MC-trender
De hotteste motorsyklene
Mange nyheter, lavere priser og stor interesse, gjør at MC-bransjen opplever et skikkelig trøkk. Det er duket for et spennende motorsykkelår.
Etter flere år med salg på det jevne, forventer MC-bransjen en markert salgsøkning. Faktisk snakkes det ikke om hvor mange sykler man håper å få ut på gata. Snarere spørres det om man har nok til å dekke etterspørselen. Faktisk er noen importører i ferd med å gå tom for enkelte modeller. For tiden jobbes det intenst med å skaffe enda flere sykler.
Billigere med MC
Det er mange årsaker til at MC-salget er i ferd med å ta av. Den viktigste er utvilsomt avgiftsendringen, som myndighetene vedtok i vinter. Reduksjon av effekt- og kubikk-avgift har nemlig resultert i at motorsykler er blitt billigere. For enkelte modellers vedkommende, er det faktisk snakk om 30 000 kroner.
Fornuftige motorsykler
Foran 2015-sesongen, står også fabrikkene klar med mange nyheter. Faktisk er nyhetsbildet større enn på lenge og det preges av mangfold. Fra hyperavanserte supermaskiner med ytelser i ekstremklassen, til fornuftige sykler som ikke koster stort mer enn en lettvekter. Tross lav pris og humane bruksegenskaper, stiller de med fine egenskaper og fancy stil. Attriubutter som gjør dem svært attraktive, ikke minst for yngre kundegrupper. Under den store MC-messen, som ble arrangert i begynnelsen av mars, var det nemlig stort innslag av yngre besøkende.
Et publikum som ikke akkurat har tråkket ned dørstokkene i MC-butikkene de senere år. Mye tyder på at motorsykkel er i ferd med å få en ny og mer ungdommelig appell.
Kort sagt: Noe for enhver smak – og lommebok!
Her er de – årets MC-snakkiser.
BMW R1200RS:
RS-betegnelsen dukket opp i BMWs program på slutten av 70-tallet. Takket være god komfort og sporty egenskaper, bidro RS til at BMW ble rådende i sportstouringklassen. Av en eller annen grunn forsvant betegnelsen for ti år siden. Men nå er den tilbake! Med 1,2-liters boxermotor fremstår 1200RS som en sporty sykkel med god langturkomfort.
Pris fra: 184 700 kr/Hk: 125 /Nm: 125/Vekt: 236 kg.
YAMAHA MT-09 TRACER:
MT-roadsterne, som ble lansert for et par år siden, er blitt en gedigen suksess. Nå følger Yamaha opp med en kåpekledd variant. MT-09 Tracer er en sporty tursykkel med tre-sylindret motor. Vi er overbevist om at den vil etablere seg blant Norges mest populære modeller i år.
Pris fra: 132 900 kr/Hk 115h/Nm: 88 /Vekt: 210 kg.
KAWASAKI VERSYS 650:
Versys er Kawasakis tilbud til de som ønsker seg god komfort på en stor adventure-sykkel. I år kommer de med to nye modeller, nemlig Versys 1000 og Versys 650. Med momentsterk twinmotor og vettug pris, er det først og fremst 650 som vil gjøre seg bemerket her til lands.
Pris fra: 115 999 kr/Hk: 69/Nm: 64Nm/Vekt: 214 kg.
SUZUKI GSX-S 1000:
Suzuki er ute med en sporty og lett allrounder. GSX-S 1000 er kreert etter klassisk, japansk oppskrift med fire-sylindret rekkemotor. Den kommer i to versjoner: Nemlig som naken roadster og som helkåpekledd sportstourer. Sistnevnte er leveringsklar utpå forsommeren.
Pris fra: 169 900 kr/Hk: 147/Nm: 106/Vekt: 214 kg.
HONDA VFR 800X CROSSRUNNER:
Offroadinspirerte tursykler er i vinden. De kommer, nær sagt i alle former og utførelser. Med 800-kubikks V4-motor, er Honda Crossrunner blant de mer sporty. Mens mange slike sykler funker fint i bushen, er Crossrunner først og beregnet på asfalt.
Pris fra: 139 900 kr/Hk: 106/Nm: 75/Vekt: 242 kg.
MV AUGUSTA BRUTALE 800 DRAGSTER RR:
Dette er toppmodellen i MV›s Brutale-serie. Den koster over 220 000 kroner, hvilket er dyrt for en 800-kubikker. Tar du til takke med alu-felger og litt enklere utstyr, kan du gjøre det billigere.
Pris fra: 178 900 kr/Hk: 125/Nm: 81/Vekt: 167 kg.
SUZUKI DL650XT:
DL 650 har vært en populær modell i mange år. Nå er Suzuki ute med en påkostet variant ved navn XT. Med klassiske eikehjul og «nebb» under lykta, er den litt tøffere enn grunnmodellen. Du kan gjerne ta den med på en tur ut i bushen.
Pris fra; 109 900 kr/Hk: 68hk/Nm: 60/Vekt: 215 kg.
BMW S1000XR:
BMW tøyer adventure-strikken til det ytterste og presenterer en sportsmaskin med endurostil. Motoren er en nedtrimmet utgave av 200-hestingen, som gir liv til S1000RR. Sporty chassis og lav vekt sørger for kjøreegenskaper, nesten på R-nivå. Bekvem er den også.
Pris fra: 209 400 kr/Hk: 160/Nm: 112/Vekt: 228 kg.
KAWASAKI VULCAN S:
Med to-sylindret 650-motor og roadsterinspirert stil, fremstår Vulcan S som en ganske sporty cruiser. Den er lett, momentsterk og byr på balanserte kjøreegenskaper. En smidig og lettkjørt sykkel, som ikke går av veien for en lengre tur.
Pris fra: 107 490 kr/Hk: 61/Nm: 63/Vekt: 225 kg.
KTM 1290 SUPER ADVENTURE:
KTM er på BMW-jakt! I håp om å ta rotta på BMW 1200GS, kommer de med en helt ny adventure-sykkel. Med utstyrspakke, lang som et vondt år og sterkere motor, skal 1290 Super Adventure bevise at østerrikerne er like gode – minst!
Pris fra: 231 200 kr/Hk: 160/Nm: 140/Vekt: 229 kg.
Denne saken ble første gang publisert 03/05 2015, og sist oppdatert 03/05 2017.