Bilavgifter
Digre SUV-er blant avgiftsvinnerne
Nye bilavgifter dropper hk-avgiften og toner ned avgiften på vekt.
Samarbeidspartiene Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti er blitt enige om prinsipper for kjøretøyavgiftene fremover. Det innebærer blant annet at politikken som begunstiger ladbare hybridbiler videreføres og forsterkes.
De overordnende prinsippene innebærer at bilene som slipper ut minst får avgiftslette. Avgiften som straffer mange hestekrefter (effektavgiften) - som tidligere har rammet de ladbare hybridene hardt - skal på sikt forsvinne.
I tillegg skal betydningen av bilenes vekt reduseres. Det er gode nyheter for deg som ønsker å kjøpe biler som Volvo Mercedes GLE 500 e 4Matic, Volvo XC90 T8 Twin Engine, BMW X5 xDrive 40e og Audi Q7 e-tron quattro.
I prinsippene inngår det også at CO2-komponenten skal økes, være progressiv og vurderes i sammenheng med en utfasing av effektkomponenten og reduksjon av vektkomponenten. NOx-komponenten beholdes og økes. Dette vil til dels ramme biler med tradisjonelle bensin- eller dieselmotorer. Men blant annet BMW og Ford har vist at man ved hjelp av turboteknologi kan få gode ytelser ut av selv små bensinmotorer.
- Avtalen mellom regjeringen og samarbeidspartiene er overordnet. Det betyr at den helt konkrete utformingen av komponentene kommer i budsjettene i årene fremover. Vi mener at effektkomponenten bør fases ut i løpet av de kommende årene, og at vekt og CO2 bør telle 50 -50 i fremtidens avgiftssystem, sier Erik Andresen, direktør i Bilimportørenes Landsforening.
Han påpeker at avtalen slår fast at omleggingen skal starte i 2016. Det kan bety at vi vil se konkrete endringer allerede i revidert budsjett som legges frem tirsdag 12. mai.
Bra for trafikksikkerheten
NAF mener regjeringens bilavgiftprinsipper minner mye foreningens forslag til avgifter.
- Vi kjenner igjen mye fra vårt avgiftsforslag. Så dette er meget løfterikt, sier Inger Elisabeth Sagedal, kommunikasjonssjef i NAF.
– At bilens vekt skal gi mindre utslag er bra for trafikksikkerheten fordi viktig sikkerhetsutstyr veier.
Savner tiltak for firmabil
Også Norges største bilimportør er fornøyd med retningen i bilavgiftene, men savner grep for firmabil.
- For privatpersoner som kjøper bilene sine selv gjør de nye avgiftene at ladbare hybridbiler blir betydelig mer attraktivt. Men vi mener at fordelene for dem som skal anskaffe firmabiler er betydelig mindre. Det er viktig å huske at den som bruker firmabilen ikke betaler drivstoffet selv. Da trengs det andre virkemidler for at disse skal ha lyst til å kjøpe en ladbar hybridbil. Slike virkemidler, som halv firmabilskatt, må vurderes i tillegg, sier Anita Svanes, informasjonssjef i Harald A. Møller AS
Vil vurdere elbilfritakene
Hva så med elbilene? Regjeringen legger følgende til grunn for endring av reglene for nullutslippsbiler:
* Avgiftsfordelene for nullutslippsbiler beholdes uendret ut 2017.
* Fritaket for engangsavgift for nullutslippsbiler forlenges til 2020. Fritaket vurderes opp mot måloppnåelse av klimamålene for 2020 og 2030.
* Det vurderes en rettighetsbasert tilskuddsordning ved kjøp av nullutslippsbiler til erstatning for dagens merverdiavgiftsfritak. Tilskuddsordningen skal i utgangspunktet tilsvare merverdiavgiften og trappes ned i takt med teknologiutviklingen. Det kan fastsettes et tak for støtte per bil som gradvis reduseres, men uten at det fører til store prisøkninger for noen bilmodeller. Tilskuddsordningen vurderes opp mot måloppnåelse av klimamålene for 2020 og 2030.
* Nullutslippsbiler kan ilegges halv årsavgift fra 1. januar 2018 og full årsavgift fra 2020.
Delegerer ansvaret for bomavgiftfritak
- Elbilpolitikken står fast, sier Petter Haugneland, kommunikasjonsleder i Norsk elbilforening.
- De viktigste elbilfordelene er fritak for moms og engangsavgift, vi er glade for at disse godene fortsetter til minimum ut 2017, uttaler Haugneland.
Men forliket legger opp til at fritaket for bomavgift avgjøres av fylkeskommunene.
- At fritaket for bomavgift for nullutslippsbiler skal avgjøres lokalt vil svekke elbilsalget. Særlig i distriktene. Her hviler det et stort ansvar på fylkeskommunene som Regjeringen nå overlater avgjørelsen til, sier Petter Haugneland i Norsk elbilforening.