Opel Astra Sports Tourer 1,6 CDTi, 2014

Den nye motoren skal hviske

Opel Astra har fått ny dieselmotor som skal gå stille og bruke veldig lite drivstoff. Den innfrir bare på det første punktet.

Først publisert Sist oppdatert

Det går ikke så bra med Opel Astra i Norge. For hver Astra som er solgt i år, er det blitt solgt 18 VW Golf og 14 Toyota Auris.

Det hjelper åpenbart ikke at stasjonsvognutgaven kalt Sports Tourer i størrelse kan måle seg med norgesfavoritten Skoda Octavia stv. For det selges 11 Octaviaer for hver Astra.

Nå har Astra fått ny dieselmotor - noe den burde fått for lenge siden. Den gamle 1,7-literen som nå forsvinner ut, har allerede i flere år vært utdatert i forbruk og komfort.

Opel kaller den nye 1,6-litersdieselen for «whisper diesel» - hviskediesel. I Astra har den 110 hk (mens den har 136 hk i Zafira Tourer). Vi har prøvd motoren i en Astra stasjonsvogn med høyeste utstyrsgrad.

Kjøreegenskaper: 4

Som stasjonsvogn er Astra en ganske stor bil; nesten like stor som en VW Passat stasjonsvogn. Den er altså en kompaktbil som har vokst til å bli en familiestasjonsvogn på halvannet tonn.

Så vel opphav som størrelse gjenkjennes i kjøreopplevelsen. Man kjenner mye av kompaktbilens kvikkhet i styringen, men også familiestasjonsvognas tyngde om man blir ivrig i svingene.

Testbilen har brede sportsdekk på 19-tommersfelger og sportsunderstell (ekstrautstyr). Dekkvalget bidrar til godt grep også når bilen utfordres. Når grensen nås i kjøreøvelsene våre, varsler den fra med lett understyring. Det synes vi passer bra i en familiebil.

GLATT: Opel Astra stasjonsvogn har et utseende som kan beskrives som glatt. Med testbilens store hjul og OPC-styling er den elegant, mens den kan virke litt anonym uten pynt. FOTO: Terje Bjørnsen
GLATT: Opel Astra stasjonsvogn har et utseende som kan beskrives som glatt. Med testbilens store hjul og OPC-styling er den elegant, mens den kan virke litt anonym uten pynt. FOTO: Terje Bjørnsen

Testbilen har også knapper for å endre kjøremodus (ekstrautstyr til 8500 kroner). Modusvalgene «sport», «normal» og «tour» endrer på demperkarakter, styring og gassrespons. Med testbilens sportsunderstell føles den fast selv i «tour».

TEKNISKE DATA Opel Astra Sports Tourer 1,6 CDTi

  • Motor, cm³: 1598
  • Effekt, hk ved o/min: 110/3500
  • Dreiemoment, Nm ved o/min: 300/1750-2000
  • Egenvekt, kg: 1503
  • Tilhengervekt, kg: 1300
  • Lengde/bredde/høyde, cm: 470/181/154
  • Bagasjerom, liter: 500-1550
  • Standard dekkdimensjon: 225/50R17
  • Forbruk, EU-mix l/mil: 0,37
  • CO2-utslipp, g/km: 97
  • 0-100 km/t, fabrikk, sek.: 12,0
  • Toppfart, km/t: 186
  • Pris fra, kr: 246 900
  • Pris testbil, kr: 345 450

Vi synes sportsunderstell og sportsdekk på denne bilen virker som en streben etter noe motoren ikke makter å oppfylle.

Motor: 3

Jo da, 1,6-literen med 110 hk og 300 Nm er stillegående. Tomgangsstøyen på 44,6 dBA er definitivt blant de bedre resultatene i testdatabasen, uansett om vi sammenligner med kompaktbiler eller familiebiler.

Subjektivt har den nye dieselmotoren et veldig jevnt lydbilde også når den får mer turtall. Dieselstøy er aldri plagsomt i denne bilen. Oppe i fart er det hjulstøy som dominerer.

Mindre bra er det at motoren har et kraftmessig svart hull under et visst turtall. Her er det uvanlig kraftløst til at dette er en splitter ny motor, for en klar dieselmotortrend har vært at kraftutviklingen er blitt jevnere for hver generasjon.

Dette gjør at sjettegiret ikke tåler noe som helst ekstra motstand i lovlig fart, og i mange situasjoner hjelper det ikke stort å gire ned til femtegir heller. Når vi kjører på veier vi kjenner godt, ser vi at vi ofte må velge et lavere gir i Astra stv. enn i de fleste sammenlignbare biler vi har kjørt før.

Vi må gire mer, og det bidrar til at Astra 1,6 CDTi kjennes mindre lettkjørt enn direkte konkurrenter.

Opels flerbruksbil Zafira kommer med en versjon av motoren med 136 hk og 320 Nm. Vi opplever denne motoren som merkbart bedre på dette området, selv om den står i en større og tyngre bil.

Ytelser: 3

TYNGDE: Opel Astra er stabil og trygg også når vi tester hvor grensene går på lukket bane. Testbilens sportsunderstell og 19-tommersfelger bidrar til en stødig, direkte og typisk tysk veiholdning, men motoren følger ikke opp tilløpene til sportslighet. FOTO: Terje Bjørnsen
TYNGDE: Opel Astra er stabil og trygg også når vi tester hvor grensene går på lukket bane. Testbilens sportsunderstell og 19-tommersfelger bidrar til en stødig, direkte og typisk tysk veiholdning, men motoren følger ikke opp tilløpene til sportslighet. FOTO: Terje Bjørnsen

Om Astra er bra på motorstøy, er den svak når det kommer til ytelser. Den leverer resultater i våre akselerasjonsmålinger som er under middels for motor- og bilstørrelsen. Det gjelder både for lave og høye gir.

TESTDATA Opel Astra Sports Tourer 1,6 CDTi

  • 0-100 km/t, sek.: 13,9
  • 60-100 km/t, 3. gir: 7,6
  • 60-100 km/t, 4. gir: 9,1
  • 80-120 km/t, 3. gir: 10,9
  • 80-120 km/t, 4. gir: 10,8
  • 80-120 km/t, 5. gir: 13,2
  • 80-120 km/t, 6. gir: 19,0
  • Støy tomgang, dBA: 44,6
  • Støy 50 km/t, dBA: 63,5
  • Støy 80 km/t, dBA: 69,2
  • Støy 100 km/t, dBA: 71,8
  • Testforbruk, l/mil: 0,58

Bestenoteringen for 60-100 km/t er 7,6 sekunder. Vi må til store stasjonsvogner som VW Passat og Ford Mondeo med 1,6-litersdieseler for å finne svakere tall.

For 80-120 km/t er 10,8 sekunder beste resultat, mens det går trått når vi legger inn de tyngste girene. 80-120 km/t tar 19 sekunder i sjettegir. Kjørt i 80 km/t i sjettegir er akselerasjonen nærmest ikke-eksisterende - motoren har egentlig nok med å holde farta oppe.

Til sammenligning: Honda Civic Tourer 1,6 i-DTEC er en bil som på veldig mange måter er en direkte konkurrent og som også har en nyutviklet 1,6-litersmotor. Den greier 60-100 km/t på 5,9 sekunder, 80-120 km/t på 8,0 sekunder og 80-120 km/t i sjettegir på 13,7 sekunder.

Det sier seg selv at Hondaen alltid oppleves som mye kvikkere og langt mer fleksibel enn Opelen.

Vi gjør oppmerksom på at Astraen kun var kjørt 1200 km da målingene ble gjennomført. Ytelsene kan bedre seg når bilen er innkjørt.

Eksteriør: 4

Opel Astra Sports Tourer ser moderne ut, med avrundede former, temmelig flat frontrute og sider som skrår innover fra nedre vinduskarm og opp til det relativt smale taket.

Opels mål om visuell sportslighet vises også i sidevindusprofilen: Vinduene blir lavere jo lenger bakover en kommer. Den bakerste sideruta er nesten bare en glugge. Barn har dårlig sikt ut av Astra med mindre de sitter i et barnesete som bygger høyt.

Samtidig ser den nesten litt for glatt ut til å stikke seg fram, med mindre du velger en farge som roper høyt på oppmerksomhet, eller plusser på med OPC-pynten testbilen har.

Interiør: 4

Da Astra stasjonsvogn ble lansert for drøyt tre år siden, var den en av de største stasjonsvognene i kompaktbilklassen så vel inn- som utvendig.

BEHAGELIG: I de to øverste utstyrsutgavene har Opel Astra forseter som gir god støtte og har alle nødvendige innstillingsmuligher. Her kan vi sitte lenge. Det er mange knapper på dashbordet, men det er ikke så mange av dem du trenger å bruke ofte. FOTO: Terje Bjørnsen
BEHAGELIG: I de to øverste utstyrsutgavene har Opel Astra forseter som gir god støtte og har alle nødvendige innstillingsmuligher. Her kan vi sitte lenge. Det er mange knapper på dashbordet, men det er ikke så mange av dem du trenger å bruke ofte. FOTO: Terje Bjørnsen

Siden den gang har det kommet flere stasjonsvogner i kompaktklassen med like mye eller til og med mer plass. Kia Cee'd SW og Hyundai i30 stv. er to eksempler, VW Golf stv. et annet.

Mens Astra stv. har 500 liter som oppgitt bagasjevolum, har Golf stv. hele 605 liter. Vi har lært oss å ta oppgitte mål med en klype salt, men målebåndet vårt bekrefter at Astra er passert av Golf med god margin.

Astraen er også noe snauere på beinplass i baksetet enn noen av de mest rommelige konkurrentene, men uten å være trang. Totalt sett kan den plassmessig fungere som fullgod kjernefamiliebil.

Testbilen er som nevnt av høyeste utstyrsgrad, der blant annet skinninteriør er en del av pakken. Med denne utstyrsgraden har Astra en kvalitetsfølelse i interiøret som er på et høyt nivå for biltypen og prisklassen.

Komfort: 4

Astra er litt ujevn når det kommer til komfort. Det er veldig lett å finne en god sittestilling for sjåføren, med fin støtte og passe avstand til ratt og pedaler.

Ekstra godt er det å være sjåfør om Astraen har Opels meget gode sportsseter. De er standard for de to øverste utstyrsgradene, og står ikke tilbake for forseter du må betale mye ekstra for en bil fra en statusbilprodusent.

BRYTER-FELLING: Det finnes kompaktbiler med noe større beinplass, men plassmessig innfrir Astra stasjonsvogn fullt ut som kjernefamiliebil. Skiluke i bakseteryggen er en smart detalj som er standard fra nest øverste utstyrsgruppe. Seteryggen kan felles ned med brytere i bagasjerommet. FOTO: Terje Bjørnsen
BRYTER-FELLING: Det finnes kompaktbiler med noe større beinplass, men plassmessig innfrir Astra stasjonsvogn fullt ut som kjernefamiliebil. Skiluke i bakseteryggen er en smart detalj som er standard fra nest øverste utstyrsgruppe. Seteryggen kan felles ned med brytere i bagasjerommet. FOTO: Terje Bjørnsen

Vi synes testbilens sportsunderstell og sportslige hjulsett gjør den i overkant stram. Vi ville neppe valgt å betale ekstra for dette.

19-tommershjulene med bred gummi gir dessuten fra seg mye støy, særlig på grov asfalt. 71,8 dBA i 100 km/t er rett og slett for mye.

Sikkerhet: 5

Sikkerhetsorganisasjonen EuroNCAP kollisjonstestet Opel Astra i kombikupéversjon i 2009. Resultatet var fem av fem stjerner som hovedkarakter.

For voksnes sikkerhet fikk Astra 95 prosent, barns sikkerhet 84 prosent og forgjengersikkerhet 46 prosent.

Opel Astra har all den sikkerhetselektronikken en venter i finne i en bil i denne prisklassen som standard. I høyeste utstyrsgrad (Premium) har den også utstyr som kollisjonsvarsling, trafikkskiltlesing, blindsonevarsling, ryggekamera og adaptive bixenonlys.

Pris/utstyr: 4

Opel Astra Sports Tourer tilbys med tre utstyrspakker kalt Edition, Cosmo og Premium. Edition koster fra 246.900 kroner uten leveringskostnader, Cosmo fra 280.900 kroner og Premium fra 307.900 kroner.

Pakkeordningen er «streng» i den forstand at du har få mulige tilvalg ut over det som hver enkelt pakke omfatter.

Det gode med en slik ordning er at man får relativt mye utstyr for pengene i hvert av trinnene. Det mindre gode er at det kan hende at du må opp et trinn for å få noe du absolutt vil ha, men at du da også må finne deg i å betale for ting du ikke er interessert i.

PÅ PLASS: Med litt møye får vi en stor terrengsykkel med 29-tommershjul inn i Opel Astra stasjonsvogn. Selve bagasjerommet er oppgitt til å romme 500 liter. Det har rette sidevegger og er litt smalere enn i enkelte konkurrenter. FOTO: Terje Bjørnsen
PÅ PLASS: Med litt møye får vi en stor terrengsykkel med 29-tommershjul inn i Opel Astra stasjonsvogn. Selve bagasjerommet er oppgitt til å romme 500 liter. Det har rette sidevegger og er litt smalere enn i enkelte konkurrenter. FOTO: Terje Bjørnsen Foto: Terje Bjørnsen

Utstyrsgrad for utstyrsgrad ligger Opel Astra Sports Tourer på noenlunde samme prisnivå som stasjonsvogner som Honda Civic, Hyundai i30 og Kia Cee'd, mens den vil være litt rimeligere enn for eksempel en VW Golf stasjonsvogn.

Testbilen er fullspekket og koster 345.450 kroner. Her mangler egentlig bare én ting: Automatgir tilbys ikke til denne motoren.

DAB-radio er standard.

Forbruk: 3

Opels nye motor sørger for at Astra har meget gode oppgitte tall for forbruk og CO2-utslipp. 0,37 l/mil skal den bruke ved blandet kjøring etter EU-normen, med et tilhørende utslipp på 97 gram CO2 per kilometer.

Testbilens store hjul vil normalt bidra til å øke forbruket. Noen ganger ser vi også at forbruket synker litt når en bil er bedre innkjørt.

Men verken store hjul eller manglende innkjøring er fullgod unnskyldning for at Astra Sports Tourer 1,6 CDTi står for en av de største overskridelsene av oppgitt forbruk vi har registrert. I vår faste testløype bruker den nemlig 0,58 l/mil, 57 prosent mer enn oppgitt.

Gjennomsnittet for sammenlignbare biler ligger rundt halvliteren på mila, så slik sett er Astras forbruk ikke uhørt høyt. De som ligger over snittet, er ofte de som tenderer mot å være undermotorisert, som den tidligere nevnte Passaten og Mondeoen.

SPORT OG PYNT: OPC er Opels avdeling for ekstra sportslighet. Astra kan fås med en OPC-pakke som defintivt hever utseendet med passe diskré bruk av spoilere, sideskjørt og andre pyntedetaljer. Til pakken hører også sportsunderstell og 19-tommershjul. Akkurat dette kunne vi klart oss uten, for bilen blir stram og hjulstøyen øker. FOTO: Terje Bjørnsen
SPORT OG PYNT: OPC er Opels avdeling for ekstra sportslighet. Astra kan fås med en OPC-pakke som defintivt hever utseendet med passe diskré bruk av spoilere, sideskjørt og andre pyntedetaljer. Til pakken hører også sportsunderstell og 19-tommershjul. Akkurat dette kunne vi klart oss uten, for bilen blir stram og hjulstøyen øker. FOTO: Terje Bjørnsen

Om vi igjen sammenligner med Civic stasjonsvogn, som har omtrent samme oppgitte EU-forbruk som Astra, er Opelens resultat derimot direkte svakt. Civic brukte 0,40 l/mil i samme runde.

Den nye motoren går uansett billigere enn den den har tatt over for. Med 1,7 CDTi brukte Astra stv. 0,63 l/mil i samme runde.

Konklusjon: 4

Hovedkarakteren er ikke et gjennomsnitt av delkarakterene, men et uttrykk for hvordan bilen totalt sett er i forhold til konkurrentene på det tidspunktet da testen ble gjennomført. Her kan du lese om hvordan vi setter karakterer.

Opel Astra stiller i en bilklasse der konkurransen er hard - kompaktklassen er full av virkelig fine biler.

Astra stasjonsvogns utfordring er at den sliter med å utmerke seg. Det meste er bra, men vi sliter med å finne ting den er best på i sin bilklasse.

Den nye dieselmotoren greier etter vår mening ikke å endre på dette. Visst går den stille og har et pent lydbilde, men ytelsene er slappere enn i mange konkurrenter. Det kjennes ofte litt for tungt for motoren.

Les også:

STOR KOMPAKTBIL: Astra stasjonsvogns utfordring er at den sliter med å utmerke seg. Det meste er bra, men vi sliter med å finne ting den er best på i sin bilklasse. Den nye dieselmotoren greier etter vår mening ikke å endre på dette. Visst går den stille og har et pent lydbilde, men ytelsene er slappere enn i mange konkurrenter. FOTO: Terje Bjørnsen
STOR KOMPAKTBIL: Astra stasjonsvogns utfordring er at den sliter med å utmerke seg. Det meste er bra, men vi sliter med å finne ting den er best på i sin bilklasse. Den nye dieselmotoren greier etter vår mening ikke å endre på dette. Visst går den stille og har et pent lydbilde, men ytelsene er slappere enn i mange konkurrenter. FOTO: Terje Bjørnsen

Tester og andre artikler om Opel

Familiebilene som får naboens sportsbil til å blekne

Bruktbilene du ikke bør kjøpe