Conti IceContact 3 FlexStud
Nå kan du kjøre på «plastpigg»
Bedre veigrep, mindre støy og 20 prosent mindre veislitasje er blant de viktigste egenskapene til Conti IceContact 3 med ny FlexStud-teknologi.
Det nye piggdekket Continental IceContact 3 med ContiFlexStud bruker en ny piggtype som består av en metallpinne og en gummistamme. Ifølge dekkprodusenten Continental sørger det for langt bedre egenskaper under så å si alle kjøreforhold. I tillegg skal det redusere støy og veislitasje.
Gummistamme gjør susen
Marco Gellings er sjef for vinterdekkutvikling hos Continental og forklarer hvordan den nye FlexStud-teknologien virker:
- Tradisjonelle pigger vil ikke kunne trenge helt gjennom isen på veioverflaten fordi den stive aluminiumstammen forhindrer dette. En gummistamme og metallpigg gjør det mulig for piggen å stikke dypere ned i isen, og således blir veigrepet bedre, sier han.
LES OGSÅ: Sjekk Skodas nye elektriske SUV, Vision IV
Men det er flere detaljer som må på plass for at det nye piggdekket skal gjøre en bedre figur enn sin forgjenger. Dekket bruker også noe Conti kaller «TwinStud». Det betyr et sett pigger spesielt utviklet for bremsing og akselerasjon, og ett sett for bedre grep i svinger. Rundt piggene er det laget fordypninger slik at is og snø ikke skal pakke seg rundt og redusere effekten av piggen.
Gummiblanding og dekkmønster er dekkbransjens «svarte magi». Bare hos Conti jobber det 900 personer i utviklingsavdelingen og de vurderer rundt 650 000 materialprøver per år. Marco Gellings forteller at de forbedrete egenskapene i IceContact 3 også skyldes en videreutvikling av deres gummiblanding for nordiske forhold, samt nyutviklet mønster. Større åpninger leder sørpe og vann mer effektivt bort fra dekket.
Vi var tilstede under lanseringen av dekket i Østersund. Det er begrenset hvor mye de ulike kjøreøvelsene kan fortelle om Continentals påstander holder vann, men en sammenligning av støy mellom forgjengeren IceContact 2 og nye IceContact 3 gir i alle fall en antydning om at støynivået er mer behagelig:
Mykere mot underlaget
Dekkene er montert på Volvo V90 og hyppige bilbytter gir inntrykk av et dypere, mer dempet piggstøy fra FlexStud. – Det skyldes i første rekke at gummistammen er mer fleksibel og at pigganslaget mot asfalten blir mykere, forklarer Gellings. Der ligger også nøkkelen til at FlexStud skal være snillere mot veiunderlaget.
LES OGSÅ: Sjekk dette tallet før du bytter piggdekk
Deretter er det kjøring på isbane med BMW 320d xDrive og Seat Leon Cupra R. Med rundt 20 minusgrader er forholdene på innsjøen perfekte for at piggdekk viser seg fra sin beste side. Det er ikke ofte vi kjører på piggdekk lenger, men på is og hardpakket snø har de fortsatt en fordel. Særlig ved hard nedbremsing eller om du har feilvurdert farten inn i en sving gir piggene en ekstra trygghet.
Piggdekk fortsatt populært
På større, tyngre biler eller ladehybrider og elbiler som kjører mye på snø- og isdekke har pigger absolutt noe for seg. Og piggdekk er fortsatt førstevalget hos mange norske bilførere, særlig utenfor de store byene:
– Piggdekk utgjør rundt 40 % av vårt vinterdekksalg, sier Knut Kundsen, produktsjef hos Continental Dekk Norge AS.
LES OGSÅ: Råbarsk aluminiumsbåt klartgjort for 850 hestekrefter
Det mest skuffende med nye IceContact 3 er at FlexStud-teknologien er forbeholdt dekk fra 17-tommer og oppover til 21-tommer. Det betyr at mange kompaktbiler og eldre bilmodeller som bruker 15- og 16-tommers vinterdekk er henvist til IceContact 3 med tradisjonelle aluminiumspigger.