Hybridbil

Digre SUV-er preger denne store biltrenden

Kommer til Norge i november.

Først publisert Sist oppdatert
TIL HØSTEN: VW Passat GTE er ventet til Norge til høsten. FOTO: VW
TIL HØSTEN: VW Passat GTE er ventet til Norge til høsten. FOTO: VW

Hva er en plug in-hybrid?

En plug-in hybrider, eller ladbar hybrid, har både en bensin- eller dieselmotor, samt en elektrisk motor som kan lades. En vanlig hybridbil kan ikke lades med strøm fra nettet, men lades i stedet av overskuddsenergien når bilen bremser, eller i noen tilfeller av en generator koblet til bilens fossile motor. Plug in-hybrider derimot kan lades i det vanlige strømnettet, på samme måte som en elbil. Den ladbare hybriden kan kan kjøres på ren eldrift over en viss strekning. (Norges mest solgte ladbare hybrider Outlander PHEV og A3 e-tron har en oppgitt rekkevidde på rundt 50 kilomete4r på ren eldrift). Når batteriet er tomt kobles bensin- eller dieselmotoren inn.

Ser vi på modellutvalget til noen av de største bilprodusentene, går det tydelig frem at en eller annen form for elektrifisert løsning preger utvalget i langt større grad enn tidligere. Plug in-hybrid utkrystalliserer seg som den tydeligste trenden.

Foreløpig er utvalget av slike biler beskjedent. Det består i hovedsak av Mitsubishi Outlander PHEVAudi A3 Sportback e-tron, Volvo V60 Plug-In Hybrid, BMW i8 og Toyota Prius Plug-In Hybrid.

Men langt flere ladbare hybrider er på vei.

- Plug in-hybrid er et meget viktig fokus for Mercedes-Benz . I fjor høst lanserte vi S 500 Plug in-Hybrid. Nå kommer vår ladbare hybrid nummer to, C-Klasse 350e. Til sammen lanserer vi 10 ladbare hybridbiler i løpet av de to kommende årene, sier Christoffer Nøkleby, kommunikasjonsdirektør i Mercedes-Benz Norge

Erkekonkurrentene ligger heller ikke på latsiden.

- Den første "vanlige” plug in-modellen BMW lanserer, er X5 xDrive 40e. Men det vil komme hybrid teknologi på alle kjernemodellene i årene som kommer. Neste modell ut vil være 3-serie sedan som lanseres i starten av 2016, opplyser Christian Gottschalk, markeds- og kommunikasjonsdirektør i BMW Group Norge.

Audi har allerede suksess med A3 e-tron, og flere modeller er på trappene.

- Audi planlegger en plug-in hybrid i hver modell-serie i de kommende årene. Neste plug-in fra Audi blir nye Audi Q7 e-tron quattro, som kommer i første kvartal 2016, opplyser Marius Tegneby, informasjonssjef i Audi.

Ladbare hybrider fra Mercedes og Volkswagen

Den ladbare hybridversjonen av VW Golf (GTE) har nylig ankommet Norge. Den har samme drivlinje som Audi A3 e-tron. Senere i år kommer også Passat i ladbar form. Som Golf-en har den en 1,4-liters bensinmotor som i Passat GTE yter 156 hestekrefter, mens elmotoren yter 115. Det maksimale dreiemomentet er på  400 Nm, og bilen skal ha en rekkevidde på maks 50 kilometer på ren eldrift.

Mercedes C-klasse er også blant modellene som får en ladbar hybrid i rekkene. C 350e bygger på drivlinjen til S-Klasse Plug-In Hybrid, og stasjonsvognen koster fra rundt 500.000 kroner.

- Modellen innleder vår nye storsatsing på ladbare hybrider, og vår ambisjon om å ta en ledende rolle i segmentet, sier Johnny Kristian Danielsen, direktør Mercedes-Benz Personbil.

Motorene i C 350e produserer til sammen 279 hk og et dreiemoment på 600 Nm. Snittforbruket er oppgitt til 0,21 liter per mil, og CO2-utslippet er oppgitt til  48 g/km. Rekkevidden på ren eldrift skal ligge rundt 30 kilometer.

LADBAR HYBRID: Mercedes C 350 e. FOTO: Daimler AG
LADBAR HYBRID: Mercedes C 350 e. FOTO: Daimler AG

Digre SUV-er kommer

Duell: Nordisk eleganse eller amerikansk "bad boy"-sjarm?
Pluss ikon
Duell: Nordisk eleganse eller amerikansk

For øvrig er det digre SUV-er som preger den nære fremtiden når det gjelder ladbar hybrid.

Etter alt å drømme er det BMW som blir først med X5 xDrive 40e. Den skal være tilgjengelig i Norge fra og med november 2015. Prisene forventes klare i juni.

Drivlinjen med navnet eDrive, består av en firesylindret bensinmotor med BMW Twinpower Turboteknologi, og en synkron elektrisk motor som samlet yter 313 hestekrefter og 450 Nm. Forbruket er oppgitt til 0,33l l/mil, med et CO2-utslipp på 77 g/km. Ladbare X5 har firehjulsdrift og skal greie 0-100 km/t på 6,8 sekunder.

For å spare plass er batteriet plassert under gulvet i bagasjerommet som rommer 500 til 1720 liter. På ren eldrift er rekkevidden oppgitt til inntil 30 kilometer. Med Auto eDrive-knappen i midtkonsollen kan du selv velge om du vil kjøre i AUTO, MAX eDrive eller sparemodus. Med Auto eDrive styres drivlinjen sømløst mellom eldrift og bensinmotoren. Med MAX eDrive kjører BMW X5 xDrive40e utelukkende på elektrisk kraft.

– BMW X5 xDrive40e er en nyhet vi forventer oss mye av, sier Gottschalk, i BMW Group Norge.

PLUG IN: BMW X5 xDrive 40e er ventet til Norge i november. FOTO: BMW
PLUG IN: BMW X5 xDrive 40e er ventet til Norge i november. FOTO: BMW

Kraftpakke fra Volvo

Volvo XC90 T8 Twin Engine kommer også i november, ifølge Rune Gutteberg Hansen, informasjonssjef i Volvo Norge.

Salget av ladbare hybrider

Det ble registrert 982 nye personbiler med hybriddrift i februar. Blant personbilene med hybriddrift var 211 ladbare hybrider.(143 på samme tid i fjor).  Det selges altså ikke enormt mange ladbare hybrider, men det selges ganske mange av de få som finnes. Mitsubishi Outlander PHEV (279) og Audi A3 e-tron (188) og Volvo V60 Plug-In Hybrid (57) står for majoriteten av salget. Tallene i parentes er antall biler solgt siden nyttår, ifølge Opplysningsrådet for Veitrafikken.

Twin Engine er Volvos betegnelse for ladbar hybrid, og dette blir en kraftpakke av dimensjoner. T8 Twin Engine yter 400 hk og 640 Nm. Med Momentum utstyrsgrad koster den 971.900 kroner. Med R-design eller Inscription-nivå blir den enda dyrere.

Bensinmotoren er den samme som i T6 (320 hk), mens de siste 80 hestekreftene kommer fra en elmotor som driver bakhjulene. Denne pakken skal ifølge Volvo gi ytelser tilsvarende en V8-motor, men med et forbruk oppgitt til 0,25 l/mil. Det tilsvarer et CO2-utslipp på kun 60 g/km.

Rekkevidden på ren eldrift er oppgitt til å ligge rundt 40 kilometer, og den skal greie 0-100 km/t på 5,9 sekunder.

PLUG IN: Volvo XC90 T8 Twin Engine kommer også i november. FOTO: Volvo
PLUG IN: Volvo XC90 T8 Twin Engine kommer også i november. FOTO: Volvo

Q7 med voldsomt dreiemoment

Neste ladbare hybrid fra Audi blir Q7, som lanseres tidlig neste år. Audi Q7 e-tron quattro kommer med en 3,0 TDI motor på 258 hk med en elektrisk motor på 94 kW. Samlet effekt blir 373 hk, mens dreiemomentet er på solide 700 Nm. Den skal greie 0-100 km/t på seks sekunder.

Elektrisk kompressor

En annen teknologi som vil komme fra Audi fremover er 48-volts elektrisk system. Eksempelvis kan da bilene utstyres med en elektrisk drevet kompressor som opptrer uavhengig av motorens belastning. Gjennom strømforsyning fra 48 V batteriet kan dermed kompressoren bidra til en langt raskere akselerasjon enn en tradisjonell kompressor som krever belastning fra forbrenningsmotoren. En slik teknologi vil gjøre bilene både mer sportslige og mer effektive.

- Audi Q7 e-tron quattro blir den den første plug in-hybriden i verden som leveres med en V6 TDI-motor og firehjulsdrift. I tillegg er dette den første ladbare hybriden som leveres med varmepumpe, noe som reduserer energibehovet ved bruk av klimaanlegget.

Rekkevidden til Q7 e-tron i elektrisk modus er oppgitt til maks 56 km. Forbruket er oppgitt til 0,17 liter per mil ved blandet kjøring, noe som tilsvarer et CO2-utslipp på 50 g/km.

Prisen på den ladbare hybridversjonen av Q7 er ikke klar, men dersom det ikke blir store endringer i avgiftssystemet, prises den med A3 e-tron som mal. e-tron-versjonen koster like mye som en vanlig Audi A3 med 1,4-liters TSI-motor på 150 hk. (338 900 kroner), noe som betyr at du ikke betaler ekstra for e-tron-teknologien.

PLUG IN: Audi Q7 e-tron quattro kommer tidlig neste år. FOTO: Audi
PLUG IN: Audi Q7 e-tron quattro kommer tidlig neste år. FOTO: Audi

Neppe realistiske forbrukstall

Det slår deg kanskje når du leser om de ladbare hybridene at verdiene på forbruk og CO2-utslipp er imponerende lave.  Til grunn for tallene ligger en norm kalt New European Driving Cycle (NEDC), der tallene svært ofte viser seg mer ideelle enn reelle.