Lakkrust

Dette er noe av det verste som kan skje med bilen din

Når det har kommet så langt, blir det dyrt.

Pluss ikon
STYGT OG KOSTBART: Rustflekkene er ikke bare skjemmende – de gjør noe med verdien på bilen også.
STYGT OG KOSTBART: Rustflekkene er ikke bare skjemmende – de gjør noe med verdien på bilen også. Foto: Illustrasjonsbilde
Publisert

Rust er kanskje bilens aller verste fiende.

Ikke bare er det stygt å se på – det er også svinedyrt å bli kvitt. I verste fall kan det også være farlig om rusten kommer til og får utvikle seg i bilens bærende konstruksjoner.

Men det er vanskelig å unngå rust og selv om vi ikke liker å tenke på det, så ruster også nyere biler. Ikke like raskt som tidligere, men like fullt ...

Starter med steinsprut

Årsakene er både flere og sammensatte. Billigere og tynnere stålkvalitet er en faktor. Ny og mer miljøvennlig lakk en annen. I Norge har vi også et klima som er utfordrende og som krever både strøing og salting av vinterveier.

Sistnevnte er en skummel kombinasjon og etter alt å dømme det som bilen på disse bildene har vært utsatt for. Det har kommet steinsprut i lakken, som salt og rust har fått godgjøre seg i. Resultatet av dette blir alt annet enn pent, selv om det er forsøkt dekket med en lakkstift.

Slike rustangrep er dessverre ikke uvanlige etter noen år. De kan i prinsipp gjøre bilen din verdiløs. Utbedring av disse skadene, er som vi nevnte innledningsvis, kostbart.

Bilene har lurt oss i mange år – nå kommer nye regler

OMLAKKERING: Har det kommet så langt som dette, er en omlakkering eneste utvei.
OMLAKKERING: Har det kommet så langt som dette, er en omlakkering eneste utvei. Foto: Illustrasjonsbilde

Blir fort veldig dyrt

I slike tilfeller bør både panser, forskjermer, frontplate og kanskje frontfangeren (selv om den er av plast) lakkeres opp for at bilen skal bli fin igjen. Vi snakker fort om en jobb til 50.000 kroner om det skal gjøres på et verksted.

Heldigvis er det fortsatt noe man kan gjøre selv for å forebygge disse skjemmende skadene.

Jevnlig vask og polering er det aller, aller viktigste. Steinsprut er vanskelig å unngå, men å få fylt sårene med en liten lakkdråpe så fort de oppdages er viktig. Da får ikke rusten tid til å sette seg og videreutvikle seg på samme måte.

Mange utsetter å fikse disse skadene. Det er aldri lurt. Resultatet blir fort vekk at rusten sprer seg og at bilen taper seg kraftig i verdi.

Les også: Derfor må mange ha veihjelp – på bensinstasjonen

Video: Dette er nostalgi fra Volvo

Denne saken ble første gang publisert 19/06 2018.

Les også