BMW
Dersom du synes toppmodellen er for treg
BMW M5 E60 er rask, men ikke så rask som denne
Dersom du er i besittelse av en BMW M5 E60/E61, og synes den 507 hester sterke V10-motoren er litt vissen, er den tyske tuneren G-Power sikkert glade for å hjelpe deg. Utgangspunktet her er toppmodellen i forrige generasjon 5-serie. Den som ble produsert fra 2003 til 2010, med den omstridte Chris Bangle-designen, og der toppmodellen hadde 5,0-liters V10-motor.
BMW-spesialisten G-Power har et omfattende tuningprogram for denne modellen. Med selskapets enkleste program økes antall hestekrefter til 560, men dersom du virkelig vil kline til, kan M5-en trimmes til å yte 820 hk og 790 Nm – i nærheten av Brabus 850 6.0 Biturbo-program for E-klasse.
G-Powers kompressorsystem - basert på to ASA T1-316-kompressorer – setter den to tonn tunge familiebilen i stand til å gjøre 0-100 km/t på 4,4 sekunder, 0-200 på 9,5 sekunder og 0-300 på 25,6 sekunder. Toppfarten er elektronisk begrenset til 362 km/t.
Disse ytelsene stiller litt krav til dekkene, og 820-hesteren er satt opp 20-tommers G-Power Silver RS-felger kledd med Michelin Pilot Sport-dekk som måler 255/35 ZR 20 og 285/30 ZR 20. Den har i tillegg mer avansert demping og kan høydejusteres.
De kraftige ytelsene krever sitt av bremsene også, og med 820 hk kommer den med 396 mm bremseskiver foran og 380 mm bak med henholdsvis seks- og firestemplede kalipere.
Prisen på bilen på bildene er 242.016 euro, mens tuningprogrammene for V10-motoren starter på 7300 euro
Denne saken ble første gang publisert 14/02 2015, og sist oppdatert 02/05 2017.