CARAVANMESSEN 2019
Endelig kan bobilene fås med mer moderne bilteknologi
Adblue-motorer, en 9-trinns automatkasse og flere moderne sikkerhetssystemer er blant de viktigste elementene i oppgraderingen av Fiat Ducatos chassis.
Fiat er antageligvis det eneste bilmerket som har en egen avdeling dedikert bobiler. Dette fokuset har sikret dem en soleklar lederposisjon som chassisleverandør til europeiske bobiler/bybobiler. Bare i de siste ti årene er rundt en halv million bobiler basert på Ducato solgt.
Og nå kommer italienerne med etterlengtede kraftige oppgraderinger for 2020-produkter. Det aller viktigste er at Ducato tilbyr en ny generasjon motorer (2,3-liters motorer med 120/140/160/180 hk) som tilfredsstiller utslippskravene Euro 6d-normen. For å klare det har de måttet gå bort fra tidligere renseteknologi, og bruke Adblue.
Videre leveres en såkalt Ecopack, som består av start & stopp-teknologi, intelligent dynamo, elektronisk kontrollert drivstoffpumpe og et eget Eco-modus, noe som skal gi betydelige drivstoffbesparelser.
Fremst i rekken av nytt i chassiset (MY2020) er ellers en 9-trinns automatkasse (9Speed). Ducato har så langt tilbudt kunder manuelle girkasser og en manuell girkasse med girrobot (Comfort-Matic), men den nye girkassa er en konvensjonell automatkasse med momentomformer/konverter, som Fiat lover skal utnytte dreiemomentet til fulle (450 Nm med 180 hk-motor og 9Speed). Du kan velge mellom innstillingene Normal, Power og Eco. Ducato kommer også med nye førerassistanse-systemer, som blindsonevarsler, RCP (varsler om det kommer biler fra siden når man for eksempel rygger ut fra en p-plass), dekktrykkovervåking og autobrems, i tillegg til systemer som allerede er tilgjengelige, som for eksempel filskiftevarsler.
Denne saken ble første gang publisert 13/09 2019, og sist oppdatert 13/09 2019.