Honda CR-V
Dette blir en gjerrigknark med firehjulsdrift
Mindre dieselmotor og firehjulsdrift.
Honda CR-V med 1,6-liters diesel på 120 hestekrefter er den gjerrigste SUV-en vi har testet. Ulempen er at denne motoren kun fås i kombinasjon med forhjulsdrift.
Men i løpet av våren kommer en fornyet CR-V til Norge. Mer interessant enn det beskjedne ansiktsløftet er det at den kommer med den 1.6-liter store dieselmotoren (i-DTEC), men med mer effekt. Den yter 160 hk og et dreiemoment på maks 350 Nm. Denne motoren fås i kombinasjon med firehjulsdrift, og erstatter dagens 2,2-liter diesel.
Nitrinns automat
Den nye motoren kan leveres med et nyutviklet automatgir med hele ni trinn eller sekstrinns manuell girkasse. Med automatgiret er CO2-utslippet kuttet med 20 prosent til 135 g/km, ifølge Honda. CO2-utslippet med den manuelle girkassa er kuttet med 11 prosent til 130 g/km.
CR-V blir fortsatt å få i forhjulsdrevet versjon med sekstrinns manuell girkasse og 120 hk, samt toliters i-VTEC bensinmotor med 155 hk.
Smartere cruisekontroll
Et helt nytt infotainment-system med syvtommers berøringsskjerm og Honda Connect lanseres som standard med nye CR-V.
I tillegg lanserer Honda det selskapet mener er verdens første cruisekontroll som "skjønner" hva andre biler kommer til å gjøre. Intelligent Adaptive Cruise Control (i-ACC) heter systemet som automatiske reagerer på andre biler som legger seg inn i veibanen. Et kamera og en radar som fortløpende "leser" trafikken skal gjøre bilen forberedt på andre biler som legger seg inn i foran på motorveien, og reagere deretter.
Intelligent Adaptive Cruise Control (i-ACC) er en videreutvikling av adaptiv cruisekontroll (ACC) som holder en bestemt avstand til kjøretøyet foran. ACC-systemet vil imidlertid ofte medføre kraftig oppbremsing dersom en bil legger seg inn foran, nærmere enn ACC-systemet er innstilt på. i-ACC-systemet skal være forberedt slik at man unngår at systemet hugger i bremsene.
Denne saken ble første gang publisert 09/01 2015, og sist oppdatert 02/05 2017.