Elbil
Derfor holder produsentene tilbake elbilene
Ingen elbiler selger bedre enn e-Golf. Likevel tråkker Volkswagen på elbilbremsen så hardt de kan. Det er det hovedsakelig én grunn til.
Mange tenker nok på Tesla Model S og Model X når gjelder elbil i Norge, men den virkelige kongen på haugen er Volkswagen.
Takket være en fristende rentekampanje danket Tesla ut den tyske kjempen i september 2017 med totalt 2003 biler fordelt på 1007 Model S og 996 Model X opp mot 949 elektriske Golfer.
Men ser vi på de tre første kvartalene samlet for 2017, danker Volkswagen ut motstanden med om lag 7000 e-Golf og e-Up mot totalt rundt 5000 Model S og Model X for Tesla.
BMW i3 og Nissan Leaf ligger forøvrig også foran den amerikanske produsenten.
En kunne kanskje tro Volkswagen legger seg i selen for elektrifisering av sine modeller, men det er snarere tvert om. Produsenten har i lang tid uttalt at de holder tilbake så godt de kan, påpeker bloggen Push EV - i alle fall fram til 2020.
Nyhetene fra årets bilmesse i Frankfurt tegnet også et tydelig bilde. Elbilrevolusjonen kommer ikke i 2018.
Fra 2020 legges det imidlertid opp til et taktskifte med en «radikal restrukturering», og Volkswagen ser på seg selv som ledende innen elbiler innen vi skriver 2025.
Les hele dokumentet her (pdf).
For folk flest har VW i praksis to elbiler tilgjengelig i 2017, e-Up og e-Golf. Innen 2025 forventer selskapet å ha 50 elbiler på veien. Vi regner da med alle merkene til konsernet, som inkluderer Audi og Skoda.
Med suksessen til e-Golf og konkurranse fra den kommende Tesla Model 3, hvorfor gir ikke Volkswagen full gass allerede nå?
Passerer magisk grense først i 2020
Hovedårsaken kan oppsummeres i ett ord: Penger. Kostnadsspørsmålet er samtidig todelt.
Den første grunnen til at Volkswagen og flere andre produsenter holder igjen fram til 2020 er kostnaden på batterier. På cellenivå vil prisen allerede i 2018 synke til under 100 euro per kWh, men Volkswagen forventer at prisen på hele batteripakken som sitter i elbilene ikke vil synker under den grensen før i 2020.
Det vil si at batteribiler først i 2020 vil være billigere å produsere enn dieselbiler, og ikke så veldig mye dyrere enn bensinbiler.
Den andre hovedgrunnen til at produsentene sitter på gjerdet er den kommende batteritypen NCM-811.
Ny batteritype på vei
NCM står for Nikkel-Cobalt-Manganese, og tallene bak beskriver blandingsforholdet av metaller i katoden.
Dagens batterier har beskrivelsen 622, noe som betyr at det er 60 prosent nikkel, 20 prosent kobolt og 20 prosent mangan.
Med 811 halverer man bruken av kobolt, noe som er ekstremt viktig. Det er forholdsvis lite av grunnstoffet på kloden, og utvinnes i stor grad i Kongo - hvor det er dokumentert en god del barnearbeid og lite heldige arbeidsforhold.
Utover arbeidsforholdene, er stoffet også rundt fem ganger så dyrt som nikkel med en pris rundt 50.000 euro per tonn.
Ikke bare er NCM-811-batteriene mye billigere og mer bærekraftig, energitettheten er også mye høyere.
Skal vi tro de to koreanske batteriprodusentene SK Innovation og LG, som begge hevder de er nære å sette batteritypen i masseproduksjon, snakker vi om en kapasitetsøkning på rundt 25 prosent.
Det er med andre ord tungtveiende grunner til at bilprodusentene ser mot 2020 for en elektrifisering av modellutvalget.
Volkswagen hevder de vil være den ledende elbilfabrikanten innen 2025, men de vil utvilsomt får konkurranse fra Renault/Nissan/Mitsubishi-alliansen, Hyundai/Kia og ikke minst Tesla med sin Model 3.
Denne saken ble første gang publisert 31/10 2017.