Dette er en fylkesvei
Veien fikk nytt dekke i fjor. Nå er den full av hull.
(Indre Akershus Blad): Den 17 kilometer lange Søndre Mangen vei, fylkesveien mellom Bjørkelangen og Søndre Mangen i Aurskog-Høland, ble i fjor høst et pilotprosjekt, der en svensk dekkeleggingsmetode ble tatt i bruk for første gang i Norge.
Planen var å få mest mulig ut av dekkebudsjettene til Statens vegvesen.
Dekket består av knust stein og bindemiddel i to lag, og har til forskjell fra oljegrus en tett overflate.
Prisen lå på drøyt halve prisen av ordinær asfalt, og «levetiden» ble estimert til 15 år.
Nå er imidlertid veien full av huller igjen.
60 cm brede
Når Indre Akershus Blad beveger seg på veien for å møte Søndre Mangen-bosatte Kari Mikkelrud, humper det og rister godt i bilen.
Dumpene er dype og mange. Ved enden av Langmyra tar vi bilde av et hull som er 60 centimeter i bredde og som måler 30 centimeter på det dypeste.
– Kjører man bilen ned i dette hullet, må den repareres. Dette prosjektet er en skandale. Det hjelper jo ikke å ta det billigste anbudet dersom veien faller fra hverandre etter få måneder. 4,5 meters bredde på en vei der det går såpass mye tungtransport, er heller ikke lurt, sier Kari Mikkelrud til Indre Akershus Blad.
– Holder ikke mål
Byggeleder Ivar Berg i Statens vegvesen vedgår at veien ikke holder mål.
– Vi har fylt etter i de verste hullene, og hullet ved Langmyra skal tettes snarest. Grunnen til at Søndre Mangen vei er i såpass dårlig forfatning allerede, er antakelig det bløte været da dekket ble lagt i fjor høst, sier Berg til Indre.
Denne saken er levert av Indre Akershus Blad.