Nye cruiseskip

Sjøsetter stadig villere påfunn

Undervannsbåter, gokartbane på toppdekket, Venezia-innredning, whisky-vegg og verdens høyeste flytende vannsklie. Cruiseselskapene blir stadig mer kreative for å trekke turister til sjøs.

Pluss ikon
<b>RACING:</b> Det splitter nye cruiseskipet «Norwegian Encore» har en diger gokartbane på øverste dekk.
RACING: Det splitter nye cruiseskipet «Norwegian Encore» har en diger gokartbane på øverste dekk. Foto: Norwegian Cruise Line
Først publisert Sist oppdatert

Fem fete cruiseskip som er nye på havet i år. Med relativt ville nye påfunn for å trekke turister til sjøs som muligens kan være redde for å kjede seg.

LES OGSÅ: Åsta-ulykken - mysteriet på Rudstad stasjon

Gokart til havs

334 meter lange «Norwegian Encore» er Norwegian Cruise Lines nyeste skip som hadde sin jomfrutur så sent som i november i år. Det kan skryte av å ha verdens lengste racerbane til havs.

På det øverste dekket har skipet en 350 meter lang gokartbane som de motorfrelste kan hygge seg meg. Farten på de elektriske gokartene er ikke all verden, men 50 km/t kan nok føles raskt nok på den svingete banen der en runde tar cirka 30 sekunder. Dessuten henger deler av banen ut over kanten på skipet.

«Norwegian Encore» er ikke det eneste NCL-skipet som har gokartbane. Søsterskipene «Norwegian Bliss» og «Norwegian Joy» har også gokartbane.

Synes du det er gøy å leke krig er det helt akter på skipet du bør befinne deg. I ruinene til den forsvunne byen Atlantis kan du konkurrere i laserspill. En diger vannpark har skipet også der det gjennomsiktige røret til den ene vannsklia henger et stykke utenfor skipet, høyt over havet.

<b>NYLIG SJØSATT:</b> 334 meter lange Norwegian Encore. 
NYLIG SJØSATT: 334 meter lange Norwegian Encore.  Foto: Norwegian Cruise Line

Flust av barer

Dersom hverken gokart, laserspill eller bassenger og vannsklier frister, så kan man for eksempel henge i en av skipets barer, som ølbaren The District Brew House som har 22 øl på fat, vinbaren The Cellars, wiskybaren Maltings Whisky Bar eller Sugarcane Mojito Bar som ligger langs den cirka 400 meter lange promenaden The Waterfront som strekker seg rundt store deler av skipet.

LES OGSÅ: Verdens største cruiseskip - et flytende Las Vegas

Skipet har også egen Starbucks kaffebar. Best utsikt er det antageligvis fra utendørsbaren Vibe Beach Club på dekk 20 – det aller øverste dekket. «Norwegian Encore» skal seile i Karibia, mellom New York og Bahamas og til Canada og New England fra New York.

<b>LUKSUS:</b> Ifølge avisen The Telegraph er skipet en utfordrer til tittelen som verdens mest luksuriøse cruiseskip.
LUKSUS: Ifølge avisen The Telegraph er skipet en utfordrer til tittelen som verdens mest luksuriøse cruiseskip. Foto:  Scenic/Richard Brierley

Med egen ubåt

Litt over ett år forsinket ble «Scenic Eclipse» døpt i september i år ved Pier 88 på Manhattan etter å ha seilt jomfruturen fra Reykjavik.

Ifølge selskapet som eier skipet, australske Scenic Luxury Cruises & Tours, er «Scenic Eclipse» en «discovery yacht». Det ser mer ut som en kjempediger yacht enn et cruiseskip. Skipet har polarklasse 6-sertifisering, som innebærer at det er klassifisert for seiling i ettårig is, akkurat som Hurtigrutens nye ekspedisjonsskip MS «Roald Amundsen» og MS «Fridtjof Nansen».

Verdens største cruiseskip «Symphony of the Seas» er 362 meter langt. I den sammenheng er 168 meter lange «Scenic Eclipse» for en reke å regne. Men det skipet måtte mangle på dimensjoner tar det igjen på annet vis.

LES OGSÅ: Megayacht i Bond-stil

Egen ubåt

For der «Symphony of the Seas» har plass til over 6000 gjester, nøyer «Scenic Eclipse» seg med maks 228 passasjerer fordelt på 114 suiter i størrelsen 32 til 247 kvadratmeter. Ifølge avisen The Telegraph er skipet en utfordrer til tittelen som verdens mest luksuriøse cruiseskip.

<b>TIL DYPET:</b> Scenic Neptun kan ta passasjeren ned til 300 meters dyp. 
TIL DYPET: Scenic Neptun kan ta passasjeren ned til 300 meters dyp.  Foto:  Scenic/Richard Brierley
<b>GARASJEN:</b> Scenic Eclipse har egen ubåt.
GARASJEN: Scenic Eclipse har egen ubåt. Foto:  Scenic/Richard Brierley

Det har blant annet egen ubåt. Cruise Submarine 7-ubåten «Scenic Neptun» fra nederlandske U-Boat Worx kan frakte seks gjester av gangen ned til 300 meters dyp.

Det er ikke inkludert i cruisebilletten og noe du må betale ekstra for. Det samme dersom du ønsker en tur med ett av skipets to helikoptre av typen Airbus H130-T2. Er du glad i whisky, så kan «Scenic Eclipse» skryte av en egen whiskybar med 110 forskjellige whiskymerker.

Der kan du nyte et glass single malt med 25 år gammel Glendullan eller 30 år gammel Jura The Loch, mens du vurderer som du skal spise italiensk, fransk, japansk eller asiatisk fusion til middag. Ifølge reiseprogrammet blir «Scenic Eclipse» å se i norske fjorder i 2021.

<b>NORTH STAR:</b> Flere av de store RCL-skipene i Quantum-klassen har kran med en kapsel som gir 360-graders utsikt. Dette er om bord  Odyssey of the Seas. 
NORTH STAR: Flere av de store RCL-skipene i Quantum-klassen har kran med en kapsel som gir 360-graders utsikt. Dette er om bord  Odyssey of the Seas.  Foto: Royal Caribbean International

Løfterik opplevelse

347 meter lange «Spectrum of the Seas» er Royal Caribbeans nyeste skip i Quantum-klassen.

Det hadde sin jomfrutur så sent som i april 2019. Dersom du ikke synes utsikten fra øverste dekk (dekk 16) er god nok, så kan du oppsøke North Star, en kapsel med 360-graders utsikt som løfter deg opp til 92 meter over havover­flaten.

Som på de andre mega­store Quantum-skipene er aktivitets­utvalget enormt. «Spectrum of the Seas» har diger vannpark med Flowrider hvor du kan surfe på en kunstig fremstilt bølge, innen­dørs bane for radiobiler, diger klatrevegg og vind­tunnel hvor du kan skydive.

Helt akter på skipet ligger Sky Pad hvor du kan hoppe i strikk på en bungee trampoline. I kombinasjon med virtual reality-briller skal det ta deg med til en annen dimensjon. Når du har fått nok av å være i bevegelse kan du roe ned i et av skipets mange bevertingssteder, for eksempel i Bionic Bar der roboter mikser deg en drink eller to.

<b>BARNEVENNLIG:</b> Toetasjes Ultimate Family Suite på Spectrum of the Seas. 
BARNEVENNLIG: Toetasjes Ultimate Family Suite på Spectrum of the Seas.  Foto: RCL
<b>GIGANT:</b> "Spectrum of the Seas" er Royal Caribbeans nyeste skip. North Star-kapselen løfter deg 92 meter over havet.
GIGANT: "Spectrum of the Seas" er Royal Caribbeans nyeste skip. North Star-kapselen løfter deg 92 meter over havet. Foto: Graham Uden

Barnevennlig

Som så mange av de store cruiseskipene, så er også «Spectrum of the Seas» svært barnevennlig. Som forelder scorer du noen ekstra poeng dersom du graver dypt i lommen og bestiller Ultimate Family Suite i to etasjer der ungene kan ta sklia fra andre til første.

Suiten har privat kino med karaoke og balkong med klatrevegg. «Spectrum of the Seas» skal i første omgang seile i Østen med havner i Kina, Japan og Vietnam.

<b>TIVOLI:</b>  «Spectrum of the Seas»  har også innendørs bare for radiobiler. 
TIVOLI:  «Spectrum of the Seas»  har også innendørs bare for radiobiler.  Foto: Royal Caribbean International

Luftig sykling

322 meter lange «Carnival Panorama» ble nylig overlevert fra Fincantieri-verftet til Carnival Cruise Line. For unge mennesker som liker å hoppe på trampoline, så er dette drømmeskipet.

Sky Zone er verdens største operatør av trampolineparker, og finnes over hele verden, også i Norge, nærmere bestemt Stavanger (Freedome trampolinepark).

Nå har Sky Zone også mønstret på «Carnival Panorama». I tillegg er det mer moro for ungene som SkyCourse, en klatrepark høyt over havoverflaten. Voksne som også vil opp i høyden kan sjekke ut SkyRide.

Med den kan du ta en luftig sykkeltur (festet til en skinne) med utsikt over hele de øverste dekket og horisonten. Utvalget av restauranter er enormt, og du velge mellom blant annet amerikansk steakhouse og grill, asiatisk, italiensk og meksikansk. En burger finner du på Guy`s Burger Joint.

LES OGSÅ: Bilinspirert superyacht

Blir man lysten på sjømat er Seafood Shack stedet. «Carnival Panorama» har også et digert område kalt Carnival Kitchen med alle fasiliteter der du kan lære å mestre å ulike tilberedningsteknikker av skipets kokker.

Skipet skal ha base i Los Angeles i California og seile på vestkysten til den mexicanske rivieraen.

<b>UTE Å SYKLE:</b> Som Carnival Horizon har også helt nye Carnival Panorama en såkalt SkyRide.
UTE Å SYKLE: Som Carnival Horizon har også helt nye Carnival Panorama en såkalt SkyRide. Foto: Andy Newman

Venezia til sjøs

Et av de mest spesielle cruise­konseptene til sjøs, må være 323 meter lange «Costa Venezia» som ble overlevert til selskapet Costa Cruises i februar i år.

Innvendig er skipet designet med Venezia som modell og her bør man ha sans for det italienske. Skipet har sågar sin egen Piazza San Marco, modellert etter plassen med samme navn i Venezia (Markusplassen).

Foruten noen restauranter med asiatisk meny, er menyene og innredningen på de fleste serveringsstedene italienske, slik det seg hør og bør om bord på et skip med Venezia-tema.

<b>VENEZIA:</b> Markus­plassen, ikke i Venezia, men i Costa Venezia. 
VENEZIA: Markus­plassen, ikke i Venezia, men i Costa Venezia.  Foto: Gio Tarantini/Costa Cruises

Topprestauranten er Casanova der menyen er komponert av Umberto Bombana som eier restauranten 8½ Otto e Mezzo Bombana i Hongkong.

Den har tre stjerner i Michelin-guiden. Skipet er bygget eksklusivt for det kinesiske markedet, og siden rike kinesere bruker mye penger på europeiske luksusprodukter, kan de utfolde seg på et cirka 740 kvadratmeter stort shoppingområde med produkter fra svært kostbare merker som Hermès, Yves Saint Laurent, Bulgari, Chanel og Dior.

<b>NYTT I ÅR:</b> «Carnival Panorama»
NYTT I ÅR: «Carnival Panorama» Foto: Carnival Cruises
<b>HOPP OG SPRETT TIL HAVS:</b> 322 meter lange «Carnival Panorama» har egen Sky Zone-trampolinepark.
HOPP OG SPRETT TIL HAVS: 322 meter lange «Carnival Panorama» har egen Sky Zone-trampolinepark. Foto: Carnival Cruises
<b>FOR DET KINESISKE MARKEDET:</b> Costa Venezia rendyrker et Venezia-tema. 
FOR DET KINESISKE MARKEDET: Costa Venezia rendyrker et Venezia-tema.  Foto: Costa Cruises
<b>WHISKY-VEGG:</b> Er du glad i whisky, så kan «Scenic Eclipse» skryte av en egen whiskybar med 110 forskjellige whiskymerker.
WHISKY-VEGG: Er du glad i whisky, så kan «Scenic Eclipse» skryte av en egen whiskybar med 110 forskjellige whiskymerker. Foto: Scenic/Richard Brierley
<b>LUKSUS:</b> Penthouse-suiten på Scenic Eclipse
LUKSUS: Penthouse-suiten på Scenic Eclipse Foto: Scenic/Richard Brierley
<b>SKY PAD:</b> Strikkhopp med VR-briller. 
SKY PAD: Strikkhopp med VR-briller.  Foto: Royal Caribbean International
<b>STRIKKHOPP:</b> Sky Pad på «Spectrum of the Seas».
STRIKKHOPP: Sky Pad på «Spectrum of the Seas». Foto: Royal Caribbean International
<b>NORWEGIAN ENCORE:</b> Synes du det er gøy å leke krig er det helt akter på skipet du bør befinne deg. I ruinene til den forsvunne byen Atlantis kan du konkurrere i laserspill. 
NORWEGIAN ENCORE: Synes du det er gøy å leke krig er det helt akter på skipet du bør befinne deg. I ruinene til den forsvunne byen Atlantis kan du konkurrere i laserspill.  Foto: NCL
<b>LUFTIG:</b> Som søsterskipet Norwegian Bliss har også Norwegian Encore en vannsklie der deler av røret henger utenpå skipet. Foto: NCL
LUFTIG: Som søsterskipet Norwegian Bliss har også Norwegian Encore en vannsklie der deler av røret henger utenpå skipet. Foto: NCL

Nye gigantskip

MSC EUROPA (TIL FAKTABOKS) 

333 meter lange «MSC Europa» er nå under konstruksjon på Chantiers de l'Atlantique-verftet Saint-Nazaire og skal etter planen være ferdig i 2022. Det blir MSCs lengste og største skip med en tonnasje på 204 000 tonn.

Det er også selskapets første som skal ha flytende naturgass (LNG) som drivstoff, og som skal benytte brenselcelle-teknologi. Skipet skal være første i serie på fire skip. Nylig ble det kjent at «MSC Europa» og 294 meter lange «MSC Poesia» er chartret av Qatar for å fungere som hoteller i forbindelse med fotball-VM i 2022.

Mellom kampene kan fotballfans sitte i luksuriøse omgivelser og reflektere over en verden der et lite ørkenland med 2,7 millioner innbyggere kan bli arrangør av fotball-VM.

Artikkelen er publisert i samarbeid med Vi Menn. Les mer på www.vimennpluss.no