Derfor venter BMW litt med elbil-offensiven

i3 var tidlig ute, men oppfølgeren drøyer.

HOLDER IGJEN: BMW-sjef Harald Krueger med konseptbilen i Vision Dynamics, som er en liten forsmak på BMWs elektriske satsing. Den er ikke ventet på markedet før i 2021.
Publisert

Verdens bilprodusenter er i full gang med et ekte elbil-kappløp. De neste årene skal det komme en rekke nye modeller, som for alvor vil gjøre elbilene aktuelle for svært mange.

Tesla har ledet an. Fra i år får de konkurranse også i klassen for dyrere elbiler.

Først ut er Jaguar med sin I-Pace, mot slutten av året kommer også den elektriske SUV-en Audi e-tron. Og neste år kommer Mercedes med sin EQC.

BMW-en satte råkjørings-rekord på norske veier

Ikke profitabel nok

BMW har lenge hatt stor suksess med lille i3. Men på større elbiler blir de slått i tid av sine tyske rivaler. Den store elbil-offensiven fra BMW starter nemlig ikke før i 2020. Det har en økonomisk forklaring.

I et møte med analytikere denne uken har BMW-sjef Harald Krueger fortalt at dagens elbil-teknologi ikke er profitabel nok til at det vil lønne seg å starte volumproduksjon. Denne teknologien blir definert som fjerde generasjon.

BMW i3 har blitt ny, les mer om den her

BMWS NESTE ELBIL: BMWs nye elbil er en av de viktigste nyhetene til selskapet. Les mer om i Vision Dynamics her.
SUKSESS I NORGE: i3 er en stor suksess for BMW i det norske markedet, og har gitt BMW mye verdifull læring underveis i elbil-utviklingen.

Stor forskjell

– Vi venter til femte generasjon som blir mer konkurransedyktig kostnadsmessig. Vi ønsker ikke å skalere opp med fjerde generasjon, forklarte Krueger.

Besparelsen her skal ifølge BMW-sjefen være tosifret.

– Hvis du skal vinne dette racet, må du være den mest kostnadseffektive i segmentet. Hvis ikke, kan du ikke skalere opp volumet, sa Krueger.

Norske BMW-kunder er helt annerledes enn alle andre

25 elektrifiserte biler

Den neste elbilen fra BMW skal være en helelektrisk utgave av SUV-en X3. Så følger en rekke modeller kort tid etter.

Innen 2025 skal BMW ha 25 elektrifiserte biler i sitt modellprogram, 12 av disse skal være rene elbiler. Konsernet investerer nå milliardbeløp for å gjøre fabrikkene sine klare for den elektriske revolusjonen.

Ifølge BMW skal elbilene deres ha rekkevidde på opptil 700 kilometer, mellom hver lading.

Artikkelen er først publisert på broom.no.