Skulle fryse alle nye lanseringer
Ser ut som Mitsubishi har en ny storselger på gang i Norge
I juli kom sjokkbeskjeden: Styret i Mitsubishi vedtok å ikke lansere en eneste ny modell i Europa de neste tre årene. Nå er den dramatiske kursen justert. Tidlig neste år kommer ladbare Mitsubisihi Eclipse Cross, og prisene er klare.
Den ladbare varianten av SUV-en Mitsubishi Outlander har vært en megasuksess i Norge. Modellen har vært blant Norges mest solgte biler i flere år, og de siste fem årene er det registrert over 22 000 nye Outlander PHEV her til lands. Etter Storbritannia og Nederland har Norge vært det største markedet for Outlander PHEV. Den norske importøren gledet seg derfor av helt åpenbare grunner til lanseringen av en helt ny versjon av den populære SUV-en, som etter planen skulle presenteres på tampen av året.
Men i juli kom sjokkbeskjeden. For å spare penger vedtok styret i Mitsubishi Motors Corporation at selskapet ikke ville lansere nye Mitsubishi-modeller i Europa de neste tre årene. Markedene i Asia, Afrika og Sør-Amerika skulle prioriteres.
Ifølge nettstedet BilNytt.no ble strategien brakt på det rene i forbindelse med selskapets presentasjon av sin treårsplan Small but beautiful. Vedtaket ville få dramatiske konsekvenser for den norske importøren og forhandlere av Mitsubishi.
– Dette kom overraskende, uttalte Rune Gjerstad, administrerende direktør for den norske Mitsubishi-importøren, til BilNytt.no.
Ladbar Eclipse Cross
Men nå har Mitsubishi justert kursen, og skal likevel lansere en ny modell i Europa. Det er imidlertid ikke snakk om en ny Outlander PHEV, men en ladbar versjon av den mindre Eclipse Cross. Modellen var på markedet i Norge frem til i fjor, men salget var ytterst beskjedent. Den kom kun med bensinmotor, og mens det ble registrert over 5000 nye Outlader PHEV i fjor, ble det til sammenligning registrert 138 Eclipse Cross.
Men det er en helt ny versjon av Eclipse Cross som kommer, og den er en plug in-hybrid som Outlander PHEV. Den er utstyrt med samme drivlinje og 4WD-system som Outlander, men modifisert for størrelsen og vekten til Eclipse Cross-chassiset. Fremdriften besørges en 2,4-liters bensinmotor og to elektriske motorer. Bensinmotoren og den ene elmotoren driver forhjulene, sammen eller hver for seg, mens den andre elmotoren driver bakhjulene. Det gir firehjulsdrift uten mekanisk forbindelse mellom for- og bakaksling. Batteriet er på 13,8 kWt, og det skal være nok til en elektrisk rekkevidde på 45 km (WLTP). Eclipse Cross har tre kjøremoduser: I EV modus drives de elektriske motorene med strøm fra fremdriftsbatteriet. I seriehybridmodus brukes bensinmotoren til å generere strøm til elmotorene som igjen sørger for fremdrift, og i parallellhybrid-modus brukes bensinmotoren til fremdrift sammen med elmotorene. Modusene skiftes sømløst og automatisk, avhengig av gjenværende batterikapasitet, kjøreforhold og kjørestil. En 100 volt AC lader med maksimalt 1500 watt effekt kan sørge for strøm til elektronikk og annet elektronisk utstyr for utendørsaktiviteter. Bilen kan også tjene som en kilde for oppladbart batteri for en husholdning ved å koble til en V2H7- enhet til hurtigladeporten.
TEKNISKE DATA
Lengde, cm: 455
Bredde, cm: 181
Høyde, cm: 169
Akselavstand, cm: 267
Egenvekt, kg: 1900-1910
Totalvektm kg: 2425
Tilhengervekt (med brems), kg: 1500
Topphastighet, km/t: 162
0-100, sek: 10,9
Forbruk, l/km (WLTP) 0,2
CO2, g/km (WLTP) 46
Priser: Fra 449 900 til 499 900 kroner
Eclipse Cross PHEV er ventet til Norge tidlig neste år. Noe senere i 2021 skal Mitsubishi også ha verdenspremiere på nye Outlander. Om den også vil finne veien til Europa er uklart.