Grombil
Dette kan bli verdens dyreste bil
Sjekk ut den hinsidige prisen selgeren forlanger.
Den er rød, den er sjelden, den er en legende, den er vakker - og ikke minst - den er oppnår helt hinsides priser i bruktmarkedet.
Vi snakker om Ferrari 250 GTO. En bil som det ble produsert bare 39 eksemplarer av mellom 1962 og 1964.
Kjøpte svindyr Ferrari - for å kunne kjøpe en annen bil
Ikon og juvel
Bilen er for lengst et ikon og en gjev juvel å ha i samlingen for de som har det som hobby.
For disse bilene er som du allerede har skjønt ikke det billigste du kan ha i garasjen. Med så få produserte eksemplarer, er det heller ikke ofte at det dukker opp noen til salgs.
Men akkurat nå ligger det faktisk en Ferrari 250 GTO fra 1962 til slags på den tyske nettsiden mobile.de
Er du interessert, må du være forbredt på å grave dypt i lommene. Prisen som selgeren foranger er hinsidige 47.600.000 - altså nesten 48 millioner. Nei - ikke kroner, men euro!
Det tilsvarer omtrent 410 millioner norske kroner med dagens eurokurs.
Verdens dyreste noensinne
Om selgeren får det han forlanger her, så blir dette verdens dyreste bil - noensinne.
(artikkelen fortsetter under bildet)
Klikk her for å se hele annonsen og alle bildene:
Om du synes dette er i overkant dyrt, kan vi som en kortvarig trøst opplyse om at du får 19 prosent fradrag på den tyske momsen. Da blir prisen 40 millioner euro, akkurat.
Kortvarig trøst, for at vi også må opplyse om at det den tyske stat gir i momsfradrag, det tar den norske igjen - i rikt monn.
430 000 000 kroner
Du må altså ta de 40 millionene og legge på 25 prosent norsk moms før du kan få skilter på den her hjemme. Da har beløpet kommet opp i ca. 430 millioner norske kroner. Et beløp spm er så stort at det er vanskelig å forholde seg til for oss vanlige dødelige.
Mange hevder at nettopp denne 250 GTO-en er den flotteste Ferrarien som noen gang er bygget, mens atter andre hevder at dette er verdens vakreste bil.
250 GTO er designet, konstruert og bygget av ledender innen bilindustrien som Giotto Bizzarrini og Sergio Scaglietti.
Kan vi mekke på en Ferrari sjæl?
Racing legende
Blant annet var så lav luftmotstand som mulig veldig viktig under utviklingen. Bilen var nemlig bygget for racing, og den gjorde det svært godt der.
(artikkelen fortsetter under bildet)
250 GTO debuterte i 12-timers Sebring i 1962 og vant GT-klassen i det aller første løpet. Ferrari vant alle løpene i sesongen og vant dermed VM med komfortabel magin. En bragd som ble gjentatt i 1963.
I 1964 hardnet konkurransen. Da kom nemlig legendariske Caroll Shelby på banen - bokstavelig talt - med sin A/C Cobra, men Ferrari 250 GTO tok til slutt en knepen sier i GT-klassen det året også. Slik blir det legendestatus av...
V-12 motor med seks doble forgassere
Under det lange lave panseret finner vi, som seg hør og bør i en vaskekte Ferrari, en V12-motor. Den er "bare" på 3 liter, men yter 300 hk ved 7400 o/min. Motoren fores med bensin gjennom seks doble Weber-forgassere og bilen som veier 880 kilo har en toppfart på hele 280 km/t.
Dette var helt vanvittige ytelser tidlig på 60-tallet. Vi kan jo minne om at alminnelige, anstendige familiebiler som Opel Kadett, Ford Anglia og VW Boble den gang ofte hadde mellom 25 og 40 hk og at 0-100 sjelden ble nådd før lunsj.
Som en liten kuriosa kan det jo også nevnes at sist gang et like fint eksemplar av Ferrari 250 GTO ble solgt høsten 2013, var oppnådd pris ca.350 millioner kroner.
Ferrari Dino: Her har sportsbil-legenden stått i 39 år
Ikke så ille allikevel?
Det er klart at når man nærmer seg en halv milliard kroner for en bil, så er det helt vanvittig, men på den annen side så ble Edvard Munchs "Skrik" solgt for nesten 800 millioner kroner. Så da er det kanskje ikke så ille allikevel?
Hva ville du hatt - et "skrik" på veggen, eller en 250 GTO i garasjen? Skriv i kommentarfeltet under!
Denne artikkelen ble først publisert på Klikk.no. Les også:
Familiebilen som kan flise en Ferrari
Denne saken ble første gang publisert 31/07 2014.