Bugatti Chiron
Den har 1500 hk
Og sjekk konkurrentene...
Bugatti tyvstartet bilutstillingen i Genève med å vise frem Chiron, etterfølgeren til Veyron. Utseendemessig utgjør ikke Chiron noen revolusjon sammenlignet med forgjengeren, men ifølge Bugatti-sjef Wolfgang Dürheimer er det få komponenter fra Veyron å spore i Chiron. Det er blitt spekulert i om den nye Bugattii-en ville bli en hybrid, men den gang ei.
- En hybrid drivlinje ville gitt mer vekt, og vi ville fått et plassproblem, sier Dürheimer til Top Gear.
Fem kjøreinnstillinger
Til tross for at Chiron har en monocoque-konstruksjon i karbonfiber, og at det benyttes langt med karbonfiber enn i Veyron, så veier den betydelige 1995 kilo. Den har et nyutviklet adaptivt chassis, og ifølge Top Gear har Chiron fem forskjellig kjøreinnstillinger: «Lift», «Auto», «Autobahn», «Handling» og «Top Speed» som justerer bakkeklaringen, dempingen, styremotstanden, stabilitetskontrollen, aerodynamikken og momentfordelingen til firehjulsdriftssystemet.
(Artikkelen fortsetter under bildet)
Og prisen.....?
Den oppgraderte 8.0-liters W16 motoren med fire gigantiske turboer utvikler enorme 1500 hk og et dreiemoment på 1600 Nm mellom 2000 og 6000 omdreininger. Overføringen skjer med en syvtrinns dobbeltclutch-girkasse. Den skal greie 0-100 km/t under 2,5 sekunder og toppfarten er oppgitt til 420 km/t. Kjører man konstant i maks hastighet tømmes den 100 liter store drivstofftanken på ni minutter.
500 biler skal bygges og prisen: 2,4 millioner euro.
Konkurrenter: Koenigsegg Regera, Rimac Concept_One og Arash AF10