Honda
Denne dama er ikke panserpryd
Hun har designet rensessansen for en legendarisk superbil.
25 år etter at originalen ble presentert er den produksjonsklare versjonen av nye Honda NSX (Acura NSX i USA) endelig klar. Og den er det 34 år gamle Michelle Christensen som har designet.
- Som designer var det veldig utfordrende å jobbe med NSX. Form må følge funksjon, sier Christensen til LA Times, og avslører at det slettes ikke er tilfeldig at hun jobber med biler.
- Jeg utviklet tidlig interessen for mekaniske ting. Jeg liker lyden av motor og lukten av bil, sier hun.
En fullblods ytelseshybrid
Og det er ingen hvilken som helst bil hun har designet. Dette er arven etter originalen fra 1991 som kom med en 3,0-liters V6-motor på 273 hk. Kanskje ikke avskrekkende nå, men temmelig overveldende for sin tid. NSX satte en solid støkk i italienerne da den kom, og varslet en japansk bilindustri på offensiven. NSX fikk raskt ikonisk status, og banet på sett og vis vei for biler som Toyota Supra og Nissan 300 ZX.
NSX ble laget frem til 2005, da produksjonen ble stanset. Siden har Honda presentert diverse NSX-konsepter, men på bilutstillingen i Detroit ble omsider den produksjonsklare versjonen presentert. Og her det snakk om en fullblods ytelseshybrid.
Tre elmotorer
NSX er utstyrt med en helt ny midtmontert twinturboladet motor, en 3,5-liters DOHC V6-er som er koblet til en nitrinns DCT dobbelclutchet-girkasse.
Forhjulene er drevet av to uavhengige elmotorer som gir umiddelbar respons, en vanvittig akselerasjon og dynamisk momentfordeling på hjulene. Den tredje elmotoren er plassert bak forbrenningsmotoren og skal tette alle tendenser til turboforsinkelse.
Til sammen skal det være snakk om ytelser over 550 hk, noe som utfordrer Nissan GT-R, heftige Lexus-er som LFA og RC-F og italienske superbiler.
Honda har ennå ikke opplyst noe konkret om NSX' ytelser eller vekt, men det skal være snakk om en akselerasjon fra 0-100 km/t på under tre sekunder. Blant annet på grunn av elmotorenes umiddelbare moment og Hondas "utskytningsteknologi" (launch-kontroll) kalt Zero Delay.
Honda-en er selvsagt proppet med elektroniske assistenter som skal gjøre den til en banemester. Den har blant annet et Agile Handling Assist-system (AHA) som skal gi optimale egenskaper i svingene.
Den har også Integrated Dynamic System med fire innstillinger: Quiet, Sport, Sport+ og Track. Systemet justerer motor, overføring, chassisrespons og motorlyd.
Super-4WD
Systemet i NSX gir superbilen firehjulsdrift, som Honda kaller Super-Handling All-Wheel Drive (SH-AWD). Dette systemet justerer styring, bremsing (ved å bruke elmotorene) og momentfordeling.
Honda hevder i alle beskjedenhet at NSX har den mest sofistikerte og teknologisk avansere drivlinjen i dagens univers av superbiler.
Drivelinjen er omgitt av et svært vridningsstivt karosseri basert på en miks av lettvektsmaterialer, ifølge Honda.
NSX er utstyrt med 19-tommers lettmetallsfelger foran og 20-tommere bak. Felgene er kledd med Continentall ContiSportContact, høyytelsesdekk med dimensjonene 245/35Z R19 foran og 295/30Z R20 bak. Nedbremsingen besørges av karbonkeramiske bremseskiver med seksstemplede kalipere foran og firestemplede kalipere bak.
NSX kommer til Europa i 2016.