BIL

Derfor forsvant lavpris-merket fra Norge

Lever videre i beste velgående andre steder i verden.

Lada Niva var SUV-en som kom før begrepet i det hele tatt var oppfunnet. Framkommeligheten var formidabel, og prisen lav.
Lada Niva var SUV-en som kom før begrepet i det hele tatt var oppfunnet. Framkommeligheten var formidabel, og prisen lav. Foto: (Broom)
Først publisert

Benny Christensen er Brooms bilekspert. I " Spør Benny"-seksjonen på broom.no svarer han på alt som har med bil å gjøre.

Her er et av spørsmålene fra siste nettmøte:

Hei Benny, på vei til jobben i dag passerte jeg en god gammel Lada Niva. Har aldri eid Lada selv, men synes det er hyggelig å se at de fortsatt finnes på veiene våre. Kan du si litt om hvorfor Lada egentlig forsvant fra Norge, og når det var? Hilsen Eirik.

Benny svarer

Heisann. Ja, det begynner å bli en stund siden Lada forsvant. Den offisielle importen ble nedlagt i 2002, om jeg ikke husker helt feil.

Det som på mange måter var spikeren i kista for det russiske bilmerket, var en avgiftsomlegging i 1997, som gjorde merket mindre attraktivt.

I stedet for å legge toll på den reelle verdien av bilen, ble det da hestekrefter, motorvolum og vekt som ble parametere for avgiftsbergningen.

Dette førte til at mange konkurrenter gikk ned ganske mye i pris, mens Ladaen gikk tilsvarende opp.

Lada solgte på lav pris. Når prisforskjellen krympet, forsvant på mange måter markedet for Lada. Rett og slett.

Lada hadde da allerede hatt en sterkt nedadgående kurve i noen år. Samara, som var siste modell her hjemme, var ikke akkurat bilen som ryddet bort ryktet om merkets noe rufsete kvalitet ...

Den skal få oss til å glemme Lada-vitsene

Lada hadde en periode hvor de solgte veldig bra med biler i Norge. Mye på grunn av prisen.
Lada hadde en periode hvor de solgte veldig bra med biler i Norge. Mye på grunn av prisen. Foto: (Broom)

Hadde 25 % markedsandel

De eldre bilene var teknisk mye bedre, men led dog av noe aldrende teknologi og ikke altfor god materialkvalitet og finish. Mye stammet fra Fiat 124 fra 1966, men Lada hadde egne motorer.

En annen grunn til det synkende salget, var at Lada ikke akkurat var kjapt ute i hverken Norge eller Europa med sine nyheter. Nyheter som ofte heller ikke var av det mest innovative slaget.

Ett eksempel er Lada 2110. Den ble lansert på hjemmemarkedet i 1993. Til Norge kom den først i 2000. Da hadde ikke bare toget gått. Stasjonen var også nedlagt, lyset var skrudd av og stasjonsmesteren hadde gått hjem.

Hundepromp utløser bobilalarm
Pluss ikon
Hundepromp utløser bobilalarm

Eldre bruktbil? Dette er de aller beste

En av grunnene var nok at hjemmemarkedet på 90-tallet var ekstremt stort. Lada hadde en markedsandel der på hele 25 prosent på den tiden.

Siste gang Lada figurerte i statistikken for registreringer av nye biler hos OFV (Opplysningsrådet for veitrafikken), var i 2003. Da med én eneste, enslig bil her i Norge.

Men Lada lever videre om ikke her i Norge. Det snakkes om – og vurderes – større eksport og de viser stadig nye modeller.

Men det finnes fortsatt en del Lada-biler igjen i Norge. Heldigvis. Entusiastene kaster seg over disse nå, og Niva er en av entusiastbilene. Den er både en klassiker og ikke minst en morsom og svært dugelig bil i terrenget.

Visste du forresten at Lada fyller 50 år i 2016?

Kjøpeguide: Lada Niva – Ekte offroader til lavpris

Stort arkiv

Du kan også lese alle svarene på Spør Benny-seksjonen.

Velkommen – og lykke til!