De 20 gjerrigste firehjulstrekkerne

20 firehjulstrekkere som har én fantastisk ting felles

Sjekk forbruket!

GJERRIGST: V60 D6 AWD plugin hybrid er den gjerrigste bilen med firehjulsdrift som vi har testet.
GJERRIGST: V60 D6 AWD plugin hybrid er den gjerrigste bilen med firehjulsdrift som vi har testet. Foto: Egil Nordlien HM Foto
Først publisert Sist oppdatert
4X4: Audi A4 Allroad har et forbruk under 0,6 liter per mil. FOTO: Terje Bjørnsen
4X4: Audi A4 Allroad har et forbruk under 0,6 liter per mil. FOTO: Terje Bjørnsen Foto: Petter Handeland

0,38 liter per mil.

Det er det beste forbruksresultatet som vi har oppnådd i vår faste forbrukstest. Siden 2010 har vi testet over 400 biler, og gjerrigknarken  over alle gjerrigknarker er en Honda Civic 1,6 i-DTEC.

Honda Civic er en forhjulsdrevet bil. Hva så med firehjulsdrevne biler? Trekk på alle fire hjul innebærer vel at forbruket blir svært høyt?

Nei, faktisk ikke.

34 prosent av de nyregistrerte personbilene i 2014 hadde firehjulsdrift. I 2013 var firehjulsdriftandelen 32,9 prosent.

Vi har testet mange firehjulstrekkere og her har vi funnet frem de 20 gjerrigste som alle ligger under 0,6 liter per mil.

Mange av disse er SUV-er. SUV omfatter alt fra det som i praksis er høybygde småbiler til enorme beist.  Man skulle tro at de minste SUV-ene dominerte stort på forbrukslista. Av dem med firehjulsdrift er Audi Q3 den gjerrigste, og av dem med både firehjulsdrift og automatgir fører Mercedes GLA 220 CDI 4Matic an.

De store SUV-ene med sterke dieselmotorer, som Mercedes ML, BMW X5, Range Rover Sport, Porsche Cayenne og Jeep Grand Cherokee, bruker gjerne i området 0,8-0,9 l/mil, og enkelte trenger opp mot literen for hver mil.

De 20 gjerrigste med firehjulsdrift

Kategori Bilmerke Modell Forbruk, l/mil målt
Familiebil Volvo V60 D6 AWD plugin hybrid 0,50
Familiebil Skoda Octavia stv 2,0 TDI 4x4 0,51
Kompaktbil Mercedes A200 CDI 4Matic AMG 0,52
SUV Audi Q3 2,0 TDI quattro 140 0,53
Crossover Subaru XV 2,0D 0,55
SUV Peugeot 4008 1,6 Hdi 0,55
Crossover Mercedes GLA 220 CDI 4Matic aut 0,55
Familiebil Peugeot 3008 Hybrid 0,57
Kompaktbil VW Golf 2,0 TDI 4Motion 0,57
Familiebil Subaru Outback 2,0D Lineartronic 0,57
SUV Nissan X-Trail 1,6 dCi 130 Tekna 0,57
SUV Honda CR-V 2,2 i-DTEC 0,58
Familiebil BMW 320dA xDrive 0,58
SUV Subaru Forester 2,0D 0,58
Familiebil Audi A4 Allroad 2,0 TDI S tronic 0,59
Familiebil Peugeot 508 RXH 0,59
SUV Mitsubishi Outlander 2,2 150 DI-D 0,59
SUV Dacia Duster 1,5 dCi 4x4 North Edition 0,59
Småbil Fiat Panda 4x4 0,9 TwinAir Turbo 0,59
SUV Toyota RAV4 2,2 D-4D 0,59

 

4X4: Subaru Outback 2,0D Lineartronic har masse plass, permanent firehjulstrekk og et forbruk på 0,57 liter per mil. FOTO: Terje Bjørnsen
4X4: Subaru Outback 2,0D Lineartronic har masse plass, permanent firehjulstrekk og et forbruk på 0,57 liter per mil. FOTO: Terje Bjørnsen Foto: FOTO: Terje Bjørnsen

Slik kjører vi test:

420 biler. Testrunden  er på 20 mil, og alle resultater er notert i en database. Bilene blir kjørt så likt som overhodet mulig på normert tid. Kjørestilen er økonomisk orientert, men ikke langsom. Løypa er etter østlandske  forhold grovkupert. Hensikten er å få fram forskjeller i forbruk.

Før og etter runden  blir tanken omhyggelig fylt helt til randen, og antall fylte liter blir delt på testrundens  lengde i mil. (Obs: Kjørecomputere viser nesten alltid lavere forbruk enn det reelle.)

Ved unormalt avvik fra forventet resultat blir runden kjørt en gang til. Runden blir nødvendigvis kjørt under forskjellige vær- og føreforhold, og det kan være en feilkilde.

Imidlertid har vi ved flere anledninger kjørt samme bilmodell gjennom runden både vinter og sommer, og avviket er innenfor det vi mener er akseptabelt.

NØYSOM: Vi var ikke begeistret for EMG-girkassa i Peugeot 508 RXH, men den viser at det er mulig å få en stasjonsvogn med drift på alle hjulene uten at forbruket skyter i været. Dessuten synes vi den ser råbarsk ut. FOTO: Øyvind Jakobsen
NØYSOM: Vi var ikke begeistret for EMG-girkassa i Peugeot 508 RXH, men den viser at det er mulig å få en stasjonsvogn med drift på alle hjulene uten at forbruket skyter i været. Dessuten synes vi den ser råbarsk ut. FOTO: Øyvind Jakobsen Foto: Øyvind Jakobsen