Test: BMW 218i Active Tourer, 2014
Denne BMW-en skiller seg fra alle andre
Den nyeste BMW-modellen er annerledes på alle områder.
BMW, det er sportslige biler med relativt store motorer og bakhjuls- eller firehjulsdrift. Forhjulsdrift har ikke vært det rette i en BMW. Det har de selv sagt.
Fram til nå. 2-serie Active Tourer er noe annet. Den har forhjulsdrift. Den ser ut som en flerbruksbil, høy og med tjukk rumpe. I testet utgave har den en motor med bare tre sylindre. Hva er det som skjer, egentlig?
Det som skjer, er at moderne biler blir bygd etter byggeklossprinsippet. Det gjør det mulig enkelt, raskt og rimelig å fylle nisjer med nye modeller.
2-serie Active Tourer er nettopp et slikt «nisje-spinoff». Under skallet bruker den teknikken fra siste generasjon av Mini (som BMW eier). Med Mini-byggeklossene kunne tyskerne bygge en ny bil som ikke ser ut som en Mini i det hele tatt. Det ble åpenbart fristende å lage en konkurrent til i første rekke Mercedes B-klasse.
Også eksempelvis Ford C-Max og VW Golf Sportsvan er biler av denne typen: Kompaktbiler med ekstra takhøyde og muligheter for ekstra fleksibilitet i baksetet/bagasjerommet. Vi synes denne biltypen er på sitt beste når den framstår som et kompakt alternativ til en større stasjonsvogn.
For øvrig har mulighetene til å fylle bilnisjer gitt BMW et navneproblem. Det finnes allerede en 2-serie med lave, sportslige og bakhjulsdrevne biler, bygd med 1-serieteknikk. 2-serie Active Tourer er altså helt annerledes enn den andre 2-serien. Om du er forvirret, er du neppe alene.
Testet utgave er den rimeligste på prislista, en 218i med frapris på 307 900 kroner. BMW er opptatt av å lansere denne modellen som en bil «for en helt ny livsstil».
TEKNISKE DATA BMW 218i Active Tourer
- Motor, cm³: 1499
- Effekt, hk ved o/min: 136/4500
- Dreiemoment, Nm ved o/min: 220/1250
- Egenvekt, kg: 1395
- Tilhengervekt, kg: 1300/695
- Lengde/bredde/høyde, cm: 434/180/156
- Bagasjerom, liter: 468/1510
- Standard dekkdimensjon: 205/60 R16
- Forbruk, EU-mix l/mil: 0,49
- CO2-utslipp, g/km: 115
- 0-100 km/t, fabrikk, sek.: 9,3
- Toppfart, km/t: 200
- Pris fra, kr: 307 900
- Pris testbil, kr: 370 260
Kjøreegenskaper: 6
Kan en modell med flerbruksbilformer oppfylle BMWs sportslige kjøreimage? Det enkle svaret: Ja. Lett som bare det.
Selv om testbilen har det som i dag er ganske moderat dekkdimensjon (205/55 R17) og standardunderstell, er dette en bil med kvikk respons. Alt sjåføren gjør med rattet, omsettes uten krenging, treghet eller andre dikkedarier til retningsendring. Bilen kjennes fast og kontant - som vi er vant til fra BMW.
Man kan til og med ane Mini-opphavet, men siden Active Tourer er klart større (434 cm lang) og tyngre (1,4 tonn) blir den selvsagt ikke like gokartaktig.
I kjøreøvelsene våre på lukket bane gjør den en svært god figur. Selv på sleipt underlag greier den unnamanøverne i høy hastighet. Det elektroniske antiskrenssystemet bremser bare akkurat så mye som det trengs for å holde sporet. Her skal man åpenbart kunne få med seg mye av farta hvis man kjører sportslig.
Motor: 5
218i-motoren er den samme som brukes i Mini Cooper. Den har kun tre sylindre og yter med pustehjelp fra en turbo 136 hk og 220 Nm.
TESTDATA BMW 218i Active Tourer
- 0-100 km/t, sek.: 10,7
- 60-100 km/t, 3. gir: 6,7
- 60-100 km/t, 4. gir: 8,5
- 60-100 km/t, 5. gir: 10,8
- 80-120 km/t, 3. gir: 7,3
- 80-120 km/t, 4. gir: 10,0
- 80-120 km/t, 5. gir: 12,7
- Støy tomgang, dBA: 40,5
- Støy 50 km/t, dBA: 64,2
- Støy 80 km/t, dBA: 67,6
- Støy 100 km/t, dBA: 70,5
- Testforbruk, l/mil: 0,68
Dette er en sjarmerende motor. Fullt dreiemoment er parat allerede ved 1250 o/min, og det er med på å gjøre den lettkjørt. Den går svært stille på hverdagslige turtall.
Drar du den opp mot rødmerkingen på turtelleren, svarer den med et sportslig snerr.
Det eneste vi trekker for, er unødig høy utveksling. I lovlige norske hastigheter må du helt ned i andregir for at motoren skal yte sitt aller beste, men de fleste vil trolig synes at det er for masete å finne veien helt ned dit for å kjøre kjapt forbi. Tredjegiret kommer ikke for alvor i siget før du er i ferd med å passere lovlig landeveisfart - og det tar tilsynelatende aldri slutt.
Ytelser: 5
Til tross for vårt ønske om lavere utveksling går 218i Active Tourer godt. Ikke minst subjektivt oppleves den som kjapp og livlig når du girer tilstrekkelig langt ned.
I høye gir har den bra respons til å greie de små fartsendringene man gjør for å holde følge med trafikken eller kommer over ei kneik uten å måtte gire ned.
Resultatene i målingene er ikke like overbevisende - 6,7 sekunder for 60-100 km/t er litt tregere enn flere konkurrenter. Noe skyldes den høye utvekslingen, men det skal også legges til at bilen var gått under 500 km da den ble akselerasjonsmålt. Motoren var altså på ingen måte innkjørt.
80-120-målingen bekrefter at utvekslingen er høy. Her slipper motoren seg løs i tredjegir, og 7,3 sekunder for denne målingen er raskt for en «normalbil».
Eksteriør: 3
Høyt tak, tjukk bak, spiss framover mot fronten. I vår bok er ikke dette oppskriften på en bil vi snur oss etter. Vi synes ikke BMW har greid å tilføre noe formmessig nytt i en bilnisje som sårt hadde trengt det. I grunnform minner den ikke så lite om Mercedes B-klasse.
Brudd, vinkler og linjer i karosserisidene skal bøte på et litt klumpete inntrykk, men dette kommer ikke godt fram med testbilens hvite lakk.
Interiør: 4
Av utseende, materialer og funksjon framstår BMW 218i Active Tourer fullt og helt som en BMW. Det betyr høy kvalitetsfølelse, moderne skjermgrafikk og et førermiljø som biltypen tatt i betraktning er intimt.
På førerplass sitter man ikke høyere enn i en vanlig kompaktbil når setet er jekket ned.
BMW hadde ingen praktisk bil i dette segmentet fra før. Om man med praktisk mener ekstra god plass, er det ikke sikkert at 2-serie Active Tourer vil innfri. Active Tourer er mangler noen centimeter her og der i innvendige mål målt mot for eksempel VW Golf Sportvan. Derimot er den, ikke uventet, ganske lik Mercedes B-klasse i kupémålene.
Ryggen på passasjersetet foran kan legges flat om man skal ha med ekstra lange gjenstander (ekstrautstyr, ikke med sportsseter). Baksetene kan fås med tredelt rygg og i skyvbar utgave. Midtplassen bak er smal.
Med tanke på barn i bil er det verdt å merke seg at det er nesten 60 cm opp fra sitteputa i baksetet til vinduskarmen. Barn skal altså være ganske store før de har god sikt ut av sidevinduene.
Bagasjerommet er oppgitt til 468 liter. Målebåndet vårt mener derimot at det ikke er veldig mye mer rommelig enn i kompaktbiler flest (ofte rundt 380 liter) under hattehylla. Vi antar BMW har inkludert det ganske store rommet under gulvplata da de fastsatte bagasjevolumet. Plata kan vippes opp, men ikke fjernes. Vi mener at det hadde vært best om denne plata kunne tas bort eller felles ned til de dagene da en skal ha inn mest mulig bagasje eller ekstra store gjenstander.
Vi hadde ønsket at en slik «praktisk» BMW hadde gått noe lengre i praktisk retning, i første rekke når det gjelder plass. Grunnen til at den ikke har gjort det, er imidlertid kjent allerede: Det kommer en versjon av Active Tourer som er ekstra lang og har inntil sju sitteplasser. Kanskje skal den hete Familiy Tourer.
Komfort: 4
BMW 218i Active Tourer har stram, men tilstrekkelig smidig fjæring. En kan gjerne si at den fjæringsmessig legger seg midt på den faste tyske malen for hvordan en kompaktbil skal oppleves.
Midt på er den også når det gjelder støy. På grov vei er det en del rumlestøy fra hjulene, og over 70 desibel i 100 km/t i vår faste støytest er ingenting å skryte fælt av for BMW.
Testbilen har meget komfortable sportsseter til drøyt 5000 kroner ekstra. De kan være verdt å vurdere.
Sikkerhet: 4
Sikkerhetsorganisasjonen EuroNCAP har i skrivende stund ikke kollisjonstestet BMW 2-serie Active Tourer. I slike tilfeller setter vi vår standardkarakter 4.
Normalt gjør modeller fra BMW det godt i EuroNCAPs tester, men ikke alltid. Elbilen i3 fikk ikke mer enn fire av fem stjerner.
2-serie Active Tourer har en for bilklassen normalt omfangsrik pakke med sikkerhetselektronikk. På ekstrautstyrslista står blant annet avstandsradar med autobrems og filskiftvarsling. På kjent BMW-vis må dette utstyret kombineres med en hel del annet om man skal ha det, og dermed blir en grei utgangspris til slutt relativt høy.
Pris/utstyr: 3
Nei, heller ikke 2-serie Active Tourer er en BMW som vi opplever gir mye bil for pengene. Startprisen for 218i Active Tourer er på 307.900 kroner (uten leveringskostnader), i samme område som Mercedes B 180.
Kundene har svært gode muligheter til å skreddersy utstyr til bilen. Lista over pakker og ekstrautstyr er på ni sider. På denne lista står eksempelvis klimaautomatikk, noe som er standard på mange langt rimeligere biler.
Testbilen med minste motor er fint utstyrt og koster drøyt 372.000 kroner. Dermed er det klart at 2-serie Active Tourer ikke er et rimelig alternativ i klassen for kompakte biler av ymse ytre former.
Forbruk: 3
Som vi har sett mange ganger før fra BMW, er dette en bil med lavt oppgitt forbruk. 0,49 liter skal 218i Active Tourer greie seg på ved blandet kjøring.
Dette forbruket er fastsatt etter en norm som anklages for å være virkelighetsfjern og som gir muligheter for «lure» løsninger fra fabrikkenes side. BMW er blant merkene som får kritikk for å ha for stort sprang mellom oppgitt og reelt forbruk.
I vår faste forbrukstest på 20 mil, som vi kjører alle våre testbiler igjennom, ender testbilen med 0,68 l/mil. Selv om det ikke er veldig mye mer enn vi har notert for flere andre kompakte biler med moderne bensinturbomotor, velger vi her å være strenge på delkarakteren: Her er oppgitt forbruk for urealistisk.
For ordens skyld gjør vi igjen oppmerksom på at testbilen på ingen måte var innkjørt da den ble testet. Forbruket kan gå noe ned etter innkjøring.
Konklusjon: 4
Hovedkarakteren er ikke et gjennomsnitt av delkarakterene, men et uttrykk for hvordan bilen totalt sett er i forhold til konkurrentene på det tidspunktet da testen ble gjennomført. Slik setter vi karakterer i biltester.
BMW 218i Active Tourer er noe helt nytt fra BMW. Samtidig er den fullt ut en BMW på en rekke områder.
Den har sportslige, kvikke kjøreegenskaper og premiumfølelse i interiøret. Men den er også en temmelig dyr bil (særlig inkludert utstyr), og tross flerbruksbilutseendet synes vi ikke at den har store praktiske fordeler vurdert mot mange andre alternativer i kompaktklassen.
Les også:
Alle våre artikler om og tester av BMW
Alle våre artikler om og tester av flerbruksbiler
Dette avgjør hvilke vinterdekk du bør velge