseteren har produksjonspotensial», men vi antar at sannsynligheten for at denne bilen blir laget er omtrent like stor som Opel påpeker at CO2-utslippet på bilen er: Null.

Men skal vi være helt ærlige så kan dette se ut som en morsom bil å ta den daglige pendlingen i, særlig om vi ser på alle fordelene elbiler har i Norge.

Bildet på toppen er det eneste bildet som vi så langt har av den, og det ser til dels tydelig manipulert ut.

Denne saken ble første gang publisert 08/09 2011.

Les også