Mud, sweat and gears

Dette er den foreløpige erstatningen til Top Gear

Programleder pådro seg whiplash da de braste inn i en telefonstolpe.

Først publisert

Det er i grunn bare britene som har knekt koden ut av det å lage god underholding med et utgangspunkt i biler. Suksessen de har hatt har da også resultert i at "Top Gear" har blitt et av verdens mest sette TV-program, med lokale mer eller mindre suksessrike lokale varianter verden over.

Les også: Jeremy Clarkson har fått sparken fra Top Gear

Før alt gikk ad undas med "Top Gear" for noen uker siden, ønsket BBC å spinne videre på suksessen som bilunderholdning har vist seg å være. Resultatet ble den nye serien "Mud, Sweat and Gears", der de har hentet inn to tidligere programledere fra "Top Gear"-klonen "Fifth Gear": Vennene Johnny Smith og Tom Ford (nei, ikke designeren).

For å få litt ekstra nedslagsfelt er det hele denne gangen plassert i Los Angeles, med amerikanske medhjelpere.

Det hele skulle være et fint tillegg til "Top Gear"-fans. Etter at "Top Gear" nå trolig har mistet hele sin programledertrio, fremstår derimot serien litt som et bevis på hvor bra "Top Gear" egentlig er.

"Top Gear" møter "Scrapheap"

Konseptet er omtrent som en fusjon av "Top Gear US" og "Scrapheap Challenge".

- Vi er kapteiner på hver vårt lag, og vi får 24 timer på oss til å modifisere en bil basert på ukens tema. Det kan være hva som helst egentlig, det kan være en "demolition"-bil, en krigsbil eller hva som helst. Og så konkurrerer vi i tre grener for å se hvem som er best, sier Tom Ford til Side3.

I første episode er for eksempel temaet politibiler - og de tre grenene de skal konkurrere i er hakket mindre seriøst enn normal "Top Gear"-standard.

Første episode handler om å lage "politibiler". Programlederne er de to i midten, Johnny Smith i svart og Tom Ford i oransje. De andre lagmedlemmene byttes ut mellom episoder.
Første episode handler om å lage "politibiler". Programlederne er de to i midten, Johnny Smith i svart og Tom Ford i oransje. De andre lagmedlemmene byttes ut mellom episoder.

- Stort sett er det slik at jeg kjøper noe riktig, mens Johnny kjøper noe håpløst. Da vi skulle lage en krigsbil kjøpte jeg for eksempel en 8,2-liters Ford F-350 Super Duty pick-up, mens Jonny baserte seg på en iskrembil med en V8-motor som han monterte en stor malingskanon i, sier han.

Überdogs

Ifølge duoen var målet å ta tak i biler som ingen liker, men som med modifikasjoner kan gjøres til "überdogs".

- Se for deg en El Camino i gullglittermaling, dessuten hadde jeg en Toyota Camery. Camery er "the shittiest car i the world"! bryter Johnny ut, før han påpeker at det med litt modifikasjoner ble noe alle burde elske.

Tom Ford er også fornøyd med sine biler.

- Jeg testet ut blant annet en Audi Allroad - som kan se ut som en Veyron hvis du er full. Jeg testet ut en Firebird som politibil - og ikke minst en Chevy Caprice med en gigantisk hammer på panseret. Og så hadde jeg en Pontiac Aztek som jeg vant med, jeg kan ikke tro det! Det er utrolig hvor mye juling, og lange hopp, den bilen kan overleve!

Aztek er for de uinnvidde universelt ansett som en av historiens styggeste biler, og er mer eller mindre egenhendig gitt skylden for at Pontiac ikke lenger eksisterer.

Mamma, jeg tror du vet hvorfor vi ikke kommer på besøk til deg
Pluss ikon
Mamma, jeg tror du vet hvorfor vi ikke kommer på besøk til deg

Gjennomførte de "villeste ideene"

I løpet av serien kommer de innom superlange limmoer, "low ridere", de forsøkter seg med eksternt veltebur på en BMW 540, beltekonvertering av en stor Suburban og en del annet snacks.

Suburban med fire beltehjul.
Suburban med fire beltehjul.

Men i kjent britisk bilunderholdningsstil er det en del "cocking about", og noen ganger går det ikke helt som det bør.

- Vi pådro oss en whiplash, blåmerker og det forsvant et øyebryn, sier Ford.

- Hva var det verste som skjedde?

- Det må ha vært da vi hver skulle rive en telefonstolpe på 7,5 meter ved å kjøre på den. Dette var noe vi regnet med at skulle falle fra oss, men det viste seg å ikke skje da vi traff den i 100 km/t, sier han.

God idé - lite engasjerende

Så er spørsmålet: Fungerer det?

Med forbehold om at vi bare har sett første episoden, så er det vanskelig å ikke sitte med tanken om hvilken utrolig bragd "Top Gear" var.

Nå er selvsagt ikke målet med "Mud, Sweat and Gears" å være en "Top Gear"-konkurrent, tanken var jo at det skulle komme som et tillegg. Med "Top Gear" hengende i en tynn tråd, er serien et glimrende eksempel på hvor utrolig vanskelig det er å lage god TV ut av lidenskap for biler.

Serien mangler snert. Den mangler en x-faktor. Den mangler zing!

Produksjonskvaliteten på serien er god, men det er helt tydelig at pengesekken har vært strupet. De har for liten tid til å modifisere biler, og for små ressurser til å gjøre det skikkelig.

Deltakerne har det gøy på skjermen - men engasjerer ikke all verden.
Deltakerne har det gøy på skjermen - men engasjerer ikke all verden.

Tom og Johnny er utvilsomt talenter som gjør seg i en programlederrolle - og selv om rivaliseringen mellom lagene er påtatt helt uten troverdighet, er kjemien god. Riktignok ikke på en programlederaktig måte, men på en vennskapelig måte. En får følelsen av å se på folk som liker å gjøre det de gjør.

Uten sammenligning forøvrig, så får jeg den samme følelsen som "Torsdag Kveld Fra Nydalen" ofte har gitt meg: Det er åpenbart at de på skjermen har det gøy, men på TV er det jo også en fordel at det som gjøres er morsomt for de som ser på. At noen ler, er ikke nok til å få meg til å le - med mindre det er Michael McIntyre.

Det hele er litt uforløst. Alt er på stell, men jeg tar meg selv i å plukke opp mobilen og sjekke e-post.

Jeg håper virkelig at gjør en mer helhjertets innsats når de nå skal forsøke å gjenopplive Top Gear.

"Mud, Sweat and Gears" har premiere på BBC Brit som lanseres mandag 13. mai.