Audi
Du blir garantert sett og hørt
760 hestekrefter!
Her har du bilen som kler Völkl V-Werks-randoskiene og Beast-bindingene dine. Her er det gode muligheter for at du får alles oppmerksomhet når du vrenger inn på parkeringsplassen utenfor Dr. Holms.
Et par mulige ulemper med bilen er at den antakeligvis utgjør en konstant trussel mot førerkortet, og at den muligens tar så mye oppmerksomhet at ingen legger merke til de atomdrevne nanokarbonstavene dine eller Fischer Speedmax Skate Cold NIS-skiene.
Dette er RS6 Clubsport signert tuningspesialisten MTM. Bilen er basert på Audi RS6 Avant noe som betyr at den har quattro-firehjulsdrift. Det passer jo påskefjellet som hånd i hanske, særlig dersom det skulle bli mye sløsj i bakken opp til det laftede vinterpalasset.
En liten hake
Og her er krefter nok. Faktisk så mange at det setter originalen i skyggen. MTM har hentet ut 760 hestekrefter av den 4,0-liter store biturbo-motoren. Dreiemomentet skal være på solide 945 Nm, 0-100 km/t skal gå unna på drøye tre sekunder og den skal nå 300 km/t på 31 sekunder. Toppfarten er oppgitt til 339 km/t.
Mye tilsier at dette er den ultimate påskeraceren, og av bildene går det tydelig frem at interiøret står i stil til appelsinene. Dessverre er det en liten hake ved stasjonsvognen. Ytelsene imponerer, men ikke plassen. Baksetene er nemlig kastet ut til fordel for en veltebøyle, noe som gjør Clubsport upraktisk som familiefrakter. Pris er ikke oppgitt.
Pris: Cirka 3,2 millioner
Men det finnes heldigvis håp dersom Audi stasjonsvogn med over 700 hestekrefter er din greie. Abt Sportsline er en annen tysk tuner med mange raske Audi-er på CV-en.
Fjellekspressen Abt RS6-R er også basert på RS6 Avant, og yter 730 hk og 920 Nm. Det er 30 hester mindre enn Clubsport, men til gjengjeld er baksetene beholdt. Forbruket er oppgitt til cirka en liter på mila ved blandet kjøring, noe som tilsvarer er CO2-utslipp 223 g/km. Et spesiallaget eksosanlegg i rustfritt stål skal sørge for at bilen ikke bare ses, men også lager lyd nok til å overdøve trubaduren på afteski-en. Pris i Tyskland: 190 000 euro. Pris importert til Norge; cirka 3,2 millioner kroner
Denne saken ble første gang publisert 01/04 2015, og sist oppdatert 01/05 2017.