Derfor venter BMW litt med elbil-offensiven
i3 var tidlig ute, men oppfølgeren drøyer.

Verdens bilprodusenter er i full gang med et ekte elbil-kappløp. De neste årene skal det komme en rekke nye modeller, som for alvor vil gjøre elbilene aktuelle for svært mange.
Tesla har ledet an. Fra i år får de konkurranse også i klassen for dyrere elbiler.
Først ut er Jaguar med sin I-Pace, mot slutten av året kommer også den elektriske SUV-en Audi e-tron. Og neste år kommer Mercedes med sin EQC.
BMW-en satte råkjørings-rekord på norske veier
Ikke profitabel nok
BMW har lenge hatt stor suksess med lille i3. Men på større elbiler blir de slått i tid av sine tyske rivaler. Den store elbil-offensiven fra BMW starter nemlig ikke før i 2020. Det har en økonomisk forklaring.
I et møte med analytikere denne uken har BMW-sjef Harald Krueger fortalt at dagens elbil-teknologi ikke er profitabel nok til at det vil lønne seg å starte volumproduksjon. Denne teknologien blir definert som fjerde generasjon.
BMW i3 har blitt ny, les mer om den her


Stor forskjell
– Vi venter til femte generasjon som blir mer konkurransedyktig kostnadsmessig. Vi ønsker ikke å skalere opp med fjerde generasjon, forklarte Krueger.
Besparelsen her skal ifølge BMW-sjefen være tosifret.
– Hvis du skal vinne dette racet, må du være den mest kostnadseffektive i segmentet. Hvis ikke, kan du ikke skalere opp volumet, sa Krueger.
Norske BMW-kunder er helt annerledes enn alle andre
25 elektrifiserte biler
Den neste elbilen fra BMW skal være en helelektrisk utgave av SUV-en X3. Så følger en rekke modeller kort tid etter.
Innen 2025 skal BMW ha 25 elektrifiserte biler i sitt modellprogram, 12 av disse skal være rene elbiler. Konsernet investerer nå milliardbeløp for å gjøre fabrikkene sine klare for den elektriske revolusjonen.
Ifølge BMW skal elbilene deres ha rekkevidde på opptil 700 kilometer, mellom hver lading.
Artikkelen er først publisert på broom.no.