Audi e-tron, Jaguar I-PACE, Tesla Model S 100D og Tesla Model X 100D
Guide til de største, beste og dyreste elbilene
Det siste året har Tesla virkelig fått konkurranse. Mercedes, Audi og Jaguar har lansert sine ulike alternativer til deg som vil kjøpe en stor og kostbar elbil. Her oppsummerer vi våre inntrykk.
Vi har kjørt alle Tesla-alternativene utenom Mercedes-Benz EQC gjennom vårt omfattende testprogram. Det gir godt grunnlag for å sammenligne de viktigste elbilkriteriene. Da tenker vi i første rekke på energiforbruk, lademuligheter og selvsagt den praktiske rekkevidden.
Vi tar likevel med EQC i denne oversikten fordi lanseringen og påfølgende prøvekjøring foregikk i Norge. Dermed er de inntrykkene vi fikk av bilen tilstrekkelige til å ha en relativt god oppfatning av hva EQC kan under norske kjøreforhold.
I tillegg vurderer vi selvsagt bilens øvrige egenskaper. Selv om det er bortimot elbilhysteri blant norske bilkjøpere om dagen, må forholdet mellom hva du betaler og hva du får stemme hvis bilen skal få tommelen opp av oss. Det er ikke slik at en bil er bra bare fordi den kan lades.
Elbilenes energiforbruk og dermed rekkevidde påvirkes i større grad av temperaturforholdene enn biler med forbrenningsmotor. Derfor har vi tatt med opplysninger om kjøreforholdene i testresultatene som følger hver bil.
Like kjøreforhold
Under lanseringen av EQC kjørte vi 160 km på norsk landevei. Da viste energimåleren i bilen at kjøreforbruket ligger rundt 2,5 kWh per mil etter at ladetapet er trukket fra. Med bilens 80 kWh netto batterikapasitet ville den teoretiske rekkevidden ha vært 32 mil. Ved bruk av 80 % batterikapasitet ville vi kommet rundt 26 mil. Hvordan det slår ut til slutt får vi komme tilbake til, når produksjonsutgaver av EQC kan sammenlignes direkte med konkurrentene under like kjøreforhold. Prisen for en godt utstyrt bil ligger rundt 700 000 kroner.
Superlader
Vi fikk anledning til å prøve hvordan EQC fungerer ved hurtiglading på en av de nye superladerne fra Ionity. De skal klare å utnytte bilens maksimale ladefart på 110 kW. På tross av temperatur rett i overkant av 0 grader startet det opp på 95 kW med 30 % på batteriet. Da vi plukket opp bilen en drøy halvtime senere hadde vi 86 % batterikapasitet og Ionity-laderen leverte fortsatt 47 kW. Ifølge Mercedes’ ladeekspert er de maksimale 110 kW noe man bare vil se i kortere perioder av en typisk hurtigladesyklus. Egenskapene i EQC er ganske like søstermodellen GLC. En komfortabel bil med god nok plass for en familie på fire.
Audi e-tron
Testresultater: Audi e-tron
Testforbruk, kWh/mil: 2,33
Rekkevidde km, 100 % batterikapasitet: 370
Rekkevidde, km 80 % batterikapasitet: 300
Kjøreforhold: Pent vær, 4–6 grader
0–100 km/t, sek: 5,8
60–100 km/t, sek: 2,7
Maks ladefart, kW: 150
Pris fra: 642 000,-
Audi e-tron er stor, gedigen og ganske tung med sine 2565 kilo med fører. Tesla Model X og EQC ligger omtrent i samme vektklasse, men da vi kjørte e-tron på vinterdekk syntes vi den kjentes mer uhåndterlig ut enn konkurrentene. Kjøreopplevelsen på vår 100 mil lange testur var ikke helt i klasse med eksempelvis nye Audi A6.
God kvalitet, upraktisk skjerm
Audi i e-tron følger typisk Audi-stil. Det er stramt og ordentlig med svært god kvalitetsfølelse. Vi synes ikke de to svarte skjermene i midtkonsollen er særlig praktiske. Betjeningen er noe omstendelig og skjermene blir fort dekket av fingermerker. Det gir avlesingsproblemer i sollys.
God plass og stillegående
Plassen i Audi e-tron er mer enn tilstrekkelig til å fungere som familiebil. Rommelig bagasjeplass og baksete med behagelig sittestilling hører med til bilens styrker. Spesielt på motorvei virker komfortnivået høyt og bilen er stillegående i våre testmålinger.
Flere ladestasjoner
Vi har lite å utsette på seter og sittestilling i Audi e-tron. Her holder du ut vesentlig lenger enn til neste ladepause. En bil med såpass høyt forbruk trenger nemlig litt for ofte en times stopp på en 50 kW hurtiglader. Langturskapasiteten i Audi e-tron er avhengig av at det kommer flere ladestasjoner som kan utnytte bilens maksimale ladefart på 150 kW.
Jaguar I-PACE
Jaguar I-PACE kom på markedet høsten 2018 og har blitt en stor suksess for den indiskeide prestisjeprodusenten her i Norge. Formatet er mer crossoveraktig enn de mer SUV-pregete konkurrentene. Det gir livlig kjørefølelse og noe mindre plass.
Ikke blant de raskeste
Drivlinjen i Jaguar følger mønsteret for elbiler med 4WD – en motor foran og en bak. Elektronikken styrer kraftfordelingen langt raskere enn i konvensjonelle biler og gir gode egenskaper på vinterføre. Jaguar I-PACE er ikke blant de raskeste på hurtigladestasjonene, og klarer maksimalt å ta imot 100 kW.
Skjemt bort
I Jaguar I-PACE blir du skjemt bort slik seg hør og bør i en luksusbil med britiske aner. Du sitter godt i behagelige seter, og med god utsikt forover blir kjørefølelsen nesten som i en kompaktbil. Men Jaguar leverer storbilegenskaper når det kommer til fjæringskomfort.
Testresultater: Jaguar I-PACE
Testforbruk, kWh/mil: 2,2
Rekkevidde km, 100 % batterikapasitet: 350
Rekkevidde, km 80 % batterikapasitet: 280
Kjøreforhold: Pent vær, 4–6 grader
0–100 km/t, sek: 4,8
60–100 km/t, sek: 2,4
Maks ladefart, kW: 100
Pris fra: 640 000
Tesla Model S 100D
Testresultater:
Tesla Model S 100D
Testforbruk, kWh/mil: 1,84
Rekkevidde km, 100 % batterikapasitet: 480
Rekkevidde, km 80 % batterikapasitet: 385
Kjøreforhold: Pent vær, 15 grader
0–100 km/t, sek: 4,3
60–100 km/t, sek: 1,9
Maks ladefart, kW: 145 (nye modeller)
Pris fra: 826 000 (Long Range)
Tesla Model S har kommet i skyggen av Model 3 den siste tiden. Men bilen har modnet som en god vin. Kvalitetsfølelsen er blitt langt bedre og den 100D-modellen vi kjørte er både behagelig og velkjørende. Det er også den av de store elbilene som kommer lengst, takket være et lavere energiforbruk. At de nye Standard Range og Long Range-versjonene skal være enda mer energieffektive er dårlige nyheter for konkurrentene.
Praktiske og nyttige
De store betjeningsskjermene er blitt et varemerke for Tesla og fungerer godt i praktisk bruk. Informasjonen du får om elbilrelaterte elementer er etter vår erfaring mer nyttig og innholdsrik enn hos mange andre elbiler. Så har du selvsagt det faktum at Tesla har sitt godt utbygde, proprietære ladenettverk. Du får sanntidsinformasjon om tilgangen på ladestasjoner og en enkelhet i bruk ingen andre er i nærheten av.
Romslig, med god komfort
Tesla Model S er fortsatt blant de rommeligste elbilene på markedet. Det store bagasjerommet er en ting, også bakseteplassen er bra. I Model S kan voksne personer imidlertid slite med sittestillingen på langtur, siden sittehøyden er ganske lav med liten lårstøtte og bratt vinkel på bena. Foran gir gode sportsseter fin-fin sittekomfort. Og lasteplassen under panseret tar vare på ladekabler og annet småtteri du trenger underveis.
Tesla Model X 100D
Testresultater: Tesla Model X 100D
Testforbruk, kWh/mil: 2,0
Rekkevidde km, 100 % batterikapasitet: 450
Rekkevidde, km 80 % batterikapasitet: 360
Kjøreforhold: Pent vær, 17 grader
0–100 km/t, sek: 5,0
60–100 km/t, sek: 2,1
Maks ladefart, kW: 145 (nye modeller)
Pris fra: 872 000,- (Long Range)
Også Model X skal nyte godt av effektiviseringen av drivlinjen og dermed 375 km rekkevidde for Standard Range og 505 km for Long Range. I tillegg øker den maksimale ladefarten fra 120 kW til 145 kW. Med nye V3 superladere (i Europa fra 4. kvartal) skal ladefarten kunne økes til 200 kW. Om løftene holder vann, tar Tesla et nytt sprang videre akkurat i det noen av konkurrentene begynte å nærme seg.
Ekstra plass
Nyhetens interesse har lagt seg rundt de spesielle bakdørene i Tesla Model X. At de gir god tilgang til baksetet når det ikke er noen hindringer i høyden går tydelig frem av dette bildet. Hovedgrunnen til å velge Model X fremfor Model S er i første rekke ekstra plass. For kjøremessig virker Model S som en bedre bil. I tillegg bruker den tyngre X-modellen mer energi i våre tester.
Denne saken ble første gang publisert 13/06 2019, og sist oppdatert 28/02 2020.