Bugatti Chiron

Den har 1500 hk

Og sjekk konkurrentene...

Først publisert Sist oppdatert

Bugatti tyvstartet bilutstillingen i Genève med å vise frem Chiron, etterfølgeren til Veyron. Utseendemessig utgjør ikke Chiron noen revolusjon sammenlignet med forgjengeren, men ifølge Bugatti-sjef Wolfgang Dürheimer er det få komponenter fra Veyron å spore i Chiron. Det er blitt spekulert i om den nye Bugattii-en ville bli en hybrid, men den gang ei.

- En hybrid drivlinje ville gitt mer vekt, og vi ville fått et plassproblem, sier Dürheimer til Top Gear.

Fem kjøreinnstillinger

Til tross for at Chiron har en monocoque-konstruksjon i karbonfiber, og at det benyttes langt med karbonfiber enn i Veyron, så veier den betydelige 1995 kilo. Den har et nyutviklet adaptivt chassis, og ifølge Top Gear har Chiron fem forskjellig kjøreinnstillinger: «Lift», «Auto», «Autobahn», «Handling» og «Top Speed» som justerer bakkeklaringen, dempingen, styremotstanden, stabilitetskontrollen, aerodynamikken og momentfordelingen til firehjulsdriftssystemet.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Og prisen.....?

Den oppgraderte 8.0-liters W16 motoren med fire gigantiske turboer utvikler enorme 1500 hk og et dreiemoment på 1600 Nm mellom 2000 og 6000 omdreininger. Overføringen skjer med en syvtrinns dobbeltclutch-girkasse. Den skal greie 0-100 km/t under 2,5 sekunder og toppfarten er oppgitt til 420 km/t. Kjører man konstant i maks hastighet tømmes den 100 liter store drivstofftanken på ni minutter.

500 biler skal bygges og prisen: 2,4 millioner euro.

Konkurrenter: Koenigsegg Regera, Rimac Concept_One og Arash AF10

EGG: Koenigsegg Regera har en hybrid drivlinje, men ikke tradisjonelle forstand. Den har Koenigseggs egenutviklede Koenigsegg Direct Drive Transmission (KDD) der forbrenningsmotoren er direktekoblet til bakhjulene. Den har ingen tradisjonell girkasse, men ytelsene er i høyeste grad til stede. Systemet produserer over 1500 hk og et dreiemoment på 2000 Nm. FOTO: Koenigsegg
EGG: Koenigsegg Regera har en hybrid drivlinje, men ikke tradisjonelle forstand. Den har Koenigseggs egenutviklede Koenigsegg Direct Drive Transmission (KDD) der forbrenningsmotoren er direktekoblet til bakhjulene. Den har ingen tradisjonell girkasse, men ytelsene er i høyeste grad til stede. Systemet produserer over 1500 hk og et dreiemoment på 2000 Nm. FOTO: Koenigsegg
RIMAC: Produksjonsklare Concept_One fra kroatiske Rimac er ifølge selskapet verdens første helektriske hyperbil. Den har fire elektriske motorer som til sammen utvikler 1088 hk og 1600 Nm. Den skal greie 0-100 på 2,6 sekunder og 0-300 på 14,2 sekunder. FOTO: Rimac
RIMAC: Produksjonsklare Concept_One fra kroatiske Rimac er ifølge selskapet verdens første helektriske hyperbil. Den har fire elektriske motorer som til sammen utvikler 1088 hk og 1600 Nm. Den skal greie 0-100 på 2,6 sekunder og 0-300 på 14,2 sekunder. FOTO: Rimac
OVER 2000: Britiske Arash AF10 kan fås med forskjellige drivlinjer. Standard er en V8-er på 557 hk, men den kan også fås med et hybridsystem som yter over 2100 hk takket være en 6,2-liters V8-er og fire elektriske motorer, hver på 220 kW. FOTO: Arash Motor Company
OVER 2000: Britiske Arash AF10 kan fås med forskjellige drivlinjer. Standard er en V8-er på 557 hk, men den kan også fås med et hybridsystem som yter over 2100 hk takket være en 6,2-liters V8-er og fire elektriske motorer, hver på 220 kW. FOTO: Arash Motor Company