Ny Toyota Hilux til Norge
Denne pickup-nyheten vil glede mange
Vi har klaget på at Toyota Hilux virker undermotorisert sammenlignet med konkurrentene. Nå får den kraftigere motor.
Toyota Hilux var Norges mest solgte pickup så sent som i fjor og har legendestatus. Dagens versjon kom i 2016. Men der andre markeder fikk Hilux med 2,8-liters motor med 177 hestekrefter og 450 Nm, måtte Norge nøye seg med en 2,4-liter med 150 hk og 400 Nm. Da vi testet den mot Nissan Navara og Ford Ranger i 2017 var svakheten sammenlignet med konkurrentene ganske åpenbar. Den var tyngst og hadde svakest motor, og var klart tregest i akselerasjonsmålingene selv med bilens power-tast aktivert. Faktisk var den en av de tregeste bilene vi hadde målt på flere år. Den virket undermotorisert. Der Ford-en tøffet opp i sjettegiret, og Navara løp lett i femtegiret, måtte Hiluxens automatkasse nede i fjerde uten at det hjalp stort på kraftopplevelsen.
Men til høsten kommer en ny Toyota Hilux til Norge, og den kommer med 2,8-liters motor. Dessuten kommer den med ny dempergeometri som skal sørge for at den lever opp til modellnavnets renommé for kvalitet, robusthet og pålitelighet.
I forbindelse med trening til Rally Dakar 2020 i fjor i Spania, ble en prototype av nye Hilux testet av motorsportutøverne Fernando Alonso og Marc Coma.
– Det var fint å få prøvd bilen i det vanskelige terrenget i en rallyetappe, og å få testet grensene. Den nye 2.8-liters motoren fungerer veldig godt og det nye demperoppsettet føles strålende, uttalte Alonso etter testen ifølge Toyota. Alonso er blant annet to ganger verdensmester i Formel 1.
Alonso og Coma var i Spania for å trene med rallyutgaven av Toyota Hilux - TOYOTA GAZOO Racing Hilux - som fikk dem til mål i det som ofte omtales som det tøffeste motorsportarrangementet i verden.
Denne saken ble første gang publisert 02/06 2020, og sist oppdatert 02/06 2020.